اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

سرمایه‌گذاری خارجی راهی برای پیوستن ایران به ریل توسعه/ خروج 100 میلیارد دلاری سرمایه از کشور در یک دهه اخیر

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران گفت: ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان برای توسعه و رشد اقتصادی نیازمند همکاری با کشورهای دیگر و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خارجی است، لذا برای موفقیت در جذب سرمایه‌های خارجی باید زیر ساخت مناسب را در کشور فراهم کند.

سرمایه‌گذاری خارجی راهی برای پیوستن ایران به ریل توسعه/ خروج 100 میلیارد دلاری سرمایه از کشور در یک دهه اخیر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فریال مستوفی امروز در وبینار  «ابتکار کمربند-جاده: مکانیزم سرمایه‌گذاری و پیامدهای اقتصادی و تجاری برای ایران» گفت: سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان عامل برای انتقال سرمایه، تخصص و مدیریت نقش بسیار حائز اهمیتی در رشد و توسعه کشورها ایفا می‌کند.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه کشورهای مختلف دنیا توانسته‌اند با بهره گیری از سرمایه‌گذاری خارجی و پیوستن به زنجیره‌های ارزش جهانی خود را در ریل توسعه قرار دهند، افزود: کره جنوبی، سنگاپور، مالزی، چین، ترکیه، ویتنام و اندونزی از جمله کشورهایی هستند که از این استراتژی بهره برده‌اند. 

مستوفی اظهار داشت: البته عوامل دیگری نیز در رشد و توسعه موثر است، اما نمی‌توان منکر نقش سرمایه‌گذاری خارجی و حضور در زنجیره‌های ارزش جهانی شد. 

وی اظهار داشت: چین زمانی کشور فقیری بود، اما اکنون مقصد بزرگی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به شمار می‌رود، این کشور در سال 2020 بعد از آمریکا رتبه دوم جذب سرمایه‌گذاری را دارد.

مستوفی گفت: آمریکا با جذب 156 میلیارد دلار رتبه اول و چین با جذب 149 میلیارد دلار رتبه دوم جذب سرمایه‌گذاری در جهان را دارد، همچنین سرمایه‌گذاری مستقیم چین در سایر کشورها در همان سال در حدود 133 میلیارد دلار بوده و این موضوع چین را به بزرگترین سرمایه‌گذار جهان تبدیل کرده است، در حالی که آمریکا در سال 2020 در مجموع 93 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده است.

رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران گفت: استراتژی چین در جذب سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری در سایر کشور بسیار هوشمندانه است و این کشور برای رسیدن به این اهداف دارای چارچوب مقرراتی برای سرمایه گذاری مستقیم در خارج را در یک بستر زمانی از محدود کردن به سمت تسهیل، حمایت و تشویق تغییر داده است، به طوری که جریان سرمایه‌گذاری مستقیم در خارج از کمتر از 2 میلیارد دلار در سال 2000 به 133 میلیارد در سال 2020 افزایش یافته است و اقتصاد دیجیتال نیز سهم مهمی از این افزایش را تشکیل می‌دهد.

وی بیان داشت: این ارقام را می توان با خروج سرمایه حدود 100 میلیارد دلار سرمایه ایرانی در دهه اخیر و همچنین نوع سرمایه‌گذاری ‌های آن از جمله سرمایه‌گذاری در خرید املاک ترکیه و برخی دیگر از کشورهای اطراف ایران مقایسه کرد. 

مستوفی بیان داشت: ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان برای توسعه و رشد اقتصادی نیازمند همکاری با کشورهای دیگر و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خارجی است، لذا برای موفقیت در جذب سرمایه‌های خارجی باید بستر و زیر ساخت مناسب را در کشور فراهم کند.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران بیان در ادامه به موضوع ابتکار کمربند - جاده اشاره کرد و افزود: چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و طرح (کمربند - جاده) یک برنامه بلند مدت سیاستگذاری و سرمایه‌گذاری بین قاره‌ای است. اگرچه این طرح یک ابتکار جهانی است، اما تمرکز اصلی آن بر کشورهای شرق آفریقا، آسیا، اروپای شرقی و خاورمیانه است.

وی بیان داشت: براساس ادعای مقامات چینی حجم سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های چینی در اقتصاد کشورهای شرکت کننده در کمربند جاده ابریشم، بالغ بر 130 میلیارد دلار است و اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری‌های چینی در 140 کشور ابتکار (کمربند - جاده) نشان می‌دهد که میزان کل سرمایه‌گذاری در طرح کمربند و جاده در شش ماهه اول سال 2021 حدود 19.3 میلیارد دلار بوده است.

وی بیان داشت: ایران با برخورداری از موقعیت استراتژیک اگر بتواند از این پروژه بهره‌برداری کند، می‌تواند نقش و جایگاه مناسبی در این ابتکار داشته باشد و از آن در جهت منافع ملی بهره گرفته و جایگاه اقتصادی خود را در سطوح منطقه‌ای و جهانی ارتقا دهد، لذا ما باید براساس دانش و هوشمندی و در نظر گرفتن جوانب مختلف این اصل که کشورهای مختلف مانند چین به دنبال بیشینه سازی منافع ملی خود هستند، برای به دست آوردن بیشترین منافع برای ایران تلاش کنیم. 

وی با اشاره به تحولات منطقه و همچنین مناقشات بین چین و آمریکا و برنامه 25 ساله همکاری ایران و چین گفت: طی چند سال آینده صحنه جهانی تغییرات اساسی خواهد داشت، لذا باید تا پیش از آن آماده شویم و دانش خود را به روز کنیم تا بتوانیم تصمیمات بهتری اتخاذ کنیم. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول