اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به قارچ سیاه قرار دارند؟

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: افرادی که برای درمان بیماری کرونا با دوز بالا کورتون مصرف کرده‌اند در معرض ابتلا به قارچ سیاه هستند. بر اساس آمار موجود بیشترین افراد مبتلا به قارچ سیاه همزمان دیابت هم داشته‌اند.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به قارچ سیاه قرار دارند؟

پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس گفت: بیماری قارچ سیاه جدید نیست و در سال‌های قبل افراد مبتلا به دیابت و پیوندی این بیماری را تجربه می‌کردند.

وی با اشاره به این که در دهه‌های گذشته فراوانی قارچ سیاه به میزان امروز نبود، اظهار داشت: درمان این بیماری سخت است و پزشک باید در کنار جراحی، دارودرمانی را پیش ببرد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان این که ما برخی اوقات به ناچار برای درمان کرونا از کورتون استفاده می‌کنیم، عنوان کرد: مصرف کورتون توسط افراد بیشتری در جامعه، زمینه بروز بیماری‌های مختلفی را پدید می‌آورد.

وی با اشاره به این که قارچ سیاه از فرد به فرد سرایت نمی‌کند، توضیح داد: افرادی که در سیستم ایمنی خود نقص داشته باشند با قرار گرفتن در معرض قارچ – در محیط – به این بیماری مبتلا می‌شوند.

پیام طبرسی با اشاره به این که افراد با سیستم ایمنی مناسب نگران قارچ سیاه نباشند، اظهار داشت: افرادی که مورد پیوند اعضا قرار گرفته‌اند و یا با دیابت و شیمی درمانی درگیر هستند می‌توانند در معرض ابتلا به قارچ سیاه باشند.

وی افزود: اگر فرد مبتلا به قارچ سیاه با مشاهده‌ اولین علائم به پزشک مراجعه کند، بیماری تحت کنترل قرار می‌گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: افرادی که برای درمان بیماری کرونا با دوز بالا کورتون مصرف کرده‌اند در معرض ابتلا به قارچ سیاه هستند.  بر اساس آمار موجود بیشترین افراد مبتلا به قارچ سیاه همزمان دیابت هم داشته‌اند.

پیام طبرسی با بیان این که جراحی درمانِ قطعی بیماری قارچ سیاه است، عنوان کرد: این بیماری فقط با دارو درمانی برطرف نمی‌شود.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ماسک در پاندمی کرونا، توضیح داد: اگر ماسک‌ در محیط غیر استریل – آلوده – تولید شده باشد، می‌تواند زمینه بروز و رشد قارچ را فراهم کند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری افزود: عموم مردم باید ماسک‌ها را به صورت مستمر در مدت‌ زمان‌های استاندارد تعویض کنند و هرگز ماسک خیس را روی صورت خود نگه ندارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول