اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

دور جدید طرح ملی تلاوت با حضور 700 نوجوان مستعد آغاز شد

نام‌نویسی «طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا (ع)» به پایان رسید و بیش از ۷۰۰ نوجوان مستعد در تلاوت قرآن کریم برای شرکت در دوره‌های طرح ملی تلاوت پذیرفته شدند.

دور جدید طرح ملی تلاوت با حضور 700 نوجوان مستعد آغاز شد

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نام‌نویسی «طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا (ع)» به پایان رسید و بیش از ۷۰۰ نوجوان مستعد در تلاوت قرآن کریم برای شرکت در دوره‌های طرح ملی تلاوت پذیرفته شدند.

نام‌نویسی ۷۰۰ نوجوان مستعد در تلاوت قرآن در طرح ملی تلاوت

حسین مقدم‌کیا دبیر طرح ملی تلاوت در گفت‌وگو با فارس درباره دور جدید طرح ملی تلاوت گفت: دور جدید طرح ملی تلاوت از حدود دو ماه پیش با نام‌نویسی از داوطلبان آغاز شد و برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های طرح از همان زمان کلید خورد که با پایان نا‌م‌نویسی پذیرفته‌شدگان باید در دوره پیش‌نیاز شرکت کنند. البته باتوجه به برخی مشکلات در بعضی از استان‌ها نام‌نویسی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود عدد ثبت‌نام کنندگان از ۷۰۰ به حدود هزار نفر افزایش یابد.

برگزاری ۱۲ جلسه پیش‌نیاز در دور جدید طرح ملی تلاوت

وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری ۱۲ جلسه آموزشی در دوره پیش‌نیاز خبر داد و گفت: اولین اقدام ما برگزاری جلسه توجیهی با حضور خانواده‌های قرآن‌آموزان است که بر اساس کتاب راهنمای خانواده این جلسه برگزار می‌شود.

طراحی ۶۰ کلاس آموزشی برای دوره پیش‌نیاز

مقدم‌کیا با اشاره به طراحی ۶۰ کلاس آموزشی در کشور گفت: در دور جدید طرح ملی تلاوت ۶۰ کلاس آموزشی مجازی در سطح کشور طراحی شده که توسط مؤسسات مجری در کشور و استان‌ها برگزار می‌شود.

گام اول: تقلیدی‌خوانی صحیح

دبیر طرح ملی تلاوت برگزاری کلاس تقلیدی‌خوانی صحیح را از جمله دروس ارائه شده در طرح برشمرد و گفت: در این کلاس برمبنای کتاب پیش نیاز طرح اصول صحیح تقلیدی خوانی ارائه و در آن پنج محور اصلی اصول تقلیدی خوانی ارائه می‌شود، همچنین به صورت عملی نحوه صحیح اجرای این اصول توسط اساتید طرح به قرآن‌آموزان ارائه می‌شود.

مقدم‌کیا ادامه داد: پس از این جلسات قرآن‌آموزان با یادگیری نحوه انتخاب استاد الگو و نحوه تقلید خوانی، یکی از اساتید را برای تقلید انتخاب و بخش اول دروس را تمرین می‌کنند.

 

گام دوم: انتخاب استاد برای تقلید و تمرین

وی درباره اساتیدی که قرآن آموزان می‌توانند از آنها تقلید کنند گفت: برمبنای انتخاب الگوی تلاوت، قرآن آموزان دختران ۲ الگو استاد مصطفی اسماعیل و عبدالباسط و پسران ۴ الگو شامل مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، منشاوی و شحات را انتخاب می‌کنند.

دبیر طرح ملی تلاوت با اشاره به آغاز رسمی کلاس‌ها پس از انتخاب استاد تقلید، گفت: کلاس‌ها براین مبنا ایجاد و توسط مؤسسات مجری و اساتید استان‌ها ۶ جلسه کلاس تمرین و اجرای تلاوت‌های بربستر فضای مجازی به صورت وبینار و طبق کتاب پیش نیاز طرح بر سه محور حفظ، مفاهیم و تلاوت برگزار می‌شود.

تلاوت در محفل برای رفع اشکالات نهایی

مقدم‌کیا از برگزاری محفل قرآنی برای سنجش قرآن آموزان خبر داد و گفت: بهترین راه سنجش یک قاری تلاوت در حضور جمع است، از این رو محفلی برگزار و در آن قرآن‌آموز باید باید تمام تلاوت تقلیدی را بخواند و اساتید ایرادات نهایی و تکمیلی را مطرح و قرآن‌آموزان پس از رفع اشکالات باید تلاوت تقلیدی را کمترین نقص اجرا کند.

ضبط تلاوت قرآن‌آموزان و ارسال برای دبیر‌خانه و انتخاب نفرات نهایی دوره پیش‌نیاز

وی ادامه داد: در جلسه آخر دوره پیش‌نیاز همه قرآن آموزان برمبنای تلاوت استادشان، تقلیدی تلاوت خود را انجام می‌دهند و این تلاوت ضبط و به ستاد اجرایی ارسال می‌شود که پس از ارزیابی و کارشناسی اساتید ستاد طرح ملی تلاوت، نفرات برگزیده برای شرکت در دوره اصلی طرح ملی تلاوت معرفی می‌شوند.

برگزاری دوره ۲ ساله برای برگزیدگان

دبیر طرح ملی تلاوت درباره زمان‌بندی طرح گفت: طبق برنامه اعلامی دوره دوساله طرح اواسط مهرماه آغاز و تا پایان تابستان سال ۱۴۰۱ مرحله یکساله اول برگزار می‌شود که در این مدت هر نخبه قرآنی ۳ ترم از طرح ملی تلاوت را پشت‌سر می‌گذارد.

به گزارش فارس دوره جدید طرح ملی تلاوت با همکاری نهادهایی چون آستان قدس رضوی و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در سراسر کشور کار خود را آغاز کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول