اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تماس عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی برای خرید سامانه‌های پدافند هوایی

پس از گزارش منابع آگاه درباره اقدام آمریکا در خارج کردن سامانه‌های پدافند هوایی از عربستان سعودی، رسانه‌ها فاش کردند که عربستان سعودی در حال بررسی خرید سامانه‌های پدافند هوایی جایگزین از رژیم صهیونیستی است.

تماس عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی برای خرید سامانه‌های پدافند هوایی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها، امروز (چهارشنبه)، خبر دادند که عربستان سعودی درباره امکان خرید سامانه پدافند هوایی از رژیم صهیونیستی با تل‌آویو ارتباط برقرار کرده است.

 رسانه‌های آمریکایی اخیرا گزارش دادند که واشنگتن سامانه‌های پدافند هوایی خود را حومه ریاض خارج کرده است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل چند منبع در این خصوص گزارش داده بود که باتری‌های سامانه «تاد» و پاتریوت» به آرامی از پایگاه هوایی «الامیر سلطان» واقع در حومه ریاض برچیده شده‌اند.

پایگاه خبری «روسیا الیوم»،‌ امروز (چهارشنبه)، به نقل از وبگاه «برکینگ دینفس» متخصص در امور نظامی نوشت: «به‌رغم آنکه انتظار می‌رفت روند خروج دارایی‌های پدافند هوایی آمریکا از منطقه چند ماه به طول بینجامد؛ اما دقیقا مشخص نشده است که این دارایی‌‌های آمریکا چه زمانی و به کجا منتقل خواهند شد».

برکینگ دیفنس در ادامه به نقل از چند منبع صهیونیستی خبر داد که عربستان سعودی با جدیت در حال بررسی چند منبع جایگزین برای وارد کردن سامانه پدافند هوایی است که از جمله آن‌ها می‌توان به چین، روسیه و رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

مطابق با این گزارش، سعودی‌ها به‌طور مشخص در حال بررسی واردات گنبد آهنین ساخت شرکت صهیونیستی «رافائل» یا سامانه «Barak ER» ساخت شرکت «IAI» هستند که برای رهگیری موشک‌های کروز طراحی شده است.

منابع نظامی رژیم صهیونیستی در این خصوص به این پایگاه خبری مذکور گفته‌اند که چنین معامله‌ای زمانی واقعیت پیدا خواهد کرد که دو طرف موافقت واشنگتن را کسب کنند.

طبق گفته این منابع، «توجه عربستان سعودی به سامانه‌های اسرائیلی به یک مرحله بسیار عملی نزدیک شده  است». منابع یادشده فاش کردند: «سعودی‌ها به مدت چند سال با اسرائیل درباره چنین سامانه‌هایی گفت‌و‌گوهایی در سطح پایین  داشته‌اند».

«گیورا ایلند» ژنرال بازنشسته، مدیر سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رئیس پیشین بخش برنامه‌ریزی ارتش صهیونیستی  نیز در گفت‌و‌گو با برکینگ دیفنس پیش‌بینی کرد که واشنگتن با فروش این سامانه‌ها به کشورهای عربی دوست مخالفت نکند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که به دنبال اعلام خروج سامانه‌های پاتریوت آمریکا از حومه ریاض، هیأت دولت عربستان سعودی سه‌شب از تشکیل کمیته توسعه دفاعی با هدف ایجاد نوآوری در زمینه سیستم‌های دفاعی خبر داد.

تصمیم عربستان برای ایجاد نهادی به منظور توسعه سامانه‌های دفاعی در سایه حملات راکتی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به خاک عربستان سعودی اتخاذ شده است که در پاسخ به حملات ائتلاف سعودی به یمن از مارس ۲۰۱۵ تاکنون انجام می‌شود.

در همین ارتباط،‌ هیأت دولت عربستان در نشست سه‌شنبه خود با اشاره به ارتش یمن، همچنین از جامعه بین‌الملل خواست که با جنبش انصار الله یمن مقابله کند.

از سوی دیگر، «ترکی الفیصل»،رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان سعودی نیز چند روز پیش گفته بود که ریاض از آمریکا می‌خواهد با حفظ تجهیزات دفاعی نظیر سیستم پدافند موشکی پاتریوت در عربستان نشان دهد که به امنیت و تعهداتش در قبال عربستان پایبند است.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول