اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

صادرات تعاونی ها در سایه کرونا/ارزآوری ۲۰۰ هزار دلاری تعاونی های یزدی

شرکت های تعاونی یزد در سایه شیوع کرونا که همه کسب و کارها دچار آسیب شدند و بعضا به تعطیلی رسیدند با صادرات تولیدات و محصولات خود ارز آوری مطلوبی برای استان و کشور داشتند.

صادرات تعاونی ها در سایه

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، تعاونی‌ها، انجمن‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هستند که از طریق آن‌ها شهروندان می‌توانند به پیشرفت و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه و ملت خود کمک کنند.

توسعه اقتصادی اما بدون توجه به صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی امکان پذیر نیست و در حقیقت باید گفت که خلق ارزش افزوده و رشد اقتصادی پایدار زمانی اتفاق می افتد که بنگاه های تولیدی بتوانند با ارائه کالاهای رقابت پذیر بازار جهانی را در اختیار خود بگیرند.

از جمله مباحثی که از سوی دولت ها به ویژه در سال های اخیر مورد تاکید قرار گرفته است، توسعه و رونق اقتصادی از طریق صادرات غیرنفتی است و برای توسعه صادرات غیرنفتی نیازمند افزایش بازارهای هدف و تنوع محصولات صادراتی هستیم و یکی از بنگاه های اقتصادی که می تواند در توسعه صادرات و کسب بازارهای هدف نقش داشته باشد، تعاونی ها هستند که مدل خوبی برای هم افزایی فعالیت ها، ایده ها، ثروت و دانش به شمار رفته و با توجه به اقتصاد داخلی و خارجی نمونه بارزی از اقتصاد مقاومتی هستند.

زعفران، پسته، محصولات گلخانه ای، مصنوعات پلاستیکی، پوشاک، فرش دستباف، سنگ و … از جمله کالاهای صادراتی تعاونی های استان است و تعاونی ها همواره فعالیت چشمگیری در زمینه صادرات محصولات غذایی و بهداشتی و … دارند که ارزش افزوده خوبی را عاید کشور و استان می کنند.

تعاونی‌های استان با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر تقویت جایگاه و نقش آنها در اقتصاد کشور و علی رغم شیوع گسترده کرونا به رشد چشمگیری در حوزه‌های مختلف صادراتی و فعالیتی دست یافته‌اند به طوری که ۳۳۰ هزار تعاونی فعال یزدی توانستند با صادرات خود، بیش از سال پیش برای استان ارزآوری کنند.

ارزآوری ۲۰۰ هزار دلاری تعاونی های یزدی

عماد تشکری؛ سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با بیان اینکه نقش‌آفرینی تعاونی‌ها در اقتصاد استان بسیار برجسته بوده و میزان اثرگذاری آنها مشهود است گفت: تعاونی‌های استان یزد سال گذشته صادرات ۲۰۰ هزار دلاری را تجربه کردند که این عدد در سال ۹۸ معادل ۱۵۳ هزار دلار بوده است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۶ اتحادیه تعاونی در استان افزود: قطعاً برای تحقق سهم ۲۵ درصد سهم اقتصاد تعاونی در کشور نیازمند حمایت‌ها و تامین زیرساخت‌های درخور این سهم از اقتصاد کشورمان هستیم.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به فعالیت سه هزار و ۳۰۰ تعاونی از مجموع شش هزار تعاونی تشکیل شده در استان، گفت: در حال حاضر بالغ بر یک میلیون عضویت در تعاونی‌های فعال استان ثبت شده و این تعاونی‌ها برای بیش از ۷۴ هزار نفر در استان ایجاد شغل کرده است.

وی با بیان اینکه تعاونی‌ها همواره در برهه‌های حساس نظام نقشی کلیدی داشته و بسیاری از بحران‌ها را چه در دوران جنگ و ابتدای انقلاب و پس از آن در شرایط مختلف مدیریت و رفع کرده‌اند عنوان کرد: توجه به بحث تعاونی‌ها با رویکرد اقتصاد مقاومتی و مردم محور می‌توان نقش بسیار مهمی در توسعه اشتغال و کارآفرینی داشته باشد و تحولی شگرف در این حوزه ایجاد کند.

اشتغال نیروهای متخصص و فارغ التحصیل در تعاونی ها

تشکری با بیان اینکه در استان یزد تعاونی‌ها در بخش‌های مسکن، تولید، دامپروری و کشاورزی مشغول فعالیت هستند اظهار کرد: شرکت های تعاونی دروازه‌ ورود به توسعه اقتصاد و اشتغال هستند و اشتغال نیروهای متخصص و تحصیل کرده از جمله مهم‌ترین مزیت تعاونی‌ها محسوب می شود.

وی با بیان اینکه بخش تعاون یکی از پایدارترین بخش‌ها خصوصاً در حوزه اشتغالزایی است افزود: تعاونی‌ها با هم افزایی و توان افزایی بیشتر از طریق جمع آوری سرمایه‌های پراکنده نقش موثری در توسعه اشتغال و کارآفرینی دارند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد همچنین در مورد تعاونی‌های غیرفعال و نیمه فعال نیز بیان کرد: این تعاونی‌ها شناسایی شده و آمار آنها هم اکنون به ۲ هزار و ۷۵۰ مورد رسیده است که به دلیل خانوادگی بودن برخی تعاونی‌ها، طی نشدن مراحل انحلال شرکت‌های مقعطی تعاونی مسکن و نقایص قانونی این تعاونی ها نیمه فعال هستند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار بیمه شدگان تأمین اجتماعی، بین ۷۴ تا ۱۰۰ هزار نفر از بیمه شدگان یزد، در تعاونی‌ها مشغول به کار هستند.

لزوم بازنگری در قوانین بخش تعاون

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با بیان اینکه لزوم بازنگری در قوانین بخش تعاون احساس می شود گفت: باید قانون تعاون به نفع تعاونی‌ها بازنگری شود و اگر این کار صورت گیرد به نفع تعاونی ها و اهدافی که برای نقش آفرینی آن ها در اقتصاد دیده شده خواهد بود.

وی افزود: در قانون اساسی و آموزه‌های دینی اسلام بر انجام فعالیت‌های تعاونی تاکید بسیاری شده است اما در عمل بخش تعاون در کشور همچنان در ابتدای راه است و نتوانسته نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا کند بنابراین باید باید ارزش، جایگاه و تاثیرگذاری تعاون در اقتصاد بیش از پیش تبیین شود که با تقویت فرهنگ تعاون، ارائه الگوهای موفق از طرح‌های تعاونی و نمونه‌های سودآور در این بخش می‌توان تمایل به انجام طرح های تعاونی و جمعی را بیش از گذشته تقویت کرد.

به گزارش فارس، افزایش در تولید می تواند با توسعه صادرات محقق شود و توجه به موضوع صادرات و واردات نسبت به کشورهای همسایه به تحقق اهداف نام گذاری امسال کمک می کند. موضوعاتی مثل مالیات، قوانین تامین اجتماعی و برخی مباحث مرتبط با صادرات به عنوان موانع اصلی هستند که این موانع باید شناسایی و برطرف شوند.

همچنین تعاونی ها در ایام کرونا به ویژه تامین و عرضه کالا و خدمات نقش خود را به خوبی ایفا کردند و و مسئولیت اجتماعی خود را به نحو شایسته نشان دادند، از این رو باید از ظرفیتها و پتانسیل های بخش تعاون در بسیاری از عرصه های اقتصادی و اجتماعی استفاده کرد و تعاونی ها را در اولویت واگذاری تصدی ها قرار داد.

انتهای پیام/ص/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول