اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ترسیم تصویری به‌روز از وضعیت فناوری و نوآوری کشور

معاونت علمی و فناوری هر سال گزارشی از پایش و ارزیابی فناوری و نوآوری را ارائه می‌کند تا تصویری به روز و واقعی از وضعیت این حوزه ترسیم شود.

ترسیم تصویری به‌روز از وضعیت فناوری و نوآوری کشور

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه، رشد و پیشرفت در هر عرصه‌ای نیاز به برنامه‌ریزی دارد و نخستین گام در هر برنامه‌ریزی، شناخت دقیق وضعیت فعلی بر اساس آمار و اطلاعات موجود است.

توسعه علم، فناوری و تحقق نوآوری نیز از این قاعده مستثنی نیست و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای رشد و توسعه آن مستلزم ارائه تصویری شفاف و واقع‌گرایانه از وضعیت فعلی علم، فناوری و نوآوری در کشور است که زمینه‌ساز سیاستگذاری هوشمندانه و منسجم شود.

آسیب‌شناسی نظام پایش علم، فناوری و نوآوری در سال‌های گذشته در کشور نشان می‌دهد که آمار و اطلاعات ارائه شده در آن به‌روز نبوده و به صورت یکپارچه منتشر نمی‌‌شود. عدم همکاری و هماهنگی دستگاه‌های عامل یا موثر در تولید، جمع‌آوری و انتشار داده‌ شاخص‌ها یکی دیگر از نواقص این نظام است. از طرف دیگر، عدم وجود نگاه جامع و همه جانبه‌نگر سبب شده همه شاخص‌های مورد نیاز برای توصیف و تحلیل حوزه علم و فناوری جمع‌آوری نشده و برخی زوایای آن پوشش داده نشود.

این نواقص در نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری به عدم انعکاس واقعیت‌های کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی و در مواردی قرار گرفتن در رده کشورهای کمتر توسعه یافته منجر شد و در عین حال سنجش تحقق اهداف و سیاست‌‌های اسناد بالادستی کشور در حوزه علم، فناوری و نوآوری را بسیار دشوار کرد.

راهکارها برای رفع چالش ها به کمک آمد

بنابراین برای رفع این نقیصه در نظام علم و فناوری کشور و با همکاری نهادهای ذیربط آیین نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری تدوین شد و در سال 1395 به تصویب شورای عالی عتف رسید. در آیین‌نامه نظام پایش و ارزیابی علم و فناوری کارگروهی متشکل از دبیر کل شورای عتف، نماینده وزیر علوم، نماینده معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت، نماینده وزیر بهداشت، نماینده وزیر اقتصاد و دارایی، نماینده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نماینده مرکز آمار ایران و نماینده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مسئول اعلام شاخص‌های ارزیابی علم و فناوری هستند.

شاخص‌های سنجش وضعیت علم، فناوری و نوآوری در این آیین‌نامه در 11 محور دسته‌بندی شده‌اند؛ آموزش عمومی و حرفه‌ای، آموزش عالی، منابع انسانی علم، فناوری و نوآوری، منابع مالی، فناوری و نوآوری، انتشارات علمی، ترویج علم، فناوری و نوآوری، زیر ساخت، دستاورهای اقتصادی (تولید با فناوری متوسط و پیشرفته،‌ صادرات دانش بنیان، اشتغال حاصل از علم و فناوری و میزان و حجم پروانه‌های دانش فنی، محیط و چارچوب‌ نهادی (حقوق مالکیت فکری)، شبکه‌سازی و تعاملات و فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در علم و فناوری از جمله محورهای شاخص‌های ارزیابی علم و فناوری کشور تعیین شده است.

بر اساس تقسیم کار انجام گرفته در آیین‌نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری، مقرر است شاخص‌‌های «بخش آموزش، پژوهش و فناوری دانشگاهی کشور» با محوریت وزارت علوم و مشارکت دستگاه‌‌های همکار و شاخص‌‌های «بخش تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و نوآوری کشور» با محوریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت دستگاه‌های همکار تهیه شد. «بخش تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و نوآوری کشور» کلیه‌ فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و نوآوری بنگاه‌ها و صنایع کشور را شامل می‌شود. با توجه به این تقسیم کار، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش معاونت سیاست‌گذاری مسئولیت گردآوری و انتشار شاخص‌‌های مربوط به ۳ معیار اصلی منابع مالی فناوری و نوآوری، دستاوردهای اقتصادی و محیط و چارچوب نهادی با مشارکت دستگاه‌‌های موثر در این حوزه برعهده دارد.

 

سامانه پایش و ارزیابی فناوری و نوآوری ایران داده ها را منتشر کرد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای این مسئولیت، گزارشی از شاخص‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود را از سال 1397 تهیه کرده است که تاکنون 3 نسخه از آن در سال‌های 1397، 1398 و 1399 منتشر شده است. در این گزارش شاخص‌های مرتبط با حوزه فناوری و نوآوری کشور از مراجع مختلف ملی و بین‌المللی طی 5 سال گذشته جمع آوری و ارائه شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این گزارش، اتخاذ رویکردی متوازن با توجه ویژه به جنبه‌های اقتصادی و نهادی حوزه فناوری و نوآوری است.

در این گزارش سالانه، وضعیت کشور در برخی از شاخص‌ها بر اساس داده منتشر شده توسط مراجع بین‌المللی با تعدادی از کشورهای منتخب منطقه و اقتصادهای مهم بین‌المللی مقایسه و ارزیابی می‌شود. این داده‌ها با جزئیات بیشتر در «سامانه پایش و ارزیابی فناوری و نوآوری ایران» به آدرسIranstistat.isti.ir  قابل دسترسی است.

از محورهای کلیدی در این گزارش می‌توان به منابع مالی علم، فناوری و نوآوری، دستاورد اقتصادی شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، دستاوردهای اقتصادی بخش علم، فناوری و نوآوری و محیط و چارچوب نهادی اشاره کرد. محور منابع مالی شامل شاخص‌های هزینه‌کرد در تحقیق و توسعه و آموزش، محور دستاوردهای اقتصادی شامل میزان درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان و مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد، میزان اشتغال‌زایی این بنگاه‌ها و صادرات آن‌ها و محور محیط و چارچوب نهادی شامل شاخص‌های حوزه مالکیت فکری است. در مجموع، هدف از انتشار گزارش سالانه پایش و ارزیابی تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و نوآوری توسط معاونت علمی و فناوری ارائه تصویری به روز و واقعی از وضعیت علم، فناوری و نوآوری در کشور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول