اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

اجرای طرح تحقیقاتی درمان ناباروری با سلول بنیادی در همدان

موسس نخستین کلینیک خصوصی باروری و ناباروری غرب کشور در همدان از اجرای طرح تحقیقاتی درمان ناباروری با سلول بنیادی در همدان خبر داد.

اجرای طرح تحقیقاتی درمان ناباروری با سلول بنیادی در همدان

خبرگزاری فارس، همدان، این روزها روش‌های مختلفی برای درمان ناباروری انجام می‌شود و از آنجا که روش سلول‌های بنیادی نوپدید است و اخیرا مورد استفاده قرار می‌گیرد، به سراغ موسس نخستین کلینیک خصوصی باروری و ناباروری غرب کشور رفتیم تا توضیحاتی در خصوص اینکه این علم در همدان هم مورد استفاده قرار گرفته یا خیر، بشنویم.

مرضیه فریمانی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه این روش نیز در استان انجام می‌شود اما موارد کم است و طرح تحقیقاتی اظهار کرد: سلول درمانی در ایران و کشورهایی مورد توجه قرار گرفته و مکانیسم آن بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی است.

وی با اشاره به اینکه تمام قسمت‌های بدن به خصوص، خون بندناف نوزاد سرشار از سلول‌های بنیادی است که می‌توان مورد استفاده قرار داد گفت: سلول‌های بنیادی مادر همه سلول‌هاست و توانایی تبدیل به تمام سلول‌ها را دارد.

موسس نخستین کلینیک خصوصی باروری و ناباروری غرب کشور در همدان بیان کرد: متخصصان دنیا از سلول بنیادی بافت‌های مختلف مثلا سلول‌های بنیادی درون بافت چربی، استخوان یا خون قاعدگی در درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

متخصصان دنیا از سلول بنیادی بافت‌های مختلف مثلا سلول‌های بنیادی درون بافت چربی، استخوان یا خون قاعدگی در درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی در درمان آسیب پوست نظیر سوختگی، کبد، قلب، تخمدان و... استفاده می‌شود که درمان بافت فرسوده مورد توجه است یادآور شد: از لحاظ فیزیولوژیک سلول تا حدی می‌تواند تقسیم شود و بعد در هر بار تقسیم قسمتی از آن کم می‌شود به طوری که بعد از مدتی دیگر غیرقابل تقسیم بوده و مرگ سلول را به دنبال دارد.

فریمانی با بیان اینکه برخی سلول‌ها مانند ناخن و مو در طول زندگی فرد میلیون‌ها بار تقسیم می‌شوند و برخی نیز تا مدت کمی افزود: در حوزه زنان و ناباروری، سلول‌های تخمدان معمولا در جنین ۲۰ یا ۲۴ هفته در داخل رحم مادر تشکیل و بعد متوقف می‌شود.

وی بیان کرد: جنین ۶ ماهه تا زمان تولد سلول‌هایی را از دست می‌دهد و تا قبل از بلوغ نیز قسمت اعظمی، یعنی زمانی که جنین ۳۴ هفته است تقریبا ۶ تا ۷ میلیون سلول اولیه مربوط به تخمدان دارد و وقتی جنین متولد می‌شود و دختر نوزاد به دنیا می‌آید، این سلول‌ها به ۲ میلیون می‌رسد.

موسس نخستین کلینیک خصوصی باروری و ناباروری غرب کشور در همدان با اشاره به اینکه دختر وقتی به سن ۱۲ سالگی می‌رسد و بالغ می‌شود رقم سلول به ۳۰۰ هزار مورد می‌رسد خاطرنشان کرد: یک خانم با ۳۰۰ هزار تخمک وارد دوره‌های قاعدگی می‌شود که هر بار تعدادی از سلول‌ها را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه برخی‌ها هستند که از ابتدا این سلول‌ها را کم دارند و یا ندارند و از بین رفته است گفت: یکی از روش درمان این است که می‌‌توان این سلول‌ها را مجدد از بافت سلول‌های اولیه به دست آورد، بافتی که قدرت تقسیم و تبدیل شدن به بافت‌های دیگر دارد که اگر در کنار بافت‌های دیگر قرار گیرد ممکن است به همان بافتی که می‌خواهیم تبدیل شود. 

فریمانی با بیان اینکه البته این روش تحقیقاتی است و ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد عنوان کرد: روش سلول‌های بنیادی در مرحله تحقیق است و کسی که آن را انجام می‌دهد فواید و مضرات آن را پیش‌بینی می‌کند.

وی با بیان اینکه در خصوص تخمدان، خانمی که مثلا به سن ۳۷ سالگی می‌رسد تخمدان‌هایش کیفیت لازم را ندارد چرا که قبل از یائسگی معمولا تخمدان خانم‌ها ضعیف می‌شوند افزود: برای برخی‌ این مسئله زودتر اتفاق می‌افتد چون مانند موی سر یکی در ۴۵ سالگی و دیگری در ۴۰ سالگی و کسی هم در ۲۰ سالگی تجربه می‌کند و در مجموع پروسه پیری بافت سلول هر فردی متفاوت است.

موسس نخستین کلینیک خصوصی باروری و ناباروری غرب کشور در همدان ادامه داد: فردی زود آلزایمر می‌گیرد و فرد دیگری تا ۹۰ سالگی مغز فعالی دارد، این موضوع نشان می‌دهد سلول‌های مغزی فرد اولی زودتر پیر شدند و در مورد پوست هم همینطور.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تخمدان نکته مهمی که وجود دارد این است که در راستای حفظ باروری فرد، می‌توان بافت را احیا کرد.

فریمانی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی را می‌توان در تخمدان تزریق کرد و توقع داشت تخمدان فرد امکان باروری داشته باشد افزود: البته همه نمی‌توانند نتایج قابل قبولی دریافت کنند و برای برخی این امکان به وجود نمی‌آید چون علت ناباروری و از کار افتادن تخمدان افراد باهم متفاوت است.

وی با بیان اینکه هنوز معلوم نیست در چه افرادی روش بافت جواب می‌دهد گفت: بنابراین روش سلول بنیادی برای کسی استفاده می‌شود که فعالیت تخمدانی او کم شده و تقریبا از بین رفته و چاره‌ای غیر از استفاده تخمک اهدایی نیست.

تعداد استفاده از روش سلول‌های بنیادی در کشور بالا نیست و به هر حال در مقالات گزارش‌هایی در خصوص اینکه چه عوارضی داشته‌اند، مطرح شده است

موسس نخستین کلینیک خصوصی باروری و ناباروری غرب کشور در همدان خاطرنشان کرد: کسی که تخمک اهدایی را هم قبول نمی‌کند ممکن است وضعیتی مانند کسانی که از روش PRP (نوع دیگر درمان ناباروری) استفاده می‌کنند، داشته باشد چراکه برای همه جواب نمی‌دهد، اما PRP فوایدی دارد برای اینکه چون از خون فرد گرفته می‌شود مشکلات سلول‌های بنیادی را ندارد و تنها مسئله تاثیر مطرح است.

وی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی ممکن است باعث موفقیت شود و بافت تقسیم و یا اینکه به رگه دیگری از بافت سلولی تبدیل شود و خطرناک و به همین خاطر در قالب تحقیقاتی انجام می‌شود افزود: تعداد استفاده از روش سلول‌های بنیادی در کشور بالا نیست و به هر حال در مقالات گزارش‌هایی در خصوص اینکه چه عوارضی داشته‌اند،  مطرح شده است.

فریمانی با اشاره به اینکه در سلول درمانی از بافت داخل رحم نیز استفاده می‌شود گفت: یک لایه بافت در داخل رحم وظیفه خونریزی فرد، قاعدگی و  اینکه جنین آنجا بنشیند را برعهده دارد و می‌توان از آن برای درمان بهره برد.

وی با بیان اینکه برخی بافت‌ها در اثر التهاب، کورتاژهای خشن، عفونت و جراحی‌ها به هم می‌ریزند و بافت تشکیل نمی‌شود که در خصوص بافت رحم هم ممکن است این اتفاق بیافتد گفت: برای درمان از قسمت‌های مختلف بدن می‌توان بافتی به داخل رحم برد.

موسس نخستین کلینیک خصوصی باروری و ناباروری غرب کشور در همدان یادآور شد: این روش طرح تحقیقاتی است که یکی از همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام می‌دهد، اولین مورد آن را نیز در کلینیک امید روی خانمی که سندرم آشرمن داشت انجام دادیم و تزریق بافت انجام شد.

وی با بیان اینکه این محقق از بافت سلول‌های بنیادی جنین استفاده کرد که ممکن است از قسمت‌های مختلف بدن نیز سلول‌های بنیادی گرفته شود گفت: جوان‌سازی بافت یکی از موضوعات داغ امروز است که بسیاری از علوم از جمله ناباروری و زنان استفاده می‌شود.

فریمانی تصریح کرد: از بافتی که فرصت آن از دست رفته و پیر شده بتوانیم بار دیگر استفاده کنیم، مهم است، مثلا در خصوص زانوها ساخت بافت غضروف مطرح است و در ریزش مو که از بافت برای رشد استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه تحقیقاتی در خصوص درمان ناباروری با استفاده سلول‌های بنیادی در مرکز کشور انجام شده است افزود: آبان ماه امسال وبیناری در خصوص ر‌وش‌های درمان ناباروری نظیر سلول درمانی و PRP در کشور برگزار می‌شود که من در آن سخنرانی خواهم کرد.

این متخصص درمان ناباروری اظهار کرد: اخیرا در یکی از مجلات معتبر جهان مقاله‌ام در مورد PRP چاپ شده و در این راستا با متخصصان ایرانی در مورد ناباروری ارتباط دارم و می‌دانم تحقیقاتی در مورد سلول‌های بنیادی صورت می‌گیرد و در همدان نیز چند انجام شده است.

وی با بیان اینکه درمان ناباروری به روش‌های مختلف باید با آگاهی‌بخشی باشد ادامه داد: تهیه بافت سلول‌های بنیادی نیز پرهزینه است و باید همه این‌ها را در نظر گرفت.

فریمانی گفت: سه سال پیش قصد داشتیم یک پایان‌نامه‌ای برای دستیارانم در خصوص سلول درمانی انجام دهیم که برای هر بیماری ۸ میلیون تومان بودجه تحقیقاتی می‌خواست و با توجه به شرایط و وضعیت امروز کشور این روش با سختی‌هایی همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه این روش در برخی مراکز تحقیقاتی انجام می‌شود و در همدان نیز در مورد رحم انجام شد افزود: فردی دارای چسبندگی رحم بود که از این روش استفاده کردیم، موردی هم در بیمارستان فاطمیه انجام شد اما در تهران چندین مورد بر روی تخمدان انجام شده که برخی موفق بودند، در پژوهشکده ابن سینا هم روی رحم انجام می‌شود و در یزد نیز این روش مورد توجه است.

سلول درمانی در برخی از افراد که قابلیت باروری خود را از دست داده‌اند یا بافت رحم آنها به نحوی آسیب دیده که با درمان‌های موجود جواب نمی‌گیرند، می‌تواند اثرگذار باشد.

این متخصص در پاسخ به اینکه آیا سلول‌درمانی آخرین مرحله پایان ناباروری است؟ گفت: سلول‌درمانی در برخی از افراد که قابلیت باروری خود را از دست داده‌اند یا بافت رحم آنها به نحوی آسیب دیده که با درمان‌های موجود جواب نمی‌گیرند، می‌تواند اثرگذار باشد.

وی با تاکید به اینکه نمی‌توان قطعی، عنوان «پایان ناباروری» را به کار برد و این بیشتر جنبه شعاری دارد افزود: در عمل پایان ناباروری وجود ندارد چراکه مسئله بسیار پیچیده است و هرچه جلوتر می‌رویم با دریایی از علم در این خصوص مواجه می‌شویم.

فریمانی با اشاره به اینکه بهترین درمان ناباروری پیشگیری است گفت: باید سرمایه‌گذاری بر روی موارد پیشگیری باشد که در همین راستا باید حداقل در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها نحوه ایجاد ناباروری آموزش داده شود.

وی گفت: باروری بهاری دارد که باید در آن دنبال گل گشت و در پاییز سخت خواهد شد، نمی‌گوییم نمی‌شود اما سخت است و هزینه و امکانات فراوان می‌خواهد تا درختی در شرایط خاص شکوفه دهد.

این متخصص درمان ناباروری تأکید کرد: افراد تا زمانی که فرصت دارند به موضوع توجه کنند، امروز با ۲ تا ۴ میلیون تومان فریز تخمک انجام می‌شود در صورتی که گاهی حتی تا ۴۰ میلیون تومان هم درمان موثر نخواهد بود.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول