اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دیپلمات روس: سیگنال‌های دلگرم‌کننده‌ای از ایران می‌رسد

نماینده روسیه در مذاکرات وین، صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه ایران را نشانه‌ای دلگرم‌کننده دانسته و گفت زمان بازگشت به دور هفتم گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای فرارسیده است.

دیپلمات روس: سیگنال‌های دلگرم‌کننده‌ای از ایران می‌رسد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، سیگنال‌های ارسالی از ایران درباره ازسرگیری مذاکرات وین را دلگرم‌کننده توصیف کرد.

اولیانوف بامداد یکشنبه در صفحه توئیتر خود، با اشاره به صحبت‌های «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشت: «این سیگنالی دلگرم‌کننده از ایران است. ازسرگیری مذاکرات وین مدت‌هاست که به تعویق افتاده است».

وی درباره زمان برگزاری دور جدید این گفت‌وگوها در وین نیز توضیح داد: «فاصله بین دور ششم و هفتم مذاکرات وین (از بیستم ژوئن)، بسیار طولانی شده است. اکنون زمان بازگشت به میز مذاکره است».

خطیب‌زاده در نشست خبری امروز در وزارت خارجه گفته بود: «ایران میز مذاکره و برجام را ترک نکرده است. این آمریکا بود که برجام را نقض کرد. روابط ایران و آژانس روابط فنی و به دور از ملاحظات سیاسی است. حسن‌نیت نشان دادن یک اتوبان دو طرفه است. آن‌چه بین ایران و آژانس رخ داده اگر توسط جهات دیگر تخریب شود، پاسخ ایران را در پی خواهد داشت».

وی در این‌باره تاکید کرد: «گفت‌وگوهای وین از سر گرفته می‌شود. دولتی رفته و آمده است. دولت ضمن این‌که اعلام کرده گفت‌وگوهای وین را در تاریخ نزدیک از سر می‌گیرد و قطعاً انتظار داریم طرف‌های دیگر وقتی به وین می‌آیند با واقعیات روی زمین به وین بیایند».

اولیانوف پیش از این نیز صحبت‌های ریاست‌جمهوری ایران را نشانه آمادگی تهران برای ادامه‌دادن این گفت‌وگوها دانسته اما گفته بود هنوز معلوم نیست نشست بعدی چه زمانی برگزار می‌شود.  (جزئیات بیشتر)

دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد. با این حال، تاریخ شروع دور هفتم این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردند، حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول