اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

اجرای طرح پلاک ایمن در تهران از 7مهر/اسامی ساختمان های ناایمن اعلام نمی شود

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در خصوص اجرای طرح پلاک ایمن، آتش نشانان زن، بیمه ، تجهیزات و ... توضیحاتی ارائه کرد.

اجرای طرح پلاک ایمن در تهران از 7مهر/اسامی ساختمان های ناایمن  اعلام نمی شود

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، 7 مهر روز آتش‌نشان است و هر ساله شهرداری تهران برنامه‌هایی در این زمینه دارد، امسال هم قرار است چند پروژه در این ایام افتتاح شود.

قرار بود تعدادی آتش‌نشان زن برای اولین بار جذب شهرداری شوند. به دلیل کرونا آزمون آنها به تعویق افتاد،‌ اما درنهایت آزمون اجرایی شد و هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه زمان این افراد جذب شهرداری می‌شوند.

یکی از مشکلات اساسی آتش‌نشانی موضوع بیمه سخت و زیان‌آور بودن آتش‌نشانان است، چرا که آتش‌نشانانی که تحت پوشش بیمه شهرداری هستند از پنج سال سنوات ارفاقی برای بازنشستگی استفاده می‌کنند، اما افرادی که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، با 10 سال سنوات ارفاقی بازنشسته می‌شوند.

همچنین قرار است تعدادی خودروی سبک، مجهز به سیستم اطفای حریق شوند تا در معابر تنگ و باریک مورد استفاده قرار گیرد.

طرح پلاک ایمن از دیگر اقداماتی است که شهرداری می خواست انجام دهد . این طرح یک سایت است که نیازی به حضور فیزیکی شهروندان ندارد. قرار بود ابتدا نیروهای آتش نشانی به صورت آزمایشی در این سایت ثبت نام کنند و با توجه به پرسش ها و نکات مطرح شده اقدام به ایمن سازی ساختمان های خود کنند. سپس این طرح وارد فاز عملیاتی برای تمامی شهروندان شود.

در این طرح اگر شهروندی تمایل به بازدید یک کارشناس آتش نشانی از منزل خود را داشته باشد، هماهنگی ها انجام خواهد شد و به متقاضی اعلام می شود که کارشناس چه روزی در منزل او حضور پیدا خواهد کرد. حضور کارشناس در محل به صورت رایگان  است.

در خصوص آخرین وضعیت تجهیز خطوط آتش‌نشانی، ورود خودروهای سبک، ماجرای آتش‌نشانان زن، بیمه سخت و زیان‌آور بودن آتش‌نشانان، طرح پلاک ایمن و... با مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

7 مهر روز آتش‌نشان را در پیش داریم. چه برنامه‌هایی برای این روز تدارک دیده‌اید؟

برج 15 طبقه شبیه سازی شده برای تمرین آتش نشان/ آتش‌نشانان فضایی برای تمرین در برج ها نداشتند

چند پروژه آماده افتتاح داریم که البته امیدوارم به موقع افتتاح شود. برج  شبیه‌ساز عملیاتی ایجاد کرده‌ایم. یک ساختمان 15 طبقه است که آتش‌نشانان می‌توانند عملیات تمرینی اطفای حریق در برج‌های بلندمرتبه را در آنجا تمرین کنند. در حال حاضر برج‌هایی که وجود دارد همه در حال استفاده است و آتش‌نشانان فضایی برای تمرین ندارند.

کار در مراحل پایانی است/برج تمرینی در صالح آباد ساخته شد

برج شبیه‌سازی شده در مراحل پایانی است و این برج فقط ویژه تمرین آتش‌نشانان است. مساحت آن زیاد نیست، اما پله فرار و تمامی ویژگی‌های یک برج را دارد تا آتش نشانان بتوانند تمرینات لازم را در آنجا انجام دهند که در صورت وقوع حادثه در برج‌ها آمادگی لازم را داشته باشند

. امیدواریم بتوانیم این برج را در 7 مهر آماده بهره‌برداری کنیم و اگر نرسید، قطعاً در پائیز آماده بهره‌برداری خواهد شد. محل این برج 15 طبقه در صالح‌آباد است و تقریباً کار رو به اتمام است. 

قرار بود طرح پلاک ایمن رونمایی شود، چه زمان این کار اجرایی می‌شود؟

اجرای طرح پلاک ایمن از 7 مهر/تمام مردم می توانند از این طرح استفاده کنند و محدودیتی ندارد

طرح پلاک ایمن 7 مهرماه هم‌زمان با روز آتش‌نشان رونمایی می‌شود. شهروندان می‌توانند براساس این طرح تقاضای بازدید آتش‌نشانان را انجام دهند. در حال حاضر ساختمان‌های شهر بازدید می‌شوند،‌ رویکردها و ضوابط هم مشخص است و براساس قوانین و ایمنی‌های لازم،‌ آتش‌نشانی نظر می‌دهد. اما در خصوص طرح پلاک ایمن باید بگویم که تمام ساختمان‌های شهر که مردم در آن زندگی می‌کنند می‌توانند از این طرح استفاده کنند و محدودیتی هم ندارند. 

 فرم خودارزیابی به مردم ارائه می‌کنیم/ براساس فرم پر شده توسط شهروندان یک توصیه‌نامه ایمنی صادر می‌کنیم 

مسئله ایمنی در ساختمان‌ها بسیار حائز اهمیت است و باید موارد ایمنی رعایت شود. ما در این طرح یک فرم خودارزیابی به مردم ارائه می‌کنیم. شهروندان در محیطی که زندگی می‌کنند، آن فرم را پر می‌کنند، هر شهروند براساس محل زندگی خود این اقدام را انجام می‌دهد. ما براساس فرم پر شده توسط شهروندان یک توصیه‌نامه ایمنی صادر می‌کنیم و اگر شهروندان تمایل داشته باشند می‌توانند درخواست بازدید کنند. آتش‌نشانان به محل رفته،‌کمک‌های لازم را انجام و حتی آموزش هم می‌دهند.

مشارکت مردمی برای ایجاد ایمنی/آشپزخانه‌ها نقش مهمی در آتش‌سوزی‌ها دارند/در ساختمان‌های معمولی، راه فرار خاصی نیست

با این کار یک مشارکت مردمی ایجاد می‌شود و با کمک خود مردم می‌توانیم محیط زندگی‌شان را ایمن‌تر کنیم. در حریق ساختمان‌های مسکونی، آشپزخانه‌ها نقش مهمی در آتش‌سوزی‌ها دارند. سیستم گرمایش و... از جمله علل آتش‌سوزی هستند. ما در ساختمان‌های مهم راه فرار داریم و این اقدام تعبیه شده است، اما در ساختمان‌های معمولی، راه فرار خاصی نیست، اما باید به طرح فرار در مواقع اضطراری توجه ویژه‌ای شود که اگر اتفاق خاصی رخ داد، شهروندان بتوانند تا حدودی از وقوع حادثه جلوگیری کنند. طرح پلاک ایمن در 7 مهرماه کارش را آغاز می‌کند. 

قرار بود تعدادی ایستگاه آتش‌نشانی افتتاح شود، کار به کجا رسید؟

بهره برداری از ایستگاه آتش نشانی قیطریه در اواخر پاییز/بهره برداری از ایستگاه میدان شوش در پایان سال

دو ایستگاه در حال ساخت داریم که یکی در منطقه یک  در قیطریه است که در اواخر پائیز آماده بهره‌برداری می‌شود و ایستگاه دیگر هم در میدان شوش است که تا آخر سال آماده بهره‌برداری می‌شود. البته تعدادی کلنگ‌زنی هم داریم. 

در خصوص تجهیزات آتش‌نشانی توضیح دهید. آیا نردبان های جدیدی خریداری شده است؟ و همچنین قرار بود خودروهای سبک در برخی مناطق شهر برای عملیات اطفا مورد استفاده قرار گیرد، کار به کجا رسید؟ 

نردبان‌های بلندمرتبه با ارتفاع  55 و 64 متر داریم/وضعیت خوب است

بحث تجهیزات ما در حال اجراست. ما قبلاً نردبان‌هایی برای ساختمان‌های بلندمرتبه خریداری کرده بودیم. تعداد نردبان‌های بلندمرتبه با ارتفاع  55 و 64 متر داریم که وضعیت‌مان در این زمینه خوب است.

بهره برداری از 30 دستگاه خودروی سبک آتش نشانی/تکمیل پروژه تا پایان سال جاری

اتفاق خوب دیگری که در آتش‌نشانی رخ داده است،‌تجهیز خودروهای سبک به امکانات اطفای حریق است. در طرح کلی باید 120 دستگاه خودروی سبک تجهیز شود. در حال حاضر 30 خودروی سبک اطفای حریق مورد بهره‌برداری قرار گرفته. تا اواسط پائیز 30 دستگاه دیگر مورد بهره‌برداری و تا پایان سال 120 دستگاه قطعا مجهز به امکان اطفایی می‌شود. این خودروهای سبک در معابر تنگ و باریک که امکانم حرکت ماشین‌آلات بزرگ وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعدادی ساختمان ناایمن در تهران شناسایی شده است. در حال حاضر چه برنامه‌ای برای ساختمان‌های ناایمن دیگر شهر دارید؟

مشکل ما در ساختمان های ناایمن در حوزه اختیارات است/خلأهای قانونی اجازه کار بیشتر نمی‌دهد/ همکاری‌های خوب با قوه قضائیه و سایر نهادها 

بازدیدهای مکرری از ساختمان‌های ناایمن داریم و برای این کار هم برنامه داریم، اما با اطمینان می‌گویم که مشکل ما در این حوزه، اختیارات است و برخی خلأهای قانونی اجازه کار بیشتر به ما نمی‌دهد. همکاری‌های خوبی با قوه قضائیه و سایر نهادها در این زمینه داریم. 

تشکیل کمیته ایمن در 22 منطقه تهران/آیین نامه نوشته می شود/عملیات ها در تمام مناطق یکسان شود/قوانین فعلی پاسخگوی نیاز شهر نیست/بازنگری در قوانین

در 22 منطقه شهرداری تهران کمیته ایمن تشکیل شده است و سازمان‌های مرتبط در این زمینه حضور دارند و وضعیت ساختمان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد چند ماه است که این کمیته‌ها آغاز شده است. قرار است آئین‌نامه‌ای در این زمینه نوشته شود و عملیات‌های مرتبط در خصوص ساختمان‌های ناایمن در مناطق بیست و دوگانه یکسان شوند. در این کمیته نمایندگانی از قوه قضائیه، اتحادیه،‌اصناف و... وجود دارند. باید خلأهای قانونی در این زمینه برطرف شوند. قوانین فعلی پاسخگوی نیاز شهر نیست و باید بازنگری‌هایی صورت گیرد و قوانین تکمیل شود تا بتوانیم موضوع ایمن‌سازی را سرعت دهیم.

قرار بود که ساختمان‌های ناایمن معرفی شوند و اسامی آنها بارگذاری و در دید عموم  شهروندان قرار گیرد چند روزی این کار انجام اما دوباره متوقف شد. وعده داده شده بود که کار دوباره آغاز می شود در خصوص آخرین وضعیت در این زمینه توضیح دهید.

اسامی ساختمان های ناایمن به صورت عمومی اعلام نمی شود/بانک اطلاعاتی داریم/سازمان های مرتبط می توانند از این اطلاعات استفاده کنند

ما در این سامانه بارگذاری لازم را انجام می‌دهیم. پایش برخط در حال انجام است و اطلاعات دراختیار سازمان‌های مربوطه قرار می‌گیرد. اما از نظر معرفی عمومی ملاحظاتی داشتیم و تصمیم بر این شد دیگر اسامی ساختمان‌های ناایمن به صورت عمومی اعلام نشود، اما یک بانک اطلاعاتی داریم که سازمان‌ های مرتبط در این زمینه می‌توانند از آن استفاده کنند. می‌توانم به صورت قطعی بگویم که دیگر معرفی ساختمان‌های ناایمن به صورت عمومی را نخواهیم داشت. 

اعضای شورای ششم شهر تهران به مشکل بیمه سخت و زیان‌آور بودن آتش‌نشانان و همچنین شهید اعلام نشدن آتش‌نشانان در حین عملیات انتقاداتی دارند، چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟

براساس مصوبات شورای اسلامی شهر تسهیلات می دهیم/تصمیم گیر نهایی در این زمینه بنیاد شهید است نه شهرداری/پیگیری‌های ما خروجی نداشته و پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌ایم

در خصوص شهدای خدمت باید بگویم که ما براساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران تسهیلات و امکاناتی در اختیار خانواده‌های این عزیزان قرار می‌دهیم، اما در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن این خانواده‌ها در بنیاد شهید، ما بارها خواسته‌مان را اعلام کرده‌ایم، تصمیم‌گیر بنیاد شهید است و تاکنون پیگیری‌های ما خروجی نداشته است و پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌ایم. تأکید می‌کنم که متولی اصلی، بنیاد شهید است. 

برای بیمه آتش نشانان لایحه ای در آبان سال گذشته به مجلس ارائه شد/چندین بار پیگیری کردیم اما هنوز طرح در نوبت بررسی قرار نگرفته است

اما در خصوص بیمه سخت و زیان‌آور بودن آتش‌نشانان باید بگویم که آتش‌نشانان شهرداری از پنج سال سنوات ارفاقی استفاده می‌کنند، اما آتش‌نشانانی که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند از 10 سال سنوات ارفاقی استفاده می‌کنند ما برای رفع این مشکل پیگیری‌های زیادی کردیم و درنهایت در آبان سال گذشته طرحی از سوی شورای عالی استان‌ها در این زمینه به مجلس ارسال شد. چندین بار پیگیری کردیم اما هنوز این طرح در نوبت بررسی قرار نگرفته است. 

جذب آتش‌نشانان زن در شهرداری تهران به کجا رسید؟

اسامی قبولی اولیه آتش نشان زن اعلام شد/تا پایان پائیز تکلیف آتش‌نشانان زن مشخص می شود

برای اولین بار تعداد کمی آتش‌نشان زن قرار است که جذب شهرداری شوند. ثبت نام لازم انجام و آزمون انجام شد.اسامی قبولی اولیه اعلام شد و حال باید مراحل بعدی اجرایی شود. فکر می‌کنم که تا پایان پائیز تکلیف آتش‌نشانان زن مشخص شود.

چه تعداد نیرو در سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران مشغول به کار هستند؟

تعداد نیروهای سازمان آتش‌نشانی در حال حاضر 5243 نفر است

مطابق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، مأموریت مهار حریق‌ها و حوادث شهر تهران برعهده سازمان آتش‌نشانی است. محدوده قانونی خدمت‌رسانی با احتساب مناطق بیست و دوگانه شهرداری 615 کیلومتر است و این محدوده در قالب 8  منطقه عملیاتی و با استعداد 133 ایستگاه آتش‌نشانی تحت پوشش نیروهای عملیاتی سازمان است و به عبارتی متوسط محدوده شهری تحت پوشش هر ایستگاه آتش‌نشانی 4.62 کیلومتر است. با احتساب حرائم مناطق بیست و دوگانه،‌محدوده تحت پوشش به میزان 1386 کیلومتر مربع افزایش خواهد یافت. تعداد نیروهای سازمان آتش‌نشانی در حال حاضر 5243 نفر است و با همکاری نیروهای ستادی و نیروهای عملیاتی، میانگین زمان رسیدن به محل حریق در سال 99، 4 دقیقه و 9 ثانیه است. 

در خصوص ایمنی بازار تهران چه اقداماتی انجام دادید؟

 براساس مصوبات و وظایف قانونی خود اقدام می‌کنیم

جلسات متعددی برگزار شد. ایستگاه آتش‌نشانی در آنجا وجود دارد. مکان‌های ناایمن را شناسایی کرده‌ایم و همچنین آموزش‌های لازم به کسبه داده شده است. ما براساس مصوبات و وظایف قانونی خود اقدام می‌کنیم تا بتوانیم ایمنی لازم در شهر را ایجاد کنیم. 

بررسی و تدوین ضوابط و مقررات و برنامه عملیاتی ارتقا ایمنی اماکن قدیمی شهر از جمله بازار تهران، راه‌اندازی اداره ایمنی بازار تهران و تجهیزات اداره ایمنی مربوطه هم انجام شده است. آموزش به 26 سرا و پاساژ و بازدیدهای مستمر در حال انجام است. 

بگذارید همین جا در خصوص اقداماتی که در خصوص کرونا انجام داده‌ایم توضیح دهیم. ما تمامی معابر داخل و بیرون بازار بزرگ تهران را ضدعفونی و گندزدایی کردیم، البته معابر عمومی و مکان‌های عمومی مانند مترو و بی‌آرتی را هم با همکاری مجموعه‌های مربوطه انجام دادیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول