اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

خیز شهرداری تهران و ستاد کل نیرو‌های مسلح برای ایجاد هویت ایرانی اسلامی در پایتخت

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در هشتمین نشست هیأت امنای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: باید نسبت به نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس با بهره گیری از روش‌های نوین هنری توجه داشته باشیم.

خیز شهرداری تهران و ستاد کل نیرو‌های مسلح برای ایجاد هویت ایرانی اسلامی در پایتخت

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در هشتمین نشست هیأت امنای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که امروز (دوشنبه ۲۲ شهریور ماه) در محل این موزه برگزار شد، ضمن تبریک به علیرضا زاکانی به جهت تصدی در حوزه شهرداری تهران، اظهار داشت: شورای شهر و شهرداری تهران می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌‎های موجود کمک شایانی را در حوزه ارائه خدمات به مردم عزیز داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت فرصت خدمت در سایه امنیت و آرامش ذیل نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: حقیقتاً مردم ما مستحق اقدامات جهادی و کارآمد برای ایجاد شرایط بهتر در زندگی به لحاظ مادی، فرهنگی و معنوی هستند که امیدواریم آقای زاکانی بتوانند در دوره مسؤولیتشان به نحو احسن در این عرصه گام‌های موثر و سازنده بردارند.

سرلشکر باقری با اشاره به اقدام ارزنده شهرداری تهران در حوزه احداث موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، عنوان کرد: در دوره مسؤولیت آقای قالیباف مجموعه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ساخته شد و در یک تجربه موفق همکاری مشترک میان نیرو‌های مسلح و شهرداری تهران این مجموعه اداره می‌شود؛ همچنین ما از تلاش‌های شهرداری تهران در دوره مسؤولیت گذشته آقایان حناچی، محسن هاشمی و همه همکارانی که در این زمینه کمک کردند قدردانی می‌کنیم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه امیدواریم در دوره آتی نیز این همکاری و تعامل میان شهرداری تهران و نیرو‌های مسلح به نحو بهتری ادامه و تقویت پیدا کند، افزود: ستادکل نیرو‌های مسلح، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع، صداوسیما همه کمک خواهیم کرد تا با هم‌افزایی لازم به اهداف مشترک و مورد نظر در حوزه کسب رضایت مردم که رضایت پروردگار را نیز به دنبال دارد، دست یابیم.

وی با تأکید بر اهمیت ترویج و تبیین فرهنگ دفاع مقدس با بهره گیری از ابزار‌های هنری، فیلم، سریال و مستند‌های انیمیشنی، گفت: باید نسبت به نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس با بهره گیری از روش‌های نوین هنری توجه داشته باشیم.

سرلشکر باقری در پایان بر ضرورت توجه به موزه‌های دفاع مقدس سراسر کشور به ویژه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاکید کرد و در این رابطه گفت: باید تلاش کنیم تا موزه‌های دفاع مقدس ما یادآور فرهنگ دفاع مقدس، روحیه جهادی و حال و هوای ایثارگری دوران دفاع مقدس و جبهه‌های حق علیه باطل باشند.

زاکانی:ایجاد هویت ایرانی اسلامی از اولویت‌های مهم شهرداری تهران است

علیرضا زاکانی شهردار تهران با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شهر تهران اظهار داشت: حضرت امام خامنه‌ای فرمودند که تهران فقط یک کلانشهر نیست، بلکه مرکز است و نسخه معیار و میزان برای اداره شهری سراسر کشور است. این شهر به تنهایی یک کشور است؛ اگر بشود این شهر را خوب اداره کرد خوب ساخت و خوب توسعه داد یک الگوی عملی برای نظام اسلامی خواهد بود.

شهردار تهران گفت: ما افتخار داریم که در شهر تهران در کنار دیگر مسؤولان بتوانیم مسیری را طی کنیم که نسبت مشخصی با اهداف عالیه انقلاب اسلامی داشته باشد.

وی با بیان اینکه یک مثلث بین شهروند، شهر و شهرداری وجود دارد، افزود: ما در حوزه شهری امروز یک میراثی داریم که مطابق با خاستگاه انقلاب اسلامی نیست؛ در ۴۲ سال گذشته عملا توجه به کالبد شهر صورت گرفته و کمتر به روح شهر و جنبه‌های نرم افزاری آن شده است.

زاکانی با اشاره به اینکه در بسیاری از سال‌ها این کالبد با یک الگوبرداری غلط غربی ساخته و اداره شده است، ابراز داشت: امروز در مجموعه شهرداری وقتی به سمت شمال شهر نگاه می‌کنیم، یک برج و شرایط خاص را مشاهده می‌کنیم و زمانی که به سمت جنوب شهر نگاه می‌کنیم یک بافت دیگر به چشم خودمان می‌بینیم، اما هر دو حکایت از این دارد که شهر هویت ایرانی و اسلامی ندارد.

وی ادامه داد: امروز متأسفانه در شهر تهران عدالت در توسعه وجود ندارد و شمال و جنوب در یک رشد نامتوازن شرایط را به سمتی هدایت کرده که آسیب‌های آن در شهر کاملاً مشخص است. بی‌دقتی به روح شهر که جنبه‌های مختلف منتج به سبک زندگی ایرانی اسلامی می‌شود و بی‌دقتی به شرایطی که باعث شده است این ناعدالتی برقرار شود نیازمند یک تحول جدی است.

شهردار تهران با بیان اینکه شهر از ابعاد مختلف در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته است، گفت: بیشترین پیشرفت متعلق به دوران آقای قالیباف است؛ ما امروز علیرغم توسعه نرم و روح شهری نیازمند توسعه کالبدی آن هستیم؛ امروز شهر تهران مشکلات زیر ساختی دارد؛ به‌ عنوان مثال اگر امروز ۲۵۵ کیلومتر مترو داریم، عملاً به همین میزان و با توجه به مسائل مختلف نیاز به ۱۵۰ کیلومتر خط مترو داریم که توسعه خطوط مترو ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

وی افزود: امروز شهرداری تهران علیرغم داشتن تجریه در حوزه‌های مختلف دچار یک فرسودگی شده و این باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای شده است. اگر می‌خواهیم الگویی ترسیم کنیم، باید بتوانیم مشکلات شهروند، شهر و شهرداری را برطرف کنیم و این کاملاً شدنی است؛ امکانات، ظرفیت‌ها و شرایطی که در کشور برای ساختن وجود دارد خیلی فراتر از آن است که ما نیاز داریم.

زاکانی خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که تحول را در قالب توجه به روح، جسم و کالبد شهر ایجاد کنیم و آن را بر مبنای درست و فرمایشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی بسازیم و مسیری را انتخاب کنیم که عملا در مسیر تکامل انقلاب اسلامی قرار بگیریم.

وی ادامه داد: امروز باید دولت‌سازی و جامعه‌سازی را در شهرداری تهران پیاده کینم و این از مهمترین وظایف من است؛ اگر بتوانیم شعاری که انقلاب اسلامی داشته را پیاده سازی کنیم مشکلات برطرف خواهد شد. این اهتمام در شهرداری وجود دارد که این نهاد را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد خدمتگذار اجتماعی تبدیل کنیم.

شهردار تهران بیان داشت: برای ایجاد یک هویت باید تصویر روشنی از شهر مطلوب را به تصویر بکشیم و آن چشم‌انداز را با سیاست‌ها راهبرد‌ها و برنامه‌های عملیاتی مبنی بر سهم محله‌ای و منطقه‌ای بر مبنای کانون‌های مساجد ایجاد کنیم. یک هم‌داستانی بین مسؤولان کشور در مورد چگونگی وضع مطلوب شهر تهران را به تصویر بکشیم و قابلیت‌های حاکمیتی و حکومتی در این خصوص ورود و این مشکلات را برطرف کنند چرا که حل این مشکلات به تنهایی حل نخواهد شد.

وی گفت: باید به سمتی بریم که مردم را در حل مشکلات شهری مشارکت و آن‌ها را محور قرار دهیم؛ اگر به دنبال مدیریت واحد شهری هستیم باید به سمت حکمرانی شهری برویم و آن‌ها را محور تلاش قرار دهیم و همچون هشت سال دفاع مقدس باید مردم وارد صحنه شوند. اگر مردم از ما تلاش، صداقت، فکر و ایده و خدمت ببیند با ما همراه خواهند شد، برای هویت‌سازی شهری باید در یک اکوسیستم مسیر مطلوب خودمان را بر مبنای فناوری و هوشمندسازی بتوانیم در یک بستر جهش یافته‌ای دنبال کینم.

زاکانی با بیان اینکه اقدامات شهرداری برای ایجاد تحول در سه مرحله یک ساله، ۲/۵ ساله و چهار ساله برنامه‌ریزی شده است، گفت: در شهرداری قرارگاه‌هایی در حوزه توسعه خدمات، مسائل اجتماعی، فرهنگ، تبلیغ، تفریح و نشاط و قرارگاه کرونا برای برطر کردن مشکلات فعالیت خواهند کرد. ما به دنبال این هستیم شهری را بسازیم که آنچه خاستگاه انقلاب اسلامی است در آن رقم بخورد و در این راستا نیازمند کمک و هم‌‌افزایی همه دستگاه هستیم، در این راستا باید فرهنگ دفاع مقدس، بسیج و خدمتگذاری را در شهر تهران گسترش دهیم.

کارگر: تصویب کلیات ۴ آیین‌نامه‌ اداره موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حاشیه این نشست اظهار داشت: هشتمین نشست هیأت امنای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ریاست سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح امروز در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. در این جلسه شهردار جدید تهران نیز برای نخستین بار حضور داشت که همکاری و تعامل سیار مطلوبی برقرار شد.

وی افزود: در این نشست گزارشی از مصوبات گذشته ارائه شد که به جز یک مورد تمامی مصوبات گذشته هیأت امنای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به مرحله اجرا درآمد. همچنین در این نشست پنج دستور جلسه داشتیم که یک مورد بحث متمم بودجه برای سال ۱۴۰۰ بود که طی آن مقرر شد تا این کار انجام شود و آقای زاکانی نیز به‌ عنوان شهردار تهران در جلسه وعده داد که یک تیم کارشناسی را جهت ساماندهی این موضوع اعزام کند؛ چرا که موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیاز به در نظر گرفتن استهلاک و حفظ و نگهداری تجهیزات دارد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه گفت: ما ۴ آیین‌نامه داشتیم که هر یک از این آیین‌نامه‌ها در اداره موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موثر بود که کلیات این آیین‌نامه‌ها در نشست امروز تصویب شد و مقرر شد اگر در یک ماه آینده اعضای هیأت امنا نسبت به این آیین‌نامه‌ها اصلاح شکلی دارند، عنوان کنند که اصلاحات انجام شود و اگر اشکال ماهوی دارد و نیازمند تغییرات گسترده است، قرار بر این شد تا در شورای هماهنگی و پشتیبانی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این خصوص تصمیم گیری نهایی انجام شود.

وی با بیان اینکه شورای هماهنگی و پشتیبانی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ریاست شهردار تهران و نایب رئیسی، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشکیل می‌شود، افزود: مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، معاون اقتصادی و مالی و همچنین معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به انضمام رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آن جلسه حضور داشته و نسبت به موارد تصمیم گیری می‌کنند.

سردار کارگر ابراز داشت: همچنین در این نشست یک پیشنهاد اساسی در خصوص توسعه و تکمیل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داده شد که مقرر شد در طول سه سال آینده انجام شود که پیش‌بینی بودجه‌ای لازم هم برای آن در نظر گرفته شده بود و شهردار تهران نظرشان بر این بود که کلیات این طرح تصویب شود و در خصوص عدد بودجه در همان شورای هماهنگی و پشتیبانی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصمیم‌گیری شود.

وی گفت: همچنین مقرر شد معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری و معاون شهرسازی به همراه مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این رابطه کار کنند و کار کارشناسی شده را در همان شورای هماهنگی و پشتیبانی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارائه کرده و راجع به آن تصمیم گیری کنند. تا ان شالله در سال ۱۴۰۴ این اقدامات به منصه ظهور برسد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان داشت: به دنبال آن هستیم تا بخش موزه زنان تکمیل شود؛ همچنین کار موزه آرایی موزه مقاومت انجام پذیرد. یک بخش موزه‌ای برای تهران در نظر گرفته‌ایم که باید حتماً به آن توجه ویژه شود.

به گزارش فارس، هشتمین نشست هیأت امنای موزه ملی انقلاب اسلامی با حضور سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح، سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرلشکر «رحیم صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، سردار سرتیپ پاسدار «حسین اشتری» فرمانده نیروی انتظامی، سردار «سیدمهدی فرحی» جانشین وزیر دفاع، سردار سرتیپ پاسدار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه، امیر سرتیپ «عبدالعلی پورشاسب»، «علیرضا زاکانی» شهردار تهران، «عبدالعلی علی‌عسگری» رئیس سازمان صدا و سیما، «پرویز سروری» نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

همچنین در این جلسه «علی اصغر جعفری» مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سردار سرتیپ دوم «عبدالرضا امیری» معاون طرح و برنامه و بودجه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول