اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

انتشار دو کتاب از زندگی پر افتخار صحابه ایرانی پیامبر (ص)

«زندگی پرافتخار سلمان فارسی، پیش‌گام رابطه ایران و جهان اسلام» و «سلمان فارسی؛ از آستان تا آسمان اهل‌بیت(ع)» عنوان دو کتاب از آستان قدس رضوی است که در این آثار به روایت زندگی پرافتخار صحابه ایرانی رسول الله (ص) پرداخته شده است.

انتشار دو کتاب از زندگی پر افتخار صحابه ایرانی پیامبر (ص)

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس «زندگی پرافتخار سلمان فارسی، پیش‌گام رابطه ایران و جهان اسلام» و «سلمان فارسی؛ از آستان تا آسمان اهل‌بیت(ع)» عنوان دو کتاب از آستان قدس رضوی است که در این آثار به روایت زندگی پرافتخار صحابه ایرانی رسول الله (ص) پرداخته شده است.

زندگی پرافتخار سلمان فارسی، پیش‌گام رابطه ایران و جهان اسلام

کتاب «زندگی پرافتخار سلمان فارسی، پیش‌گام رابطه ایران و جهان اسلام»که به همت انتشارات آستان قدس رضوی به رشته تحریر درآمده است، به روایت زندگی نخستین فرد از سرزمین پارس می‌پردازد که به شرافت اسلام نائل شد.

براساس روایات متعدد و متون تاریخی، در میان ملت‌ها، هیچ ملتی مانند ایرانیان به پیشواز اسلام نرفته‌اند و این از افتخارات بزرگ و بی‌نظیر ساکنان این سرزمین در طول تاریخ است که با کیاست و درایت خود در میان آیین‌ها، آیین حق را برگزیدند و در این راستا، نگهبانی جدی و یاوری استوار برای اسلام بودند.

سلمان فارسی نیز از چهر‌ه‌های نامور تاریخ اسلام، از یاران نزدیک پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) بوده و نقش ویژه‌ و برجسته‌ای در تحولات صدر اسلام به ویژه نبرد احزاب ایفا کرده است. در وصف این بزرگ‌مرد تاریخ اسلام، آثار بسیاری نگاشته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب «زندگی پرافتخار سلمان فارسی،(پیش‌گام رابطه  ایران وجهان اسلام» از مجموعه 10 جلدی داستان زندگی اصحاب پیامبر اشاره کرد.

دراین کتاب از رادمرد فرزانه‌ای سخن به میان آمده که در دلدادگی به اهل بیت (ع) شهره آفاق بود، با آغوشی باز اسلام را پذیرا شد و در پرتو ایمان و عمل به جایی رسید که کرامت و کارهای خارق‌العاده‌ای از او سر می‌زد. کسی که حضرت امیرالمومنین (ع) از مدینه با نیروی «طی الارض» به مدائن، کنار پیکرمطهرش آمد، آن را غسل داد، بر پیکر او نمازخواند و آن را به خاک سپرد.

این اثر به قلم نویسنده توانای کشور مرحوم آیت‌الله «محمد محمدی اشتهاردی» نوشته شده که بیش از ۲۰۰ کتاب در زمینه‌های تفسیر قرآن، سیره اهل بیت (ع) تاریخ اسلام، دین، اخلاق و ادبیات از او به یادگار مانده است.

این اثر تاکنون توسط به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) در سه نوبت و تیراژ ۴ هزار نسخه منتشر شده است و علاقه‌مندان به تاریخ اسلام و سبک زندگی اسلامی می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی فروش کتاب به‌نشربه نشانی www.behnshr.com یا فروشگاه‌های کتاب این انتشارات در مشهد و سراسر کشور مراجعه کنند.

سلمان فارسی؛ از آستان تا آسمان اهل‌بیت (ع)

به مناسبت بزرگداشت سلمان فارسی کتاب «سلمان فارسی؛ از آستان تا آسمان اهل‌بیت(ع)» از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی معرفی شد.

سلمان فارسی مردی وارسته، حقیقت‌جو و کمال‌طلب است که در صدر اسلام به پیامبر گرامی(ص) ایمان آورد و آن‌چنان در مسیر بندگی خداوند پیش رفت که نبی مکرم (ص) آن را از اهل بیت خواند.

کتاب «سلمان منّا اهل البیت» نوشته «محمدعلی اسبر» نویسنده نام‌آشنای سوری است که توسط دکتر حجت‌الله فسنقری و غلامحسین جوادی به نام «سلمان فارسی از آستان تا آسمان اهل بیت (ع)» به فارسی ترجمه شده و توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شده است.

نویسنده این کتاب با بهره‌گیری از منابع معتبر تاریخی به‌ویژه منابع اهل سنت، فرازهای مهم و حساس و ناگفته‌های زندگی سلمان را به زیبایی به تصویر کشیده است. اهمیت این کتاب در این است که نویسنده، علاوه بر معرفی دقیق شخصیت و جایگاه والای سلمان، به بیان فضائل و مناقب امام علی(ع) و جایگاه رفیع ایشان در اسلام، قرآن و حدیث نبوی پرداخته است.

محمدعلی اسبر با دقت بسیار سعی در به تصویر کشیدن نقاط عطف و سختی‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی سلمان از زمان نوجوانی تا وفاتش کرده است. اهمیت مطالعه این کتاب آن‌جا دو چندان می‌شود که علاوه بر توصیف حوادث زندگی پس از اسلام سلمان به فراخور موضوعات به بیان فضائل و مناقب امیرالمؤمنین (ع) با بهره از کتب روایی معتبر می‌پردازد.

کتاب حاضر در پنج فصل و در ۳۱۷ صفحه به زینت طبع آراسته شده است و در آن به تولد سلمان و حوادث پیش از رو به رو شدن با پیامبراکرم (ص)، شرکت در غزوات و وقایع مهم زمان پیامبر (ص) چون حجه‌الوداع و همچنین حوادث پس از رحلت مانند موضع وی در برابر ابوبکر پرداخته است.

در ادامه مطالب کتاب خطبه سلمان در پشتیبانی از امام علی (ع) بررسی و تحلیل شده است؛ همچنین در ذکر خصوصیات وی مانند علم او و بررسی احادیث مربوط به ایشان فصلی آمده و در فصل آخر از واکاوی حضور او در جبهه‌های نبرد و دیگر وجهه‌های سیاسی وی تا وفاتش سخن به میان گفته شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول