اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گروسی: هیچ وعده‌ای از مقام‌های ایران نگرفتم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی یک کنفرانس خبری ضمن تأکید بر لزوم ادامه همکاری ایران و آژانس تصریح کرد که در جریان سفر به ایران هیچ وعده‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی نگرفته است.

گروسی: هیچ وعده‌ای از مقام‌های ایران نگرفتم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری امروز (دوشنبه) خود در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هفته آینده به وین سفر خواهد کرد.

گروسی در این خصوص گفت: «ما با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان سفرش به وین، گفت‌وگوهایی را انجام خواهیم داد».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که پس از سفر اسلامی به وین، «به زودی» به ایران سفر خواهد کرد، اما هنوز تاریخ دقیق سفر خود به ایران را نهایی نکرده است.

وی در خصوص سفر به ایران و محور گفت وگو با مقام‌های ایرانی گفت: «من به دنبال گرفتن وعده از طرف ایرانی در جریان دیدارم به تهران نبودم اما بر لزوم ادامه گفت‌وگوها میان ایران و آژانس تأکید کردم».

رافائل گروسی سپس ادامه داد: «من به ایران گفتم که باید دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای را به منظور دقیق نگه داشتن اطلاعات چک کنیم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ادامه گفت‌وگوها با دولت جدید ایران گفت: «ما به گفت‌وگوهای صریح با دولت جدید ایران نیاز داریم. دولت جدید ایران نظرات قاطعانه‌ای درباره برنامه هسته‌ای تهران دارد».

گروسی در پاسخ به سؤال خبرنگار رویترز، در خصوص اعلام آمادگی ایران برای همکاری با آژانس گفت: «خرسندیم که طرف ایرانی اشاره کرد که در سطح فنی حاضر به تبادل اطلاعات با تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و می‌توانیم فعالیت‌های زیادی را در این زمینه انجام دهیم».

وی با مثبت ارزیابی کردن سفر خود به ایران گفت: «من اولین فرصت برای بررسی تجهیزات کرج را داشتم». گروسی همچنین اظهار داشت: به عنوان مدیرکل آژانس، هرگونه خشونتی را در این زمینه محکوم می‌کنم. 

مدیرکل آژانس در پاسخ به سؤال خبرنگار بلومبرگ درباره ساز و کار نظارت آنلاین بر برنامه غنی‌سازی ایران گفت: «بله همچنان چنین ساز و کاری وجود دارد».

رافائل گروسی در خصوص احتمال صدور قطعنامه در جلسه فعلی شورای حکام آژانس گفت: «این موضوع در حوزه اختیارات اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ساز و کارهای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران گفت: «آژانس بین‌المللی انری اتمی از حداکثر ظرفیت خود استفاده می‌کند و تنها بر یک ساز و کار واحد برای راستی‌آزمایی متمرکز نیست».

گروسی در پاسخ به سؤالی درباره لزوم اتخاذ یک رویکرد سخت‌تر در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت: «همه چنین نظری ندارند و این وظیفه تحلیلگران است که ارزیابی‌هایی را در این زمینه انجام دهند».

وی سپس توضیح داد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وضوح سطح همکاری را مشخص کرده است به طوریکه جایی برای حدس و گمان باقی نمی‌گذارد و کارهایی که آژانس انجام داده است، به خودی خود نشان‌ دهنده جدی بودن رویکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است».

رافائل گروسی همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری اعلام کرد: من هیچ قولی در مورد ذرات اورانیوم کشف شده دریافت نکردم. 
وی همچنین عنوان کرد: آنچه که در گزارش من در مورد کامل و صحیح بودن اظهارنامه‌های ایران (با توجه به آلودگی‌های یافت شده) آمده، به این معنا نیست که برنامه ایران صلح آمیز نیست. آنچه که در گزارش من آمده، بدین معناست که سؤالاتی وجود دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین به غنی سازی ۶۰ درصد در ایران اشاره کرد و یادآور شد: با این سطح از غنی سازی که البته حق آنان هست، ما باید یک بازرسی و راستی آزمایی متناسبی داشته باشیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: تفاهم دیروز من با سازمان انرژی اتمی به معنی تمدید تفاهم سه ماهه فوریه ۲۰۲۱ نیست. دولت جدید و قبلی به دنبال تمدید این تفاهم نبوده و نیستند‌.

گروسی در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از امروز  آغاز شده و تا روز جمعه (۲۶ مهرماه) ادامه دارد، بار دیگر ادعای نگرانی از عدم دسترسی به تأسیسات هسته‌ای ایران را مطرح کرد و گفت: ««من از وجود مواد اتمی در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران و اینکه محل کنونی آن مواد اتمی اکنون برای آژانس مشخص نیست، عمیقاً نگران هستم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه شنبه در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران وارد تهران شد. او پیش از ظهر یکشنبه ۲۱ شهریور ماه با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با «محمد اسلامی» دیدار و گفت‌و‌گو کرد که این دیدار ۲ ساعت به طول انجامید.

مدیرکل آژانس پس از این دیدار، ضمن مثبت ارزیابی کردن آن، بر گسترش همکاری ایران و آژانس تأکید کرد و گفت که دوباره برای گفت‌وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به تهران می‌آید.

در بیانیه مشترک آژانس و ایران که بعد از این دیدار منتشر شد، ذکر شده که طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

همزمان با این اظهارات گروسی در شورای حکام، خبرنگار نشریه وال استریت ژورنال به نقل از منابع اروپایی گزارش کرد که در جلسه این هفته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌شود.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز امروز صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه ایران را نشانه‌ای دلگرم‌کننده دانسته و گفت زمان بازگشت به دور هفتم گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای فرارسیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول