اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

بررسی ابعاد دومین روز سیاه بورس در سال 1400/ سهام‌داران حقیقی از بازار سرمایه دل‌زده شدند؟

بازار سرمایه در بیست و یکمین روز از شهریور ماه بدترین سقوط در شاخص کل هم‌وزن را تجربه کرد تا سهامداران حقیقی نیز از روند خروج از بورس را در پیش بگیرند.

بررسی ابعاد دومین روز سیاه بورس در سال 1400/ سهام‌داران حقیقی از بازار سرمایه دل‌زده شدند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روند بازار سرمایه در ماه‌های اخیر یک روند متعادل با گارد صعودی بوده است. این مساله هم دلایل مختلفی داشته است. نگاه مثبت دولت سیزدهم به بورس، رشد قیمت ارز و انتظارات تورمی و گزارش‌های خوب شرکت‌ها از میزان فروش و سودسازی، همه و همه از جمله دلایل رشد بورس در تابستان جاری بوده است.

اما در همین محدوده زمانی می‌توان به رفتار سهامداران حقیقی برخلاف روند کلی بازار نیز اشاره کرد. سهامداران حقیقی در ماه‌های گذشته به شدت نگاه کوتاه مدت و نوسانی به بازار سرمایه داشته‌اند و با هر روند خلاف جهت مسیر صعودی بورس، سهامداران حقیقی نیز از بازار خارج شده‌اند.

روز یکشنبه هفته جاری شاخص کل هموزن بازار سهام بدترین روز خود در سال 1400 را پشت سر گذاشت. شاخص کل هموزن در این روز 13.279 واحد کاهش را ثبت کرد که این عدد در سال 1400 یک رکورد منفی محسوب محسوب می‌شود. از دیگر سو، شاخص کل بورس با صعود 40 هزار و 466 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 489 هزار واحد سقوط کرد. ریزش 40 هزار واحدی دومین سقوط بزرگ شاخص کل در سال جاری است.

 ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار روز یکشنبه برای چهارمین روز متوالی منفی شد و 1 هزار و 422 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز شنبه رشد 233 درصدی را تجربه کرده است. به عبارت دیگر، در بورس امروز حقوقی‌ها حدود هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند.

ارزش کل معاملات خرد ۶هزار و ۳۴۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۳۲ درصد یعنی دو هزار میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۲۲ درصد از کل معاملات شد.

کدام نمادها ورود پول حقوقی‌ها را داشتند؟

از ابتدای شهریور ماه سال 1400 در 14 روز کاری، بازار سرمایه در 7 روز ورود پول حقیقی را شاهد بوده است. اما در 7 روز دیگر خروج پول حقیقی از بازار سرمایه رخ داده است. در مجموع از ابتدای شهریور تا کنون 3 هزار 740 میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شده است.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه فرآورده‌ های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی رقم خورد، در حالی که برآیند معاملات گروه‌های واسطه‌گری مالی و پولی و محصولات کاغذی به نفع حقیقی‌‌ها تمام شد.

امروز افزایش سهام حقیقی‌‌ها در ۱۷ نماد با تغییر 90 میلیارد تومانی و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۲۵۸ با تغییر هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی همراه بوده است.

هیجان سهامداران، عامل منفی شدن بورس؟

در صورتی که روند خروج پول توسط حقیقی ها از بازار سرمایه ادامه داشته باشد، می‌تواند در آینده نزدیک تبعات سنگینی را برای بورس به همراه داشته باشد.

برخی از کارشناسان وجود هیجان کاذب در میان سهامداران حقیقی را علت ریزش‌های بازار سرمایه در روزهای اخیر می‌دانند. این کارشناسان معتقدند، سهامداران از ترس تجربه سال 99 و افتادن در صف‌های فروش قفل شده، با هر منفی شدن شاخص کل، فرار را بر قرار ترجیح داده و سعی می‌کنند، پول خود را از بازار سرمایه خارج کنند.

البته نقش فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی در این زمینه نیز بسیار بالاست. برخی از گردانندگان این کانال‌ها با القای ورود بورس به روند اصلاحی بلندمدت و با ایجاد هیجان کاذب در سهامداران در افت قیمت نمادها سهم بسیار زیادی دارند.

اخبار مثبت و منفی بر بورس چقدر تاثیر دارد؟

از دیگر سو، کارشناسان بازار سرمایه اخبار ضد و نقیض در مورد مذاکرات وین را علت اصلی ریزش بازار سرمایه در حال حاضر می‌دانند. کاهش قیمت دلار در هفته گذشته نیز دلیل دیگری است تا سهام دلاری بورس باقی نمادها را نیز با خود با ریزش مواجه کند.

اخبار مثبت و منفی در هفته‌های گذشته تاثیر زیادی در بورس داشته است. این اخبار به دلیل اینکه بیشتر از منابع غیررسمی به گوش سهامداران می رسد، تاثیر خود را به مرور زمان بر نحوه معاملات افراد می‌گذارد. البته نباید از این موضوع نیز بگذریم که نوسان‌گیران در وضعیت فعلی بیشترین بهره را از بازار سرمایه در حال کسب هستند. روند فعلی بازار سرمایه که بیشتر شبیه نوسان یک تا دو روزه است، برای افرادی که در منفی ها خریداری می کنند و با چند روز مثبت شدن بازار سرمایه سهام خود را می‌فروشند، بهترین وضعیت را ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول