اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

ترکیه در رویای اتمی شدن؛ دارای اراده اما فاقد دانش لازم

یک نشریه یونانی با ابراز نگرانی از مبدل شدن ترکیه یه یک قدرت اتمی نوشت، بمب اتمی تضمین کننده جایگاهی در خط مقدم ژئوپلیتیک و ایده‌‌ای است که اردوغان آنرادوست دارد.

ترکیه در رویای اتمی شدن؛ دارای اراده اما فاقد دانش لازم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک نشریه یونانی در تحلیلی مدعی شده که ترکیه در حال مبدل شدن به یک قدرت اتمی است.

 روزنامه «گریک سیتی تایمز» در بخشی از این تحلیل که روز دوشنبه منتشر شده است نوشت، خرید سامانه موشکی «اس-400» ساخت روسیه آغاز تغییر سیاست خارجی خطرناک ترکیه بود که به تدریج برای متحدان غربی آن به دردسر تبدیل شده است. اهمیتی که آنکارا برای تسلیحات اتمی قائل است از بیانیه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سپتامبر 2019 در مجمع اقتصادی آناتولی مرکزی مشهود است. وی در آن مقطع گفت، برخی کشورها موشک‌هایی با کلاهک اتمی دارند، اما به ما می‌گویند شما نمی‌توانیم آنها را داشته باشید. این را من نمی‌توانم بپذیرم. آنها، سایر کشورها را با داشتن این سلاح‌ها می‌ترسانند.

رئیس جمهور ترکیه در پایان گفت،ما در این زمینه کار می‌کنیم . رئیس جمهور ترکیه همچنین در مورد انتقاد از معاهده عدم اشاعه سلاح‌های  اتمی که ترکیه در سال 1980 امضا کرد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2019 توضیحاتی داد.

*سودای اتمی شدن  از سوی اردوغان

این نشریه سپس نوشت، امید چندانی به ترکیه نمی‌رود که به تعهدات خود در قبال معاهدات پایبند باشد. دکتر «موریتز کوت» متخصص سلاح‌های اتمی و محقق در موسسه تحقیقات صلح و سیاست امنیتی دانشگاه هامبورگ گفت، امیدوارم این اتفاق نیفتد، اما به نظر می‌رسد که ترکیه در جستجوی آن است. وی همچنین افزود که سلاح‌های اتمی وضعیت امنیتی را آرام نمی‌کند البته ترکیه را تقویت خواهند کرد. بمب اتمی تضمین کننده جایگاهی در خط مقدم ژئوپلیتیک است و ایده ای که اردوغان بسیار دوست دارد.

«یاکوف کدمی» تحلیلگراسرائیلی نیز یادآوری کرد که در 15 فوریه 2010  «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق رژیم اسرائیل به پاپاندرو، نخست وزیر سابق یونان هشدار داده بود که ترکیه توانایی تبدیل شدن به یک کشور دارای سلاح اتمی را دارد.

*مخالفت روسیه با اتمی شدن ترکیه

این نشریه می‌نویسد، روسیه هر دلیلی برای ارائه دانش هسته‌ای برای ساخت نیروگاه ترکیه  را در تلاش برای جلوگیری از وحدت این کشور ناتو دارد. با این حال، همکاری فرصت طلبانه روسیه، جاه طلبی ترکیه در دستیابی به سلاح‌های اتمی را کاهش نخواهد داد. البته روسیه نمی‌خواهد زرادخانه اتمی را در نزدیکی مرزهای خود ببیند.

به گفته وی، ترکیه باید بر بسیاری از موانع ایجاد شده توسط  دیگران از جمله اسرائیل، فرانسه، مصر، عربستان سعودی و امارات فائق آید. مهمتر از همه، ترکیه باید با افزایش منافع با آمریکا روبرو شود. دلایل زیادی وجود دارد که بر اساس آن ترکیه به عنوان کشوری که دارای سلاح اتمی است، تحمل نخواهد شد. این امر باعث ایجاد خودمختاری ژئواستراتژیک شده و باعث می‌شود معماری امنیتی موجود در اروپا و فراسوی آن متلاشی شود. علاوه بر این، یک مسابقه تسلیحاتی اتمی را در منطقه وسیع‌تری آغاز خواهد کرد.

*فقدان دانش هسته‌ای در ترکیه

در خاتمه این تحلیل«جاناتان اسپایر» مدیر مرکز گزارش و تجزیه و تحلیل خاورمیانه گفت، روابط راهبردی قوی و رو به رشد آنکارا با پاکستان باعث نگرانی بین‌المللی در مورد احتمال انتقال دانش تسلیحات هسته‌ای بین دو کشور شده است. ترکیه از اراده و مواد اولیه دارد. اما دانش عاملی است که در حال حاضر فاقد آن است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول