اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

حمایت صندوق نوآوری از راه‌اندازی خط مونتاژ در خارج از کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان

ملکی‌‌فر: راه‌اندازی خط مونتاژ در خارج از کشور از جدیدترین تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان است.

حمایت صندوق نوآوری از راه‌اندازی خط مونتاژ در خارج از کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی ‌صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر سیاوش ملکی‌فر در وبینار تجاری ایران و بلغارستان، بیان کرد: در حال حاضر 6 هزار و 263 شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند که در حوزه‌های مختلف فناوری، محصولات و خدمات پیشرفته‌ای را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کنند و برخی نیز وارد بازارهای بین‌المللی شده‌اند. صندوق نوآوری و شکوفایی طبق قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، وظیفه حمایت از این شرکت‌ها را برعهده دارد، به طوری که شرکت‌هایی که به مرحله صادرات رسیده‌اند را با ابزارهای تامین مالی و شرکت‌هایی که محصول تولید شده دارند ولی موفق به صادرات نشدند را با ابزار تسهیلات و سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.

وی افزود: صندوق نوآوری طبق قانون برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تشککیل شده است و در حال حاضر بیش از 70 خدمت در چهار قالب تسهیلات، ضمانت نامه‌ها، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کند.

اعطای بیش از 17 هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان در دوره سوم هیات عامل صندوق نوآوری

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با عملکرد صندوق اشاره کرد و گفت: صندوق نوآوری در دوره سوم استقرار هیات عامل خود (از آذر سال 97 تاکنون)، بیش از 17 هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان اعطا کرده است. همچنین از آذر سال 97 تا پایان تیر ماه 1400، تعداد 2415 فقره ضمانت‌نامه به مبلغ 5380 میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل برای شرکت‌های دانش بنیان صادر شده است.

ملکی‌فر اظهار کرد: با دریافت این ضمانت‌نامه‌ها شرکت‌های دانش بنیان موفق به انعقاد بیش از 26900 میلیارد تومان قرارداد با دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان دولتی شدند. در بحث صدور ضمانت‌نامه‌ها، فرایندهای کاری بازنگری شده و میانگین زمان صدور ضمانت‌نامه به کمتر از یک هفته کاهش یافته است.

وی در ادامه بسته خدمات صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی را شامل توانمندسازی، شبکه‌های صادراتی و تامین مالی صادراتی اعلام کرد و گفت: توانمندسازی صادراتی نیز شامل آموزش و مشاوره صادراتی، اخذ استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی و حفاظت از مالکیت فکری است. شبکه‌سازی صادراتی نیز شامل حمایت از حضور مستقل شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های خارجی، حمایت از حضور شرکت‌های دانش بنیان در پاویون نمایشگاه‌های خارجی، حمایت از حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های دائمی‌خارجی، برگزاری رویدادهای یکشنبه‌های صادراتی است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: کمک‌های توسعه‌ای و تامین مالی صادراتی شامل راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر مشترک با نهادهای متناظر/مشابه، تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های صادراتی در قالب انواع تسهیلات و سرمایه‌گذاری، اعطای تسهیلات نمونه‌سازی، اعطای تسهیلات راه‌اندازی خط مونتاژ در خارج از کشور و اعطای تسهیلات جایزه صادراتی است.

به گفته دکتر ملکی‌‌فر، راه‌اندازی خط مونتاژ در خارج از کشور از جدیدترین تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان است.

وی در پایان با بیان اینکه صندوق نوآوری از اعزام و پذیرش هیات تجاری از بلغارستان حمایت می‌کند، گفت: صندوق نوآوری  90 درصد هزینه‌های اعزام هیات تجاری به کشورهای مختلف را تقبل می‌کند.

ارزش روابط تجاری ایران و بلغارستان  130 میلیون دلار است

در ادامه وبینار تجاری ایران و بلغارستان، سیدمحمد جواد رسولی محلاتی، سفیر جمهوری اسلامی ‌ایران در بلغارستان گفت: بر اساس بررسی‌های میدانی، روابط تجاری ایران و بلغارستان از مرز یک میلیون دلار تجاوز کرده است.

وی افزود: بلغارستان از پیشرفته‌ترین اکوسیستم‌های استارت‌آپی با فناوری بالا در اروپای مرکزی و شرقی برخوردار است و آن را می‌توان ‌هاب استارت‌آپ‌های فناورانه در منطقه بالکان دانست.

سفیر ‌ایران در بلغارستان ادامه داد: روابط تجاری میان دو کشور در دهه 60 شمسی تا یک میلیارد دلار در سال بوده و در دهه 70 به دلیل برخی تحولات سیاسی و روابط تجاری به حدود 10 میلیون دلار کاهش یافت اما ارزش رسمی این روابط در سال 2020 به 130 میلیون دلار رسید.

رسولی محلاتی بیان کرد: در سل 1398 در نوزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور با امضای 9 سند همکاری، نقطه عطفی در روابط حاصل شده است.

سفیر ‌ایران در بلغارستان با تاکید بر اینکه بلغارستان دروازه ورود شرکت‌های ایرانی به اتحادیه اروپا است، به مرکز استارت‌آپ‌های فناورانه بلغارستان اشاره کرد و گفت: پارک فناوری صوفیه از 650 استارت‌آپ فناورانه برخوردار است و دارای استارت‌آپ‌های فناورانه کوچک و متوسط در حوزه‌های مختلف شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی، هوانوردی، آموزشی، سرگرمی، مالی، خانه‌های هوشمند، لجستیک، بازاریابی، تجارت هوشمند، وسایل نقلیه الکترونیک، بهداشتی، امنیت، توریسم و... است.

مالیات پایین، بهترین فرصت برای ورود شرکت‌های ایرانی به بازار بلغارستان  است

در ادامه این وبینار نیز ‌هاشم نصیری، رایزن اقتصادی ایران در بلغارستان گفت: چهار استراتژی بلغارستان در زمینه نوآوری شامل مکاترونیک و تکنولوژی پاک، فناوری اطلاعات و پردازش آن، بیوتکنولوژی و فناوری‌های نوین در صنایع تفریحی است.

وی افزود: بازار بلغارستان در حوزه استارت‌آپ‌ها شدیدا رقابتی است و 650 استارت‌آپ در پارک فناوری صوفیه بلغارستان فعالیت می‌کنند.

رایزن اقتصادی ایران در بلغارستان میزان مالیات بر ارزش افزوده در بلغارستان را پایین‌تر از سایر کشورها اعلام کرد و گفت: بیش از 10 درصد مالیات، در این کشور دریافت نمی‌شود و این مسئله فرصتی خوبی برای ورود شرکت‌های دانش بیان ایرانی به بلغارستان است.

نصیری صادرات بلغارستان را شامل حوزه‌های برق، الکترونیک، ماشین‌آلات، محصولات نرم‌افزاری، حامل‌های انرژی، قطعات مهندسی خودرو، یخچال و فریزر، اسکی و ... دانست.

وی در مورد ثبت شرکت در بلغارستان نیز اظهار کرد: برای ثبت یک شرکت باید زمینه‌های فعالیت شرکت اعلام و سهامداران معرفی شوند. همچنین مدارک موردنیاز فقط گذرنامه سهامداران است و در مدت یک تا دو هفته می‌توان شرکت را با سرمایه‌ای کمتر از 500 یورو ثبت کرد.

رایزن اقتصادی ایران در بلغارستان در ادامه گفت: در سال‌های 2008 تا 2014 ارزش روابط تجاری دو کشور 60 میلیون دلار بود اما در سال 2014 و پس از برجام، با 100 درصد افزایش به 120 میلیون دلار رسید.

نصیری به خدمات قابل استفاده برای شرکت‌های دانش بنیان در بلغارستان اشاره کرد و گفت: دسترسی به آموزش‌های مختلف، رویدادها، فعالیت‌های تحقیق و توسعه، فضاهای مدرن و آزمایشگاه‌ها جهت توسعه پروژه‌ها از جمله این امکانات است.

بازارهای بالقوه بلغارستان برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی 

سعید ‌هادئی، رئیس کمیته تجاری ایران و بلغارستان در اتاق بازرگانی ایران نیز در ادامه وبینار تجاری ایران و بلغارستان گفت: حضور شرکت‌های ایرانی در بلغارستان زمینه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را بیشتر می‌کند.

وی افزود: اگرچه بلغارستان از پتانسیل‌های خوبی برای بنگاه‌های اقتصادی برخوردار است، اما ایران سهم بسزایی از آن ندارد و اعظم امکانات را کشورهای همسایه دریافت کرده‌اند.

هادئی ادامه داد: بلغارستان در حوزه دانش بنیان و فناوری زمینه‌های وسیعی دارد به طوری که طی 7 سال گذشته رشد این صنعت در این کشور 300 درصد افزایش یافته است و به جرات می‌توان گفت بلغارستان یکی از پایگاه‌های نوآوری است.

رئیس کمیته تجاری ایران و بلغارستان در اتاق بازرگانی ایران بر ضرورت فراهم آوردن زمینه شناخت شرکت‌های دانش بنیان ایرانی از اکوسیستم فناوری بلغارستان با برگزاری همایش، گردهمایی و ... تاکید کرد و گفت: اگر شرایط همه‌گیری در آینده‌ای نزدیک بهبود یابد، کمیته مشترکی با کمک سفارت جمهوری اسلامی ‌ایران در بلغارستان تشکیل و زمینه‌های شناخت شرکت‌های دانش بنیان ایرانی از این کشور را فراهم خواهیم کرد.

وی درباره پتانسیل‌های بلغارستان و بازارهای بالقوه این کشور نیز یادآورشد: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی می‌توانند در حوزه‌های لبنیات، برق، کشاورزی، فاضلاب، مواد غذایی، رباتیک و ... در بلغارستان فعالیت کنند.

 

 انتهای پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول