اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

گلیم مشته؛ هنر شگفت‌انگیز زنان درغک+فیلم

«گلیم مشته» هنر منحصربفرد زنان درغک که سال‌ها در غبار بی‌مهری مسؤولان به فراموشی سپرده شده بود به همت آمنه بانوها هنوز هم مهر افتخار بر پیکره فرهنگ و هنر این دیار خواهد ماند؛ اگر حمایت شود.

گلیم مشته؛ هنر شگفت‌انگیز زنان درغک+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه،هنر و صنایع دستی هر منطه گویای ذوق و سلیقه آفرینندگان آن است.

هنر گلیم‌بافی چکیده‌ای از ذوق و استعداد و سلیقه بانوانی است که از گذشته به نسل امروز رسیده است نبوغ ذاتی و استعداد سرشار «آمنه برماس» بانوی درغکی طرح‌های ذهن را پشت دار پیاده می‌کند این زن هنرمند که انگشتانش از کودکی با تار و پود گلیم آشنا بود با به هم درآمیختن استعداد و صبر و اراده به هنری رسیده که دست ساخته او زبانزد است.

وجه تسمیه گلیم مشته برگفته از این معناست که همچون مشتی که تا باز نشود محتوایش معلوم نیست تا زمانی که این گلیم بصورت کامل بافته نشود هیچ نشانی از نقش و نگار در آن مشخص نیست.نقش و رنگارنگی این گلیم کاملا منحصربفرد و سنتی است.

 

این گلیم یک رو بوده و تفاوت آن با گلیم معمولی در همین یک رو بودن آن است از یک طرف بافته می‌شود و نقش آن در روی دیگرش ظاهر که فقط همین یک روی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل پرزهای رها شده در قسمت زیرین گلیم، این دست بافته از نرمی و قطر بیشتری نسبت به گلیم معمولی برخوردار است.

گلیم مشته از صنایع دستی رو به منسوخ بود در نبود حمایت و بازار فروش راکد تنها زن مشته‌باف استان عطای هنر را به لقایش بخشید و به رغم میل باطنی دار گلیم را جمع کرد.

 

 

و حالا با حمایت بنیاد علوی گلیم بی‌بی آمنه دوباره بر دار رفت و کارگاه‌های آموزشی برای احیای این هنر برپا شده است. در 2 کارگاه درغک دارهایی که برپا شده و دختران و زنان که دوره آموزش می‌گذرانند هر کدام دست به کارند تا این هنر اصیل به فراموشی سپرده نشود.

بانوی درغکی با کوله‌باری از تجربه دارهای گلیم مشته را احیا کرده است هر دار آهنگی بر تار زندگی گلیم‌بافان می‌نوازد و در فضای صمیمی پشت دار می‌نشینند تا هنر دستانشان زیبایی‌بخش خانه‌ها شود.

بانوان درغکی از توابع دیشموک در اوقات فراغت خود روانه کارگاه می‌شوند تا با تکمیل آموزش و کسب تجربه این روستیا دورافتاده را مهد تولید گلیم مشته  کنند و اجازه ندهند غبار بی‌مهری این هنر را منسوخ کند.

 

گلیم مشته اگر چه سالها مورد بی مهری قرار گرفته و به فراموشی سپرده شد اما هنوز مهر افتخار بر پیکره فرهنگ و هنر این دیار است

آمنه برماس خالق گلیم مشته می‌گوید «هر طرحی پشت گلیم پیاده می‌شود ذهنی است و از هیچ نقش آماده‌ای استفاده نمی‌کنم.»

این بانوی هنرمند که نقوش متفاوتی هم در این گلیم به تصویر می‌کشد افزود: تا پایان بافت آن و بریده شدن از روی دار این نقوش در پشت گلیم که در واقع روی آن است قابل مشاهده نیستند.

او که هنر دستان و خلاقیت ذهنی خود را به دخترانش هم آموزش داده است، گفت: ازدواج کردند به کار خیاطی روی آوردند و گلیم نمی‌بافند.

 

آمنه بانو در خصوص اولین تجربه بافندگی می‌گوید نخ های بلااستفاده‌ای در خانه داشتیم به شوهرم گفتم می‌خواهم از اینها یک طرح بسازم و ذهنی انجام دادم خوب شد. گلیم باف درغکی حالا تجربه نیم قرن در بافت گلیمی دارد که حالا منحصر بفرد است.

وی با گلایه از بی‌توجهی مسرولان نسبت به هنر گلیم بافی افزود: این همه سال گلیم بافتم هیچ حمایتی ندیدم مسؤولان بارها آمدند فقط مصاحبه دادند و رفتند تاکنون هیچ تسهیلاتی دریافت نکردم و برای فروش هم کسی کمک نکرد.

 

دارا کریمی‌نژاد در بازدید از کارگاه گلیم مشته درغک اظهار داشت: اخیرا بنیادی برای توانمندسازی زنان روستایی تقاضای تولید گلیم کرده و تا 100 هزار تخته سفارش خواهد داشت.

فرماندار کهگیلویه گفت: برای توسعه گلیم بافی هر حمایتی لازم باشد دریغ نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید بیشتر به این هنر توجه داشته باشدف افزود: متاسفانه طی سال‌ها کوتاهی‌های بسیار شده که قابل بخشش نیست.

انتهای پیام/82016/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول