اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

فرهنگ مهارت‌آموزی ترویج شود/ رشته‌های دانشگاه‌ها متناسب با بازار کار باشد

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی یکی از راهکارهای برون‌رفت از معضل بیکاری است، گفت: رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه‌ها باید متناسب با ظرفیت‌های بازار کار و نیازمندی‌های هر استان باشد.

فرهنگ مهارت‌آموزی ترویج شود/ رشته‌های دانشگاه‌ها متناسب با بازار کار باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان به همراه معاونان و هیأت رئیسه این دانشگاه با وی، با تأکید بر اهمیت توسعه و گسترش آموزش‌های مهارتی اظهار کرد: نخبه‌ترین افراد باید به سمت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش سوق داده شوند.

وی گفت: مشکل اشتغال در جامعه و بیکاری جوانان به‌ویژه دانش‌آموختگان، نداشتن مهارت یا ضعف مهارتی است که دستیابی به اشتغال به‌ویژه اشتغال پایدار را از آنان سلب کرد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان ضمن تأکید بر نیازسنجی و شناسایی اولویت‌های این استان، تصریح کرد: رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه‌ها باید متناسب با ظرفیت‌های بازار کار و نیازمندی‌های هر استان باشد.

مطیعی بر اهمیت تقویت فرهنگ‌سازی فراگیری آموزش‌های مهارتی برای دانش‌آموزان و دانشجویان تأکید و به طرح کار و دانش (طرح کاد) در نظام آموزشی قدیم ایران که از ابتکارات دولت شهید رجایی بود، اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی یکی از راهکارهای برون‌رفت از معضل بیکاری است.

تربیت نیروی متخصص رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای است

رضا نقدی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان نیز در این دیدار اظهار کرد: تربیت نیروی متخصص، خلاق، ماهر و کارآفرین رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

وی اضافه کرد: مهارتی بودن و اشتغال‌زا بودن رشته‌های تحصیلی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهم‌ترین مزیت و حسن دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان افزود: این دانشگاه به‌عنوان تنها دانشگاه دولتی مهارتی در استان در چهار دانشکده با سه هزار دانشجو، ۱۲۰ کارمند و ۳۰۰ عضو هیأت‌علمی و استاد مدعو در شهرستان‌های سمنان، شاهرود و امیرآباد دامغان با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآفرین و متناسب با فرصت‌های جدید شغلی برای پاسخگویی به نیازهای بازار کار در حوزه‌های مهارتی و تکنولوژی و افزایش اشتغال مولد و کاهش بیکاری، رسالت و مأموریت خود را دنبال می‌کند.

نقدی رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تربیت نیروی متخصص، خلاق، ماهر و کارآفرین عنوان کرد و افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در اشتغال‌زایی بسیار موفق عمل کرده و ۶۵ درصد از دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار می‌شوند که این عدد بالای اشتغال بسیار قابل‌تأمل است.

وی با اشاره به عملکرد بسیار موفق دانشگاه فنی و حرفه‌ای در زمینه اشتغال عنوان کرد: علت آمار اشتغال ۶۵ درصدی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه گذراندن دروس مهارتی این دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه در هنرستان و کار و دانش، برگزاری ۷۰ درصد دروس دانشجویان در کارگاه و آزمایشگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای، برخورداری از اساتید خبره و مهارتی در این دانشگاه، عدم ورود دانشگاه فنی و حرفه‌ای به مقطع تحصیلات تکمیلی و  آچار به دست و فنی بودن این دانشجویان است که به دلیل سطح کم توقعات سریعاً جذب بازار کار می‌شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان با اشاره به اینکه مهارتی و اشتغال‌زا بودن رشته‌های تحصیلی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهم‌ترین مزیت و حسن این دانشگاه است، ادامه داد: باید فرهنگ‌سازی و تبلیغ برای سوق دادن دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در سطوح مختلف انجام گیرد.

نقدی ضمن تجلیل از نقش علما در ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در خانواده‌ها، خاطرنشان کرد: نفوذ کلام روحانیون و به‌ویژه خطیبان نماز جمعه در شهرهای مختلف نقش به‌سزایی در تغییر نگرش خانواده‌ها نسبت به آموزش‌های مهارتی و گسترش فرهنگ مهارت‌آموزی بین جوانان دارد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول