اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ماجرای فشار به لبنان به بهانه خرید بنزین از ایران/ نماینده جنبش أمل: خارجی‌ها اجازه استخراج نفت به لبنان نمی‌دهند

نماینده جنبش أمل لبنان در ایران با اشاره به عوامل داخلی و خارجی بروز بحران در لبنان گفت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و طرفداران این رژیم نوعی تحریم اقتصادی زیرمیزی را به لبنان تحمیل کرده‌اند تا مردم از مقاومت رویگردان شوند.

ماجرای فشار به لبنان به بهانه خرید بنزین از ایران/ نماینده جنبش أمل: خارجی‌ها اجازه استخراج نفت به لبنان نمی‌دهند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سید صلاح فحص، نمایندۀ جنبش أمل لبنان در ایران در برنامه نقش جهان که از شبکه افق پخش می‌شود به تشریح ریشه های شکل گیری جنبش مقاومت در لبنان و عوامل بی ثباتی سیاسی و بحران اقتصادی کنونی این کشور پرداخت. 

وی با اشاره به تاریخ لبنان و شکل‌گیری مقاومت در جنوب لبنان یادآور شد: امام موسی صدر و شهید چمران پایه‌گذاران جنبش امل، مقاومت را صرفاً نظامی نمی‌دیدند بلکه تقویت فرهنگی و اجتماعی این جبهه مدنظر آنها بود و به این طریق شیعیان جنوب لبنان به لحاظ آموزشی، تربیتی، اجتماعی و دانشگاهی علاوه بر بعد نظامی بسیار تقویت شدند.

وی با اشاره به ترکیب جمعیتی و تنوع مذاهب در لبنان  خاطرنشان کرد: امام موسی صدر بهترین مقاومت ضد اسرائیل را وحدت ملی می دانستند.

فحص همچنین با بازخوانی وقایع تاریخی لبنان از جمله جنگ داخلی در سال های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۲، اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی و پیشروی آنها از جنوب این کشور تا بیروت، تاکید کرد: از ۱۹۸۲ وضعیت لبنان ۱۸۰ درجه تغییر کرد، مقاومت قدرت بیشتری گرفت تا سال ۲۰۰۰ که طور کامل جنوب لبنان آزاد شد و در جنگ ۳۳ روزه که مجددا تلاش کردند تا به مقاومت فشار وارد کنند و پیروزی دیگری در سال ۲۰۰۶ برای مقاومت رقم خورد و اینها حاصل همان قدرت گرفتن چند جانبه مقاومت در جبهه نظامی، اجتماعی، فرهنگی و علمی بود.

نماینده جنبش أمل آغاز مشکلات فعلی لبنان را ترور رفیق حریری و فشار به جبهه مقاومت دانست و افزود: آنها در جنگ ۳۳ روزه نتوانستند مقاومت را شکست دهند، در سوریه مشاهده کردند که خط استراتژیک مربوط به مقاومت بود و حالا می‌دانند که سرچشمه این مقاومت ایران است و با تحریم و فشار اقتصادی می‌خواهند از سرچشمه، مقاومت را تحت فشار قرار دهند.

وی در پاسخ به اینکه چه گروه هایی از بی‌ثباتی سیاسی لبنان سود می‌برند،  تصریح کرد: برخی گروه‌های داخلی و برخی کشورهای خارجی مانند آمریکا بعضی کشورهای عربی و اسرائیل نمی خواهند لبنان ثبات سیاسی داشته باشد به همین دلیل می بینیم که کمک ها متوقف شده و نوعی تحریم اقتصادی زیرمیزی علیه لبنان به راه افتاده تا به مردم بگویند که مقاومت موجب بروز این فشارها شده و اگر مقاومت برود اوضاع لبنان با ثبات خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اختلافات داخلی سعد حریری و میشل عون این موارد را نیز از دیگر عوامل بی ثباتی سیاسی لبنان برشمرد و گفت: این عوامل در کنار مداخله و عوامل خارجی موجب شد تا بیش از ۱۰ ماه تشکیل دولت لبنان به تعویق افتاد.

‏فحص درباره ثبات سیاسی دولت نجیب میقاتی نیز با یادآوری اینکه این دولت حداقل ۸ ماه دیگر تا انتخابات مجلس باید کار کند گفت: وضعیت حکومت لبنان مانند کسی است که از یک هواپیمای در حال پرواز به بیرون پرت می شود و تشکیل این دولت به مثابه چتری است که برای این فرد باز شده تا آسیب کمتری ببینند.

وی در تشریح وضعیت اقتصادی نامناسب لبنان نیز گفت: ما نفت داریم ولی اجازه نمی‌دهند که نفت را استخراج کنیم چرا که در صورت استخراج نفت نیاز مالی ما به کشورهای بیگانه قطع خواهد شد و قدرت می گیریم.

نماینده جنبش أمل همچنین درباره خرید بنزین و فراورده های نفتی از ایران و بحران سوخت در این کشور تاکید کرد: با کاهش ارزش پول ملی کسی که درماه هزار دلار می گرفته اکنون ۹۰ دلار درآمد دارد و توان خرید بنزین و حتی تامین معیشت از مردم گرفته شده است. دولت برای بنزین سوبسید می‌داد اما حالا دیگر نمی تواند به دلیل بحران اقتصادی سوبسید دهد؛ بنابراین با مشکل سوخت در کشور مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: درباره بنزین خریداری شده از ایران نیز می‌گویند چون ایران تحریم است شرکت هایی که از ایران سوخت بخرند با تحریم آمریکا مواجه می شوند اما واقعیت این است که در این شرایط کسی غیر از ایران به ما کمک نکرد اگر کسی ناراحت است، بنزین ایرانی استفاده نکند؛ مانند این است که ما داریم از گرسنگی می میریم می‌گویند از این کشور چون تحریم است غذا نخرید.

وی ادامه داد: ما در شرایط بحران فعلی از هر کشور دیگری که بتوانیم غیر از اسرائیل، سوخت می‌خریم.

فحص در پاسخ به اینکه چه کسانی اجازه استخراج نفت را به لبنان می دهند، گفت : آمریکا و اسرائیل و دولت های عربی طرفدار این رژیم نمی گذارند نفت را استخراج کنیم و تا زمانی که تسلیم نشویم اجازه نمی دهند قدرتمند باشیم؛ آنها به لبنان فشار می‌آورند که تسلیم شوند و هدف آنها از این فشارها به لبنان این است که مردم از مقاومت رویگردان شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول