اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

افزایش شدید درآمد شرکت‌های کشتیرانی

افزایش تقاضا برای حمل و نقل دریایی باعث شده تا درآمد شرکت‌های کشتیرانی به بالاترین میزان از سال 2008 تاکنون برسد.

افزایش شدید درآمد شرکت‌های کشتیرانی

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، افزایش تقاضا برای حمل و نقل دریایی و اختلال در چرخه تأمین کالا در جهان که زیر بار تبعات شیوع ویروس کرونا کمر خم کرده، باعث شده تا قیمت حمل و نقل دریایی در جهان رشد بالایی را تجربه کند. 

بر همین اساس شرکت‌های کشتیرانی در سراسر جهان هم‌اکنون سطح درآمدی‌ای را تجربه می‌کنند که از سال 2008 تاکنون بی‌سابقه بوده است. از کشتی‌های کانتینربر گرفته تا کشتی‌های باری مخصوص حمل زغال سنگ و یا کشتی‌هایی که طراحی شده‌اند تا خودرو و کامیون حمل کنند، همگی شاهد افزایش درآمد بوده‌اند. از آنجا که 80 درصد کل حمل و نقل جهان بر عهده صنعت حمل و نقل دریایی بین المللی است، افزایش هزینه‌های حمل و نقل دریایی تقریبا در تمام بخش‌های اقتصادی کشورها اثرگذار بوده است.

در سال 2008 هم که قیمت حمل و نقل دریایی بالا رفته بود، شاهد بالا رفتن سفارش برای ساخت کشتی‌های جدید از سوی شرکت‌های کشتیرانی بودیم اما به فاصله کمی جهان درگیر یک رکود اقتصادی بزرگ شد و همه چیز رنگ باخت؛ چراکه تقاضا در جهان هم پایین آمد. 

رشد هزینه‌های حمل و نقل دریایی و درآمد شرکت‌های کشتیرانی به دو دلیل ایجاد شده است؛ نخست آنکه شاهد بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در اقتصادهای بزرگ جهان پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی هستیم که این مسئله تقاضا برای کالا و مواد اولیه را بالا برده است و از سوی دیگر می‌بینیم که شیوع ویروس کرونا همچنان چرخه تامین کالا در جهان را مختلف کرده، باعث تأخیر زیاد در پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر شده و همین امر و منتظر ماندن زیاد کشتی‌ها در حومه بنادر برای تخلیه کالا باعث شده تا کشتی‌های در دسترس برای بارگیری پایین بیاید. 

همه این مسائل باعث شده تا درآمد شرکت‌های کشتیرانی طی ماه‌های گذشته افزایش قابل توجهی را تجربه کند. این مسئله به خصوص در حوزه حمل و نقل کانتینری بسیار چشمگیرتر بوده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول