اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

برنامه‌ریزی برای مرگ ابدی «آزمایش»/ بانکی که کارخانه را به مزایده گذاشت

در حالیکه خرده سهامداران کارخانه آزمایش به دنبال احیای مجدد آن بودند، یک بانک باقی مانده اموال کارخانه را به مزایده گذاشت، اتفاقی که سبب برچیده شدن همیشگی کارخانه خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای مرگ ابدی «آزمایش»/ بانکی که کارخانه را به مزایده گذاشت

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شرکت کارخانه های صنعتی آزمایش (سهامی عام) ۱۶ اسفندماه ۱۳۳۷ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شرکت مشمول بند "ج" قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران و تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت و سپس بر اساس رای صادره از سوی هیات پنج نفره موضوع ماده ۲ متمم قانون مزبور، مشمول بند "ب" قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران شناخته شده و به تملک دولت درآمد.

در سال ۱۳۷۵ جزء شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت و از سال ۱۳۸۱ به سازمان صندوق بازنشستگی کشوری واگذار گردید. در مهرماه سال ۱۳۸۳ سهام مدیریتی صندوق بازنشستگی کشوری به شرکت گسترش صنایع پیام (سهامی عام) منتقل شد. با آغاز روند خصوصی سازی بنگاه های دولتی، در سال ۱۳۸۲ در چرخه خصوصی سازی قرار گرفت و در اواخر سال ۹۸، ۵۱درصد سهام آن توسط شخصی بنام حسین داوودیان خریداری شد و این آغاز تیره روزی با یکی از خوشنام  ترین و با سابقه ترین برندهای تولید لوازم خانگی در کشور بود.

کارخانه آزمایش مرودشت که در روزهای اوج خود با ۱۳۰۰ کارگر مشغول به تولید بود به گواهی اسناد مالی این شرکت، در سال ۱۳۸۷، پیش از بحرانی شدن شرایط شرکت،  ۴۵۶ کارگر بطور مستقیم در آن اشتغال داشتند و ظرفیت تولید سالانه یک میلیون دستگاه لوازم خانگی را داشته است.

اما از سال ۱۳۸۸ به بعد مشکلات این شرکت خود را نشان داد تا جایی که در همین سال به دلیل بدهی‌های فراوان، تعداد کارکنان واحد مرودشت آزمایش به ۱۶۰ نفر کاهش یافت و کارخانه به حالت نیمه تعطیل درآمد.

در سال ۱۳۹۱ با اعتراضات کارگری این مشکلات به اوج خود رسید و سرانجام در سال ۱۳۹۷ مسئولان شرکت با انتشار اطلاعیه ای در روزنامه های کثیرالانتشار رسما انحلال کارخانه را اعلام کردند.

کارخانه آزمایش در اختیار بخش خصوصی است و مالکین کارخانه با قرار دادن شرکت در رهن بانک، وام های سنگین با بهره بالا دریافت کرده اند که قادر به بازپرداخت آن نبوده اند و اکنون یک بانک به عنوان عمده طلبکار کارخانه آزمایش، با دریافت مجوز، باقی مانده دارایی های این شرکت را که با برند لازما در بورس فعال است به مزایده گذاشته است.

اصل بدهی ۳۰ میلیارد تومان بوده که با سود مرکب اکنون به ۹۰ میلیارد رسیده و بانک برای حصول طلب خود، با انتشار اطلاعیه ای اعلام نموده اموال شرکت از جمله ۳۵۰ هکتار زمین آن را در تاریخ ۴ مهر ۱۴۰۰ با قیمت پایه متری یک میلیون تومان که مراتب کمتر از قیمت حقیقی است به مزایده خواهد گذاشت.

کارخانه آزمایش یک کلاف به هم پیچیده است

نماینده مرودشت می گوید: در شرایطی که رؤسای پیشین و کنونی دستگاه قضا بارها تاکید کردند بانک ها برای وصول مطالبات خود نباید کارخانه‌ها را تعطیل کنند در قالب یک حکم قضایی مجوز مزایده برای بانک صادر شده و چنین حقی را برای بانک قائل شده اند و می بینیم که طبق قانون دارد این مسیر پیش می رود.

رشیدی کوچی در گفتگو با فارس تصریح کرد: داستان کارخانه آزمایش مرودشت یک کلاف به هم پیچیده است که بجز مردم مرودشت و سهام داران خرد، همه تلاش می کنند این کلاف پیچیده تر شود، از بانک گرفته تا رؤسا و سهام داران عمده کارخانه.

وی تاکید کرد: زمینی که متری یک میلیون قیمت گذاشته اند الان در مرودشت قیمتش خیلی خیلی بیشتر از این مقدار است. قاطعانه می گویم نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان تنها قیمت زمین این کارخانه است. به صورت قاطع در مجلس در حال پیگیری هستم و سعی می کنم با وزیر اقتصاد جلسه ای برگزار کرده تا جلوی این مزایده گرفته شود، با رؤسای این بانک در سطح ملی نیز یک جلسه را هماهنگ کرده ایم که مانع این اتفاق شویم .

نماینده مرودشت در ادامه افزود: در صورت برگزاری مزایده دیگر چیزی از کارخانه باقی نمی‌ماند و البته عده ای دنبال محو شدن کارخانه هستند، حتی تعدادی از کسانی که در این کارخانه دست داشته و ادواتش را فروختند و بلایی به سرش آوردند که به این ورشکستگی در بحث خصوصی سازی رسید، دنبال این هستند که هرچه سریعتر شر کارخانه را از سرخودشان کم کنند.

سهامداران خرد که مدتهاست در تلاش برای احیای  کارخانه و راه اندازی مجدد خط تولید لوازم خانگی هستند، می گویند: پس از خصوصی سازی، برای بهره برداری از زمین های کارخانه، عامدانه شرکت به سمت ورشکستگی سوق داده شد. ارزش زمین شرکت آزمایش تهران سال گذشته ۲۵۰۰ میلیارد برآورد شده، هدف ما این است که کارخانه در مرودشت احیا شود.

وی گفت: در تهران به دلیل قرار گرفتن شهرک آزمایش در منطقه مسکونی امکان راه اندازی مجدد کارخانه نیست مگر آنکه به حاشیه شهر منتقل شود، اما در مرودشت این امکان وجود دارد که با به مزایده گذاشتن کارخانه، از دست خواهد رفت.

هر فردی قصد خرید آزمایش را دارد، ملزم به تولید است

رئیس سازمان صمت استان فارس نیز با بیان اینکه پروانه بهره برداری کارخانه آزمایش باطل شده است وعده داد: با ارسال نامه به دادگستری کل استان و ارسال رونوشت آن به دادگستری مرودشت سعی می کنیم مانع این مزایده شویم.

حمیدرضا ایزدی تأکید کرد: باتوجه به اینکه پروانه تولید آزمایش سالها است باطل شده برای ما تعیین تکلیف از این جهت مهم است که هرکس قصد خرید آزمایش را دارد الزام به ایجاد واحد تولیدی داشته باشد، نه اینکه خریدار  با تفکیک زمین، برای همیشه امکان صنعتی شدن را از بین ببرد، زیرساختها و سالن های تولید در آنجا مهیاست و برای راه اندازی هر فعالیت صنعتی باید خطوط تولید را به روز کرد.

رضایی، معاون استاندار فارس نیز با سلب مسئولیت از خود این مزایده را زیر مجموعه معاونت اقتصادی دانست و از پاسخگویی امتناع کرد.

در سالهای اخیر برای احیای واحدهای تولیدی تلاشهای بسیاری صورت گرفته و شرکتهای متعددی به چرخه تولید بازگشته اند اما آزمایش همچنان در بحرانی ترین شرایط رها شده است.

مسئولان متعددی از پیگیری و تلاش برای احیای شرکت آزمایش سخن گفتند از جمله علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس که در سال ۹۶ پس از بازدید از کارخانه، ضمن اذعان به اشتباه در مسیر خصوصی سازی، برای بازگشت آزمایش به چرخه تولید قول پیگیری داد، اتفاقی که تا امروز رخ نداده و با انجام مزایده، آخرین تیر به پیکر آزمایش زده خواهد شد و این کارخانه یا برای همیشه محو می گردد یا در بهترین شرایط با انتقال به نقاط دیگر، از دسترس مردم مرودشت خارج خواهد شد.

 

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول