اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تقویت نیروی هوایی یونان با «جنگنده‌های رافال» در تقابل با ترکیه

در حالیکه ترکیه تاکید دارد جنگنده‌های دست دوم توازن قوا را برهم نمی‌زنند، نخست وزیر یونان گفته که شماری دیگری جنگنده «رافال» سفارش داده است.

تقویت نیروی هوایی یونان با «جنگنده‌های رافال» در تقابل با ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یونان اعلام کرده که قصد دارد 6 فروند دیگر هواپیمای جنگنده «رافال» را به بهانه تداوم تنش‌ها با ترکیه در شرق مدیترانه خریداری کند.

به گزارش روزنامه یونانی «توویما» «کیریاکوس میتسوتاکیس»  نخست وزیر یونان گفت: «به زودی 24  فروند جنگنده رافائل خواهیم  داشت.»

بر اساس گزارش رسانه‌های یونانی، آتن قبلاً 18 فروند جت رافل سفارش داده است. آتن همچنین در مذاکرات برای خرید چهار ناوچه جدید درگیر است. یونان 11.5 میلیارد یورو (14 میلیارد دلار) برای نوسازی نیروهای مسلح خود در پنج سال آینده اختصاص داده است. تحویل 18 فروند هواپیمای رافائل قرار است اواسط سال جاری میلادی آغاز شده و طی 2 سال به پایان برسد. پیش بینی می‌شود هزینه جت‌ها و خرید موشک‌های هوا به هوا 2.3 میلیارد یورو (3.4 میلیارد دلار) هزینه داشته باشد.

روابط بین دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوریکه سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند.

یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع  ترکیه ماه ژوئیه اظهار داشت که جت‌های دست دوم فرانسوی رافائل توازن قدرت را در منطقه تغییر نمی‌دهد. آکار در آن زمان در مورد خرید هواپیماهای رافال فرانسوی از سوی آتن گفت: «آنها وارد ک مسابقه تسلیحاتی شده‌اند. آنها جت ، سلاح ، تجهیزات خریداری می‌کنند اما تغییر توازن قدرت با چند جت دست دوم امکان پذیر نیست.»

ترکیه، کشوری با طولانی ترین خط ساحلی در دریای مدیترانه شرقی، کشتی‌هایی با اسکورت نظامی برای جستجوی انرژی در فلات قاره خود اعزام کرده و گفت که با جمهوری ترک قبرس شمالی در این منطقه دارای حقوق است.

ترکیه البته برای کاهش تنش‌ها، ترکیه خواستار گفت‌وگو شده است. «رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه اخیرا گفت که ترکیه از یونان می خواهد که به حقوق و منافع خود احترام بگذارد و از اقدامات و تلاش‌های یک جانبه خودداری کند، زیرا آنکارا می خواهد منطقه اژه مرکز روابط دوستانه  حکمفرما باشد.

اردوغان با اشاره به اینکه آنکارا از آتن انتظار دارد به حقوق ترکیه احترام بگذارد، گفت که معتقد است دو کشور می‌توانند راه حل‌هایی را بر اساس عدالت، همکاری و روابط همسایگی پیدا کنند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: «ما می‌خواهیم به جای اینکه مجموعه ای از مشکلات را به فرزندان خود منتقل کنیم، اطمینان حاصل کنیم که آنها را با ثبات تر، صلح آمیزتر و با آینده‌ای مطمئن‌تر خواهیم ساخت.»

اردوغان همچنین خاطرنشان کرد که ترکیه می‌خواهد دریای اژه منطقه دوستی باشد و همواره در مقابل تحرکات یونان از جمله نقض قوانین وغیرنظامی شدن جزایر اژه با آرامش عمل کرده است.

آکار نیز در همان مراسم گفت که یونان نباید هزینه سنگینی را که یک قرن پیش پرداخت، فراموش کند و از ماجراجویی‌های جدیدی که به ناامیدی ختم می‌شود خودداری کند.

وی گفت که مقامات یونانی بر لفاظی اصرار دارند در حالیکه ترکیه سعی می‌کند راه حل‌هایی برای این مشکلات در چارچوب قوانین بین المللی و روابط همسایگی بیابد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول