اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بررسی عوامل آتش‌سوزی در فارس و راهکارهای مقابله با آن

میزگرد بررسی چرایی آتش‌سوزی‌های اخیر و چگونگی مقابله با آن در استان فارس، با حضور ۳ فعال محیط زیست و مدیران کل اداره‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و محیط زیست استان فارس در دفتر خبرگزاری فارس برگزار شد.

بررسی عوامل آتش‌سوزی در فارس و  راهکارهای مقابله با آن

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، یکی از مهمترین مشکلاتی که در سال ۱۴۰۰ در استان فارس علاوه بر خسارت های طبیعی و ایجاد هزینه‌های مالی سنگین، منجر به داغدار شدن خانواده ها و شهروندان استان فارسی نیز شد؛ وقوع غیر معمول آتش سوزی در نقاط مختلف استان است که طبق روال هر ساله در چند ماه اخیر به صورت گسترده و پی‌درپی، دامن طبیعت این استان پهناور را در برگرفته و چند خانواده را نیز تا کنون داغدار نموده است.

بسیاری از فعالان محیط زیست و افرادی که با این حوادث روبرو می شوند معتقدند که وقوع این آتش سوزی ها عمدی و برنامه ریزی شده و به منظور از بین بردن جنگلها و مراتع در سطح استان فارس و رشته کوه زاگرس است.

با توجه به بروز این مشکلات و به درخواست جمع کثیری از فعالان محیط زیست در استان فارس، میزگردی با عنوان بررسی وضعیت آتش‌سوزی ها و راه‌های کنترل و مقابله با آن با حضور نمایندگان فعالان محیط زیست و مدیران کل اداره‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان برگزار شد.

در ابتدا فعالان محیط زیست مطالبات و گلایه های خود را از مسؤولان بیان ‌و در ادامه نیز دو مدیر کل حاضر، به سؤالات و موارد مطرح شده پاسخ دادند. 

شهلا ایادی، فعال محیط‌زیست، ضمن تشکر از خبرگزاری فارس جهت برگزاری این میزگرد و توجه به مطالبات حامیان محیط زیست، با انتقاد و اظهار تاسف از آتش‌سوزی‌های سریالی در استان‌فارس گفت: برای خیلی از فعالان محیط زیست و مردم و مسؤولان روشن است که اکثر آتش‌سوزی ها عمدی و با دخالت مستقیم عوامل انسانی صورت گرفته است.

وی افزود: نکته ای که برای ما جای سؤال دارد این است که چرا برای بسیاری از برنامه‌ها و مناسبات، نیروهای امنیتی به موقع و در سریعترین زمان ممکن حاضر می‌شوند ولی در وقوع مشکلاتی مثل آتش‌سوزی ما کمتر شاهد حضور و یا پیشگیری از بروز مشکلات توسط این عزیزان زحمتکش و پرتلاش بوده‌ایم؟ آیا ستاد مدیریت بحران، منابع طببعی و محیط‌زیست در زمان وقوع آتش‌سوزی یا پیش از آن، تقاضای کمک و همکاری کرده‌اند؟

ایادی با اشاره به افزایش تعداد قربانیان حوادث طبیعی به ویژه آتش‌سوزی‌ها در فارس گفت: شهید قلمداد شدن عزیزانی که در حوادث غیرمترقبه مثل آتش‌سوزی جان باخته اند از مهمترین مطالبات ما به نمایندگی از همه فعالان محیط زیست است.

برخورد قاطع و مقابله قانونی با آتش افروزان درخواست دیگر این فعال محیط زیست بود، روابط‌عمومی انجمن سبزاندیشان فارس در این باره گفت: در برخی مناطق استان افرادی شناسایی شده‌اند که از استان های شمالی به بهانه تفریح در نقاطی مثل لامرد با مواد آتش‌زا دیده شده‌‌اند و هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که فردی از شمال برای تفریح به یک نقطه با گرمای بالای ۵۰ درجه برود، و متاسفانه این فرد در چند نقطه آتش افروزی انجام داده و با وجود اعلام و اصرار بر پیگیری و دستگیری، روال پرونده به کندی طی می‌شود.

ایادی در ادامه گفت: علاوه بر این موارد، گلایه اصلی ما از ستاد مدیریت بحران استانداری است و انتظار داریم این ستاد با مدیریتی پویا بتواند با طبیعت دوستان و فعالان این عرصه همراهی بهتر و بیشتری داشته باشد.

محمد هادی بینازاده دیگر مهمان برنامه بود، وی دبیر انجمن سبزاندیشان زاگرس و از فعالان محیط زیست است.

او با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از هر گونه مقابله موفقی است گفت: یکی از مهمترین نکات قابل طرح، برخورد با مسببین آتش سوزی است که در بیشتر موارد به دلیل ضعف در قوانین، برخورد لازم با مسببین نشده است و در بسیاری از موارد فرد یا گروهی واحد، اقدام به آتش افروزی در چند نقطه نموده است.

بینازاده با اشاره به اهمیت نقش نیروهای اطلاعاتی امنیتی در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی اظهار داشت: ما در بسیاری از موارد مطالبه داریم و بارها برای گفتگوی مستقیم با این نهادها و لینک شدن با آنها جهت تبادل اطلاعات تلاش نموده ایم ولی موفق به گفتگوی مستقیم نشده‌ایم.

این فعال محیط زیست افزود: انتظار می‌رود نهادهای امنیتی و نظارتی با جدیت بیشتر به این موضوع ورود کنند و پاسخ‌گوی مطالبات ما به نمایندگی از مردم نیز باشند.

دبیر انجمن سبزاندیشان زاگرس گفت: انجمن ما در میان گروه‌های مردمی حامیان طبیعت و سازمان‌های مردم نهاد، بیشترین تعداد نیروی انسانی و تجهیزات را دارد که با حمایت‌های دلسوزانی چون استاد ایزدی و دیگر عزیزان در سراسر استان فارس فعالیت داریم. 

بینازاده نیاز به آموزش را یکی از ضرورت های لازم جهت جلوگیری از بروز أتش‌سوزی در مناطق مختلف برشمرد و گفت: هر جا آموزشی صورت گرفته میزان خسارات کمتر بوده و امیدواریم این مطالبات مورد توجه مسؤولان امر قرار گیرد.

علی‌شیر الله وردی دیگر فعال محیط‌زیست حاضر در این میزگرد بود که دغدغه‌های فراوانی را در این باره مطرح نمود.

وی در ابتدا به مسأله دفاع اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مهمترین میدان‌های دفاع، دفاع از طبیعت و حفظ گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری موجود در کشور و گنجینه سبز زاگرس است و انتظار می‌رود اطلاعات سپاه و نهادهای نظامی و انتظامی در این عرصه نیز ورود پررنگ‌تری داشته باشند.

الله وردی در ادامه به مشکوک بودن عرصه‌های در معرض آتش قرار گرفته اشاره کرد و گفت: نکته مهم و مشابه در آتش‌سوزی های امسال، وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های متراکم و دارای تنوع گونه‌های گیاهی است.

به گفته این حامی طبیعت و فعال محیط زیست، ما منابعی را از دست داده ایم که امکان جایگزینی شان نیست و برخی از گونه‌های نادر و بسیاری از درختان کهن‌سال ارزشمند ما از بین رفته‌اند.

عضو شورای اسلامی روستای گاوکشک وجود کوره‌های ذغالی در دل طبیعت، بی توجهی افرادی که برای تهیه محصولات کوهی به جنگل می‌روند و حضور چوپانان را از مهمترین دلایل بروز برخی آتش‌سوزی‌های برشمرد.

به گفته این فعال محیط زیست اگر سازمان‌های متولی برای برخی مشاغل و همچنین روستائیان پیشنهاد جایگزین برای تهیه ذغال و ... جهت امرار معاش داشته باشند؛ خطر کمتری طبیعت و جنگل را تهدید می‌کند و آرزوی همه ما حفظ سرمایه‌های ملی است.

الله وردی آموزش روستائیان را یکی از مهمترین اقدامات پیش‌گیرانه برشمرد و گفت: مردد روستا با دلسوزی و احساس مسؤولیت در صورت آگاه بودن خدمات بسیار و بدون چشم داشتی می‌توانند به طبیعت داشته باشند که جای خالی آموزش و توجه به ظرفیت روستائیان در مواجهه با وقایع ناگوار مثل آتش‌سوزی به خوبی احساس می‌شود.

اشاره به پرداخت ۸۰ میلیون تومان مورد اشاره مدیر کل منابع طبیعی در گفتگو با ایرنا و حاشیه‌های این گفتگو، از دیگر مواردی بود که الله وردی در این بخش از میزگرد مطرح نمود.

در ادامه، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و قدردانی از حامیان طبیعت و تشکر از خبرگزاری فارس جهت پرداختن به این مهم، به نکات مطرح شده توسط نمایندگان حامیان طبیعت و فعالان محیط زیست پاسخ داد.

عبدالحسن صمدنژاد با اشاره به اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی اظهار داشت: اگر وقایع طبیعی از حد معمول خارج شوند، غیرطبیعی است و عوامل نیز به همین صورت و آتش سوزی بخشی از این وقایع است.

 وی افزود آتش‌سوزی‌ها در استان فارس از سال ۹۷ سیر صعودی داشته و در سال۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته فراوانی آتش‌سوزی در مقیاس و مساحت کمتر را داشته‌ایم.

به گفته صمدنژاد مهمترین عوامل آتش‌سوزی که شامل عوامل طبیعی و غیرطبیعی هست عبارتند از: صاعقه و رعد و برق، وجود مواد آتش‌زای رها شده در طبیعت و عوامل انسانی که شامل چوپانان استیجاری، مرتع داران و آتش‌زدن کاه و کلش توسط کشاورزان و باغداران و یا حضور افراد جستجوگر در طبیعت است که غالبا شکارچیان یا افرادی که برای جمع کردن محصولات کوهی خواسته یا ناخواسته به جنگل آسیب می‌رسانند.

وی یادآور شد: علت‌یابی مقدمه پیشگیری است و ما در اواخر پائیز سال ۹۹ جلسات متعددی را در ستاد پیشگیری و اطفاء حریق اداره منابع طبیعی استان و طرح مقابله با حریق را نیز مصوب کردیم.

صمدنژاد در ادامه گفت: اولین اقدام ما برای پیش‌گیری، تقسیم عرصه‌های منابع طبیعی استان بر اساس پارامترهای علمی مدنظر و کارشناسی شده در واحد فنی مهندسی بر اساس هوش مصنوعی است و در حال حاضر استان را به سه بلوک بحرانی، نیمه بحرانی و عادی تقسیم کرده‌ایم. 

وی بیان داشت: ما برای پایش بلوک‌های بحرانی به ۲۷۵۰ نفر قرق‌بان نیاز داریم حال آنکه کل اعتبار برای قرق‌بان فصلی ۷۰ نفر است که مهمترین دلیلش مشکلات بودجه است و علاوه بر این کمبود نیرو در ادارات شهرستانی به دلیل عدم برخورداری از اعتبار نیز مزید بر علت است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه به ورود عوامل عمدی در آتش‌سوزی ها اشاره کرد و گفت: در سه ماهه دوم سال متوجه غیر عادی بودن آتش‌سوزی در نقاطی که هیچ یک از عوامل ذکر شده طبیعی و انسانی معمول نبود شدیم به عنوان نمونه در هایقر و دشمن زیاری، بر اساس مستندات علمی به یقین رسیدیم که عده‌ای به عمد در نقاط مرتفع و دور از دسترس گردشگر و چوپان و ... اقدام به آتش افروزی می‌کنند و اینجاست که نوع مواجهه متفاوت می‌شود.

صمدنژاد گفت: سال گذشته شهرستان ممسنی بحرانی ترین شهرستان ما در حوزه آتش سوزی بود و با حضور در جلسه شورای تأمین آنجا و همچنین دیگر شهرستان‌ها تمام نکات را مطرح و راه‌حل‌ها را نیز ارائه نمودم.

در خواست ما نیز جلوگیری از بروز آتش‌سوزی است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به خطرات ناشی از آتش‌سوزی گفت: کاهش سفره‌های آب زیرزمینی، فرسایش خاک و آلودگی هوا بخشی از خطرات است که لازم است اهمیت ویژه‌ای برای حفظ پوشش گیاهی انجام شود.

وی فعالیت‌های به روز واحد فناوری اداره کل منابع طبیعی را در سطح کشور بی‌نظیر برشمرد و خاطرنشان کرد: مهندسینی در این عرصه فعالیت دارند که عملکردشان با بهره‌گیری از هوش مصنوعی بسیار راهگشا و بی نظیر است.

صمدنژاد شهرستان های فیروزآباد و ممسنی را در حال حاضر از مناطق بحرانی استان برشمرد و گفت: در برخی نقاط با توجه به وجود مشکلات و مداخله مستقیم عوامل انسانی تعدد آتش‌سوزی ها زیاد است کما اینکه ما در یک روز در ۱۵ نقطه استان آتش‌سوزی داشته‌ایم و در برخی نقاط مثل ارسنجان فقط یک آتش‌سوزی صورت گرفته و مقابله با این حجم آتش بسیار دشوار و زمان‌بر و امکانات ما نیز محدود است.

صمد نژاد به توافق‌های صورت گرفته با بسیج جهت حفاظت از جنگل نیز اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی صورت گرفته و با زحمات دوستان و حامیان طبیعت و نیروهای مردمی، افراد زیادی برای مهار آتش اقدام نموده‌اند.

وی تعداد آتش سوزی های سال جاری را حدود ۵۰۰ فقره عنوان کرد و گفت: اگر هلیکوپتر ما خراب نمی‌شد، آمار ما بسیار پائین‌تر از این بود هر چند نسبت به سال گذشته محدوده کمتری را در برگرفته است.

صمدنژاد گفت: آمار آتش‌سوزی ها بر اساس اعلام یگان حفاظت کشوری است و مساحت به صورت کامل و دقیق محاسبه می‌شود.

وی افزود: یکی از مهمترین علت‌های کمبود امکانات، ارائه آمار غیر واقعی بوده که در حال حاضر آمار ماهواره‌ای و دقیق ارائه می‌شود.

مدیر کل محیط‌زیست فارس نیز در ادامه با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای طبیعت و تشکر از خبرگزاری فارس جهت پیگیری این موضوع مهم اظهار داشت: احتمال وجود یک توطئه و برنامه ریزی برای از بین بردن منابع طبیعی ما که بستر رشد و توسعه کشور است، با دو رکن منابع طبیعی و محیط زیست کره خورده است و اگر این دو رکن از بین برود عملا رشد و توسعه متوقف می‌شود.

به گفته ظهرابی، ایجاد آینده برای مردمی که منابع آبی را از دست داده باشند و فرسایش باعث شده باشد که جنگل‌ها و مراتع به جای حیات بخشی به منشا گرد و غبار تبدیل شود، بسیار مهم است، ضمن اینکه این موارد، علاوه بر اینکه ناامیدی را به جامعه القا می‌کند باعث تزلزل در آینده مردم و نظام و کشور نیز می‌‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه زاگرس ۴۰ درصد آب شیرین کشور را تامین می‌کند وجود یک برنامه از پیش تعیین شده برای تخریب منابع طبیعی این منطقه با توجه به شواهد موجود کاملاً عادی به نظر می رسد، چرا که در برخی موارد ما به حریق‌هآیی می‌رسیم که با فاصله چند کیلومتری در نقاط مختلف یک محدوده شروع و شعله ور می شود که این خود بیانگر تعمدی بودن این موضوع است.

لزوم رفع کمبود نیرو و امکانات 

ظهرابی در رابطه با موضوع کمبود نیرو و منابع مالی هم گفت: این مسأله هم در منابع طبیعی و هم در محیط‌زیست نمایان است به ویژه در بحث اطفاء حریق که انتظار می‌رود برای حل این مشکل چاره‌اندیشی اساسی شود.

مدیر کل محیط‌زیست فارس، تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی آموزش دیده را سه نیاز ضروری اطفاء حریق برشمرد و گفت: متاسفانه ما با وجود برخی امکانات نسبت به تجهیزات و امکانات روز، همچنان نسبت به دنیا عقب هستیم یعنی یا امکانات نیست یا اگر موجود است امکان استفاده درست از آن فراهم نیست، چرا که در برخی کشورها خلبان‌های آموزش دیده در اطفاء حریق با توان علمی ورود می‌کنند و روند اطفاء نیز بسیار متفاوت است.

وی میزان آتش‌برها را نیز تا کافی و در برخی مناطق نامناسب ارزیابی کرد و گفت متاسفانه ها آتش‌برها نیز در برخی مناطق به صورت غیرکارشناسی ایجاد شده‌اند.

آموزش و فرهنگ سازی را جدی بگیریم

آموزش و فرهنگ سازی دو نکته مهمی است که مدیر کل محیط‌زیست نیز جای خالی آن را پررنگ می‌بیند.

وی در این باره گفت: آگاهی بخشی از طریق آموزش و فرهنگ سازی در سراسر مناطق به ویژه نقاط حادثه خیز استان یکی از اولویت‌های ما در محیط زیست است که جلسات هماهنگی نیز برگزار و آماده انجام آن به صورت گسترده به ویژه در مناطق روستایی و عشایری هستیم چرا که گاهی غفلت یک چوپان فاجعه به بارمی‌آورد و مثل این ایام، توان و انرژی ما و حامیان طبیعت را به طور کلی معطوف به یک حادثه می‌کند.

شناسایی مکان حساس و آسیب پذیر و نصب تابلوهای هشدار دهنده از دیگر اقدامات محیط زیست است که به آن اشاره شد.

ظهرابی در ادامه با ایجاد آتش بر با روش‌هایی مختلف یعنی: حذف پوشش گیاهی، شخم زدن یا حریق کنترل شده را نیز از جمله موارد در دستور کار محیط‌زیست برشمرد و گفت: ما در نقاط مختلف با ایجاد آتش بر به روش حریق کنترل شده مخصوصا در کنار جاده‌ها و نقاطی که مردم اتراق می‌کنند.

آموزش روستاییان، تجهیز و به کارگیری آنان در حوادث نیز در سال گذشته شروع شدن و این تجربه نیز بسیار موفق بود و حضور مردم بومی با توجه به نزدیکی به محل حادثه بسیار کارگشا بوده است.

ظهرابی گفت: برنامه ما آموزش تمام روستائیان در مناطق تحت حمایت محیط زیست و شناسایی افراد توانمند و مستعد و سازماندهی و استفاده از آنان در مواقع ضروری است که همراهی مردم و سازمان‌های مرتبط و رسانه‌ها نیز بسیار موثر است.

وی درباره مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست در فارس گفت: مدیریت و حفاظت بخشی از اراضی منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع و بیشه‌زارهای دارای تنوع گونه‌های زیستی خاص و تالاب ها و مناطقی که نیاز به حفاظت ویژه دارد با مصوبه شورای عالی محیط زیست کشور در اختیار محیط زیست قرار گرفته است که ۴ سطح حفاظتی دارد.

ظهرابی اضافه کرد: پارک ملی بالاترین سطح حفاظتی است و بعد از آن اثر طبیعی ملی و بعد نیز پناه‌گاه حیات وحش و در آخر هم منطقه حفاظت شده در این ترتیب قرار می‌گیرند که ما در استان فارس۳ پارک ملی داریم، ۲ پناه‌گاه حیات وحش و ۸ منطقه حفاظت شده که جمع آن۱۳ منطقه به مساحت یک میلیون و۲۰۰ هزار هکتار که ۹/۸ درصد از سطح استان است.

وی بیان داشت: پارک ملی بمو یا بختگان یا منطقه حفاظت شده قطرویه در نی‌ریز بیش از ۵۰ سال حفاظت شده است، وقتی اعمال حفاظت می‌شود؛ شرایط برای رشد گونه‌های گیاهی، جانوری و تقویت منابع زیستی شرایط بهتر و از طرفی نیز استعداد بیشتری هم برای حریق دارد، لذا حفاظت از این موارد وظیفه ماست.

ظهرابی درباره تقسیم وظایف نیز گفت: با توجه به تقسیمات حفظ این عرصه‌های ذکر شده بر عهده محیط زیست است و در صورت نیاز از منابع طبیعی هم کمک می‌گیریم، در سایر عرصه‌های نیز مسؤول منابع طبیعی است و ما اگر نیاز داشتند به آنها کمک رسانی می‌کنیم که این توافق از مصوبات ابلاغ شده مدیریت بحران نیز می‌باشد.

مدیر کل محیط‌زیست گفت: ما در استان فارس باید ۶۳۵ محیط‌بان با توجه به استانداردهای جهانی و بر اساس چارت سازمانی فعلی داشته باشیم که در حال حاضر کمتر از۲۰۰ نفر محیط‌بان در سراسر استان داریم که دلیل آن هم عدم تخصیص بودجه به منظور اطفاء حریق از طرف ستاد مدیریت بحران است و امکانات و تجهیزات ما نیز یا از منابع اعتباری خودمان یا با کمک خیرین تامین شده است.

به گفته ظهرابی، فرایند تشکیل گروه‌های مردمی براساس تفکر دوجانبه مردم و محیط‌زیست صورت گرفته است و این گروه‌ها عملا به سازماندهی نیروهای موجود بسیار کمک کرده است.

وی در ادامه به عدم همکاری مداوم برخی سازمان‌ها و نهادها با وجود توافقات مکرر و نگارش تفاهم‌نامه همکاری نیروهای مردمی و سازمانی اشاره کرد و گفت: اگر هم‌گرایی بیشتر باشد در موارد مختلف پیشگیری، نظارت و حفاظت نیز با مشکلات کمتر انجام می‌شود.

ظهرابی در ادامه به همراهی و همکاری مشترک بسیج سازندگی و ارتش اشاره کرد و گفت: با این توافقات نیروی انسانی و امکانات بسیار خوبی جهت اطفاء حریق در دسترس ما است و در ادامه نیز مقابله با آتش بسیار آسانتر خواهد بود.

وی با اشاره به موفقیت محیط زیست در اطفاء حریق گفت: ما در حال حاضر مشغول چند فعالیت دیگر از جمله انتقال ماهیان، گشت شبانه و جلوگیری از شکار گونه‌های خاص مثل گورخر ایرانی و تامین آب و علوفه گونه‌های جانوری هستیم و تعصب کارکنان محیط زیست در حفظ و نگهداری مناطق و سرمایه‌های محیط‌زیستی قابل تقدیر است و من یک‌بار دیگر یاد و نام شهدا و فعالان این عرصه را گرامی می‌داریم چرا که با تلاش بی‌‌وقفه این نیروهای کدوم و همراهی مردم ما در کمترین زمان ممکن آتش‌سوزی ها را مهار کرده‌ایم که بیشترین زمان ما ۱۰ ساعت در ارتفاعات ارژن بود.

مدیر کل محیط زیست در مورد افزایش عرصه‌های تحت مدیریت محیط‌زیست گفت: بر اساس یک توافق جهانی عرصه های خشکی به ۱۷ درصد و زیستگاه های آبی به ۱۰ درصد قابل افزایش است و ما نیز در صدد شناسایی مناطق هستیم که اضافه شدن عرصه‌ها با هماهنگی سازمان‌هایی مثل صمت و جهادکشاورزی و منابع طبیعی و ارائه به سازمان محیط زیست باید صورت بگیرد که به دلیل هزینه‌دار شدن حفاظت از مناطق کمتر اتفاق می‌افتد که موافقت شود.  

در ادامه این میزگرد صمدنژاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر هم افزایی نیروها و نقش ستاد مدیریت بحران استانداری در مقابله با آتش‌سوزی و همچنین نحوه برخورد قضایی با عاملین آتش‌سوزی از وظیفه هماهنگی ستاد مدیریت بحران در بحث پیشگیری، حین بحران و پس از بحران با وجود عدم برخورداری از بودجه و امکانات خاص گفت و مقابله با مسببین آتش‌سوزی ها را نیز با توجه به قوانین موفق شمرد.

وی افزود: در برخی مناطق امکان مقابله قضایی وجود ندارد و گاهی منجر به حساسیت و اقدامات عجولانه و یا گسترش آتش‌سوزی نیز می‌شود و لازم است هوشمندانه ورود شود.

مدیرکل منابع طبیعی عدم واقع گویی، شهادت ندادن افراد محلی و وجود اختلافات محلی را مهمترین دلایل عدم رسیدگی به پرونده‌های قضایی مربوط به آتش‌سوزی هاست.

صمدنژاد درباره رسیدگی به خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی وارده بر کشاورزان و باغداران گفت: افرادی که از خدمات بیمه برخوردارند خسارت‌های آنان پرداخت می‌شود و در غیر این صورت و اگر علت آتش‌سوزی مشخص نباشد و یا آتش‌سوزی غیر عمد و بر اثر عوامل طبیعی باشد؛ در موارد غیر عمد بیمه پرداخت خسارت انجام می‌دهد در دیگر موارد نیز، امکان پرداخت خسارت وجود ندارد.

مدیر کل منابع طبیعی در مورد همراهی و مشارکت و توافقات صورت گرفته با بسیج سازندگی نیز ابراز امیدواری کرد و گفت: لازم است اتاق فرمان در شهرستان‌ها تشکیل شود و این بستگی به میزان دغدغه مندی مسؤولان نواحی و پایگاه‌ها و... دارد.

آخرین نکته مطرح شده در این میزگرد نیز پرداخت مبلغ ۸۰ میلیون به خانواده قربانیان حوادث آتش‌سوزی بود که با توجه به گفتگوی اخیر صمدنژاد با خبرگزاری ایرنا، حواشی زیادی نیز ایجاد شد.

صمدنژاد در این باره گفت: من لازم می‌دانم از این خبرنگار تشکر کنم که یک حرف را هم جا نینداخته و در آن گفتگو عرض شد علاوه بر دیه این عزیزان، مبلغ ۸۰ میلیون تومان نیز به خانواده‌های قربانیان پرداخت می‌شود  

ورود و پاسخگویی نهادهای امنیتی، رسیدگی به پرونده‌های قضایی و اصلاح قانون شهادت چند نفر و آموزش و فرهنگ سازی در مناطق مختلف استان و به کارگیری نیروهای آموزش دیده از جمله مطالبات ۳ فعال محیط‌زیست در آید میزگرد بود.

خبرگزاری فارس نیز در پایان این میزگرد، علاوه بر مطالبات فعالان محیط زیست ضمن درخواست رفع خواسته‌های مطرح شده و تامین نیازها، از نهادهای ذی‌ربط، دو مطالبه مهم دیگر را نیز مطرح می‌کند که عبارت است از: شهید قلمداد شدن حامیان طبیعت و افرادی که در دفاع از طبیعت و مقابله با حوادث قربانی می‌شوند و پرداخت خسارت به کشاورزان متضرر از حوادث غیر مترقبه و آتش‌سوزی های پی در پی که امیدواریم بنیاد شهید و امور ایثارگران و جهاد کشاورزی، پاسخ لازم را ارائه نمایند

انتهای پیام/د/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول