اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سفیر سابق ایران در چین: با عضویت دائم در «سازمان شانگهای» غرب مجبور به دادن تسهیلات به ایران می‌شود

سفیر سابق ایران در چین گفت: با عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای غرب خواهد فهمید که در صورت تحریم، فضا برای ایران بسته نخواهد شد و دنیا بسیار وسیع است و می‌شود مسائل را از زاویه‌های دیگر توسعه داد.

سفیر سابق ایران در چین: با عضویت دائم در «سازمان شانگهای» غرب مجبور به دادن تسهیلات به ایران می‌شود

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با مهدی صفری، سفیر سابق ایران در روسیه و چین انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

نگاه به غرب مانع عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای

- بخشی از علت عدم عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای، کوتاهی خود ایران بوده است و در هشت‌سال گذشته برای عضویت دائمی، تمایل چندانی ازسوی ایران نشان داده نمی‌شد.

- زمانی که من در روسیه سفیر بودم، در یک تلکس به تهران تصریح کردم که ما باید عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شویم اما چون نگاه دولت در آن مقطع یعنی در سال۱۳۷۶ به‌سمت غرب بود، پیشنهاد من به جایی نرسید.

- کشورهای عضو این سازمان دارند می‌بینند که نگاه و دورنمای سیاست خارجی دولت آقای رئیسی بیشتر به‌سمت کشورهای همسایه، کشورهای مشترک‌المنافع و به‌طورکلی کشورهای آسیاست و به همین دلیل از عضویت دائم کشورمان، استقبال کرده‌اند.

ایجاد سازمان شانگهای، یک ترمز بسیار قوی در برابر آمریکا بود

- سازمان شانگهای اصلا یک سازمان امنیتی برای تامین امنیت منطقه در برابر آمریکا و ناتو بود. آمریکا بعد از فروپاشی شوروی، به‌دنبال تجزیه روسیه هم بود که در واکنش به این امر، کشورهای آسیای مرکزی سازمان شانگهای را شکل دادند.

- ایجاد سازمان شانگهای، یک ترمز بسیار قوی در برابر آمریکا بود. شانگهای، امروز بزرگ‌ترین سازمان دنیاست که جمعیت اعضای آن به‌خصوص چین و روسیه و هند، دوسوم کل دنیا را پوشش می‌دهند.

منافع اقتصادی و سیاسی عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای

- عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای برای کشورمان منفعت امنیتی (به‌خصوص مبارزه با تروریسم، قاچاق و جنایات سازمان‌یافته‌شده)، سیاسی و اقتصادی خواهد داشت.

- بخش اصلی سازمان شانگهای درحال‌حاضر، همکاری‌های اقتصادی است. در این سازمان، بانکی ازسوی چین و روسیه ایجاد شده و کشورهای آسیای مرکزی از وام‌های این بانک و سایر امکانات اقتصادی سازمان دارند بهره می‌برند. 

پیام‌ جدی عضویت دائم ایران در شانگهای به غربی‌ها

- با عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای غرب خواهد فهمید که در صورت تحریم، فضا برای ایران بسته نخواهد شد و دنیا بسیار وسیع است و می‌شود مسائل را از زاویه‌های دیگر توسعه داد.

- اشتباه ما همیشه این بوده که هیچ‌گاه همسایه‌ها و قدرت‌های نوظهور اقتصادی را در نظر نداشته‌ایم. نگاه به غرب و اروپا بسیار خوب است و نباید کنار گذاشته شود اما همواره نگاه‌مان به این طرف (اشاره به کشورهای منطقه و همسایه) ضعیف بوده است.

پتانسیل کشورهای منطقه و شرق بیشتر از غرب نباشد، کمتر هم نیست

- اگر پتانسیل کشورهای منطقه و شرق بیشتر از غرب نباشد، کمتر هم نیست و ما می‌توانیم بسیاری از مسائل خود را با کشورهای همسایه و آسیای مرکزی و کشورهای قدرتمند نوظهور مثل چین و روسیه و هند حل کنیم.

با عضویت دائم در شانگهای، غرب تسهیلات زیادی به ایران می‌دهد

- با عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای، غرب تسهیلات زیادی را برای ما ایجاد خواهد کرد.

- به نظر من، پس از عضویت دائم ایران در شانگهای، کشورهای غربی برای ایجاد بالانس، تسهیلاتی خواهند داد و در زمینه‌های تجاری و اقتصادی، زمینه‌های همکاری با ایران را باز خواهند کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول