اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

طلای سبز ایران مهمان سفره عراقی‌ها

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طارم با اشاره به آغاز کشت طلای سبز در این شهرستان و صادرات آن به کشور عراق گفت: تولید زیتون امسال در طارم از 60 هزار تن به 30 هزار تن کاهش یافته است.

طلای سبز ایران مهمان سفره عراقی‌ها

فرهاد اکبری امروز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، با اشاره به آغاز کشت محصول زیتون در شهرستان طارم، اظهار کرد: سطح زیر کشت محصول زیتون در این منطقه ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این میزان ۱۶ هزار هکتار از باغات بارده و چهار هزار و ۵۰۰ هکتار غیر بارده هستند.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی طارم با بیان اینکه برداشت زیتون در این منطقه از نیمه‌ دوم شهریورماه آغاز شده است، افزود: در حال حاضر ۳۵ درصد از محصول زیتون  از باغات این شهرستان برداشت شده است.

اکبری تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌ها امسال باید ۶۰ هزار تن زیتون از باغات این منطقه برداشت می‌شد، ولی این میزان پیش‌بینی به دلیل خسارت‌های ناشی از آب‌ و هوا، افزایش ۱۵ درجه دما در فصل زمستان، گرده‌افشانی و... با کاهش ۵۰ درصدی به ۳۰‌ هزار تن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ۸ هزار و ۷۰۰ نفر بهره‌بردار طارمی برداشت زیتون را انجام می‌دهند، عنوان کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۸۰ درصد از محصول برداشتی زیتون برای فرآوری کنسروی و ۲۰ درصد آن به صورت روغنی استفاده شود.

اکبری با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود ۹۰۰ میلیارد تومان  حاصل از برداشت زیتون عاید بهره‌برداران شود، گفت: در مجموع ۳۰۰ هزار نفر روز در این منطقه مشغول برداشت زیتون هستند.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد از سطح زیر کشت باغات شهرستان طارم به رقم زرد زیتون اختصاص دارد، افزود: ارقام بومی از جمله روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون هم کشت می‌شود که درصد پایینی از سطح زیر کشت باغات شهرستان را تشکیل می‌دهد.

اکبری در ادامه با بیان اینکه محصول تولیدی زیتون علاوه‌ بر توزیع در سطح کشور به کشور عراق هم صادر می‌شود، اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی منطقه و خصوصیات رقم زرد زیتون و کیفیت بالای آن، انتظار می‌رود که قیمت زیتون در شهرستان طارم نسبت به سایر مناطق کشور چهار تا پنج هزار تومان بالاتر، به فروش ‌برسد.

وی عنوان کرد: ارقام خارجی زیتون در این منطقه مانند کنسروالیا، مانزانیلا، کرونائیکی و اربیکن هم در حال توسعه در این منطقه است.

اکبری با اشاره به اینکه، تعداد واحد‌های فرآوری که هم به صورت، خانگی، سنتی و صنعتی در این منطقه فعالیت می‌کنند در مجموع ۷۴۰ واحد است، افزود: در حال حاضر در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد محصول زیتون توسط واحد‌های خانگی و حدود ۵۰ درصد در واحد‌های صنعتی فرآوری می‌شود.

 معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی طارم با بیان اینکه در مجموع ۲۳ واحد هم به صورت تجاری در این منطقه فعال هستند، خاطر نشان کرد: از آنجایی که واحد‌های فرآوری در شهرستان از ظرفیت بالایی برخوردارند، از این رو واحد‌ها اقدام به خرید زیتون تولیدی از سایر استان‌ها می‌کنند که در این منطقه به فرآوری می‌رسد.

اکبری گفت: جهاد کشاورزی شهرستان در مورد اصلاح و احیای باغات، توسعه واحد‌های فرآوری و اعطای مجوز برای فعالیت و تسهیلات برای آنها در صورت تامین اعتبار کمک حال کشاورزان است.

وی در ادامه با اشاره به حقابه‌ای که شهرستان طارم از سد آیدوغموش دارد، بیان کرد: درخواست آزاد‌سازی آب از سد مذکور از تیرماه امسال داده شده بود که خوشبختانه با پی‌گیرهایی که توسط مسؤولان ذی ‌ربط انجام شد این آزاد‌سازی اتفاق افتاد.

اکبری تصریح کرد: اگر آزاد‌سازی آب صورت نمی‌گرفت بیش از ۶۰ درصد از باغات این منطقه با تنش شدید آبی مواجه می‌شدند که در این صورت ارزش کیفی محصول افت پیدا می‌کرد.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طارم ادامه داد: به دلیل گسترش فعالیت‌های کشاورزی در این منطقه و نیاز به افزایش مصرف بالای آب، نیازمند به یک برنامه‌ریزی کلان در مدیریت مصرف آب و همچنین با احداث سد‌های معیشتی در کنار رود‌خانه‌‌های فصلی و یا احداث سد تنظیمی پاوه‌رود می‌توان حداقل در فصل تابستان مشکل کمبود آب را در شهرستان طارم برطرف کرد.

انتهای پیام/۷۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول