اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

طرح جدید مجلس برای جلوگیری از صدور بی رویه و بیش از حد مجوزهای تاسیس و راه اندازی مدارس و مراکز غیردولتی

به تازگی نمایندگان مجلس طرحی برای تهیه و تدوین الگوی توسعه متوازن به منظور جلوگیری از صدور بی رویه و بیش از حد مجوزهای تاسیس و راه اندازی مدارس و مراکز غیردولتی در استان‌ها و شهرستان‌ها تهیه کرده اند که در دستور کار پارلمان قرار گرفته است.

طرح جدید مجلس برای  جلوگیری از صدور بی رویه و بیش از حد مجوزهای تاسیس و راه اندازی مدارس و مراکز غیردولتی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، به تازگی نمایندگان مجلس طرحی برای تهیه و تدوین الگوی توسعه متوازن به منظور جلوگیری از صدور بی رویه و بیش از حد مجوزهای تاسیس و راه اندازی مدارس و مراکز غیردولتی در استان‌ها و شهرستان‌ها تهیه کرده اند.

متن طرح اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که به تازگی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، به شرح زیر است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

مقدمه (دلایل توجیهی):

اگر چه مدت زیادی از تصویب قانون تاسیس و اداره مدارس آموزشی و پرورشی غیردولتی نمی گذرد ولی این قانون مورد ایراد و اشکال قرار گرفته است. دارندگان مجوز این مدارس و مراکز غیر دولتی انتظار دارند که نوع حمایتها مشخص و نظام مند باشد تا بتوانند بر اساس آن برنامه کاری خود را تنظیم کنند.

تعیین تکلیف تخلفات احتمالی کارکنان و موسسان در طول سال تحصیلی و ضرورت ادامه فعالیت مدارس و مراکز غیر دولتی در طول سال تحصیلی یکی دیگر از دغدغه‌هایی است که در قانون تعیین تکلیف نشده لذا طرح ذیل جهت طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد:

عنوان طرح:

طرح اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی

ماده 1- بند ج ماده 5 قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب 1395/9/14 به شرح زیر اصلاح و سه بند به عنوان بندهای (د)، (ذ) و (ر) به ماده مزبور الحاق می‌شود:

ج- تهیه و تصویب دستورالعمل نحوه تشکیل شورای هماهنگی مؤسسان مدارس و مراکز غیر دولتی در استانها، شهرستانها، نواحی و مناطق و انتخاب نمایندگان هریک از شوراها براساس تعداد، میزان پراکندگی و تراکم آماری.

د- تهیه و تدوین الگوی توسعه متوازن به منظور جلوگیری از صدور بی رویه و بیش از حد مجوزهای تاسیس و راه اندازی مدارس و مراکز غیردولتی در استان‌ها و شهرستان‌ها.

ذ- تعریف کمیته ای تخصصی و تدوین آیین نامه اجرائی این کمیته حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون و ابلاغ آن توسط وزیر آموزش و پرورش بر اساس ماده واحده قانون تعطیلی واحدهای آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی که بدون مجوز دایر شده و می‌شوند (مصوب سال 1372)، به منظور مبارزه با مراکز غیر مجاز.

ر- تدوین الگوی نظام مند طبقه بندی و درجه بندی مدارس و مراکز غیردولتی و تدوین دستورالعمل اجرائی با در نظر گرفتن طرح‌های مشوق حمایتی بانکی و بیمه‌ای

ماده 2- در تبصره 4 ماده 5 قانون بعد از کلمه «شهرستان» عبارت «، ناحیه » اضافه می‌شود.

ماده3- در تبصره ماده 6 قانون عبارت «ناحیه » حذف می‌شود.

ماده 4- یک بند به عنوان بند خ به ماده 8 قانون الحاق می‌شود:

خ- داشتن حداقل 3 تا 5 سال سابقه فعالیت‌های آموزشی ماده

5- یک تبصره به عنوان تبصره 4 به ماده 10 قانون الحاق میشود:

تبصره 4 - به منظور جلب مشارکت حداکثری در احداث و مقاوم سازی و همچنین کیفیت بخشی مدارس و مراکز غیردولتی، مشوق‌های مالی و حمایتی دولت به شرح زیر در نظر گرفته می‌شود:

1- برای تجهیز و کیفیت بخشی مدارس و مراکز غیر دولتی، تسهیلات قرض‌الحسنه با مدت بازپرداخت حداقل 5 تا 8 ساله،

2- وام‌ها و تسهیلات احداثی مدارس و مراکز غیردولتی قرض‌الحسنه با مدت زمان بازپرداخت حداقل 8 تا 12 سال،

3- برای حمایت از مدارس و مراکز آسیب دیده از کرونا و حوادث غیرمترقبه تسهیلات قرض الحسنه با مدت بازپرداخت 5 تا 8 ساله،

4- وثایق و ضمانت‌های لازم بانکی در ازای اخذ مجوز فعالیت مؤسس و بسته به میزان وام اخذ یک سایر مؤسسین مدارس و مراکز (به عنوان پروانه کسب معتبر)

ماده 6- یک تبصره به ماده 11 قانون، به شرح ذیل الحاق می‌شود:

تبصره- شرایط تخصیص یارانه تسهیلات بانکی برای خرید زمین و واگذاری زمین براساس طرح رتبه بندی مدارس و مراکز غیر دولتی و با اولویت رتبه‌های برتر و با اعلام شورای نظارت استانی و کمیته درجه بندی بصورت سه ماه یکبار یا فصلی اعلام می‌گردد.

ماده 7- در ماده 11، سطر دوم ماده 12 و ماده 19 عبارت و مراکز بعد از کلمه مدارس اضافه می‌شود.

ماده 8- ماده 20 قانون حذف می‌شود.

ماده 9- در ماده 31 قانون عبارت «و مراکز» حذف می‌شود.

ماده 10- یک تبصره به عنوان تبصره 3 به ماده 34 قانون به شرح ذیل الحاق می‌شود:

تبصره 3- چنانچه مؤسسین و یا هریک از کارکنان غیررسمی شاغل در مدارس و مراکز غیر دولتی به شرح این ماده مرتکب موارد ذیل شوند تخلفات اداری آنها محرز بوده و مستوجب مجازات خواهند بود:

1- با عنایت به لزوم اتمام آموزش تا پایان سال تحصیلی و ترم آموزشی برابر قرارداد و پرهیز از تعطیلی و نیمه کاره رها کردن وظیفه خطیر آموزشی، در صورت بروز چنین اتفاقی که هیچ یک از افراد مذکور مجاز به تعطیلی و نیمه کاره گذاشتن امر آموزش نمی باشند)، طرفین مرتکب تخلف شده و مستوجب مجازات خواهند بود. چنانچه طرفین در هر زمینه ای دچار اختلاف شده باشند، ضمن مراجعه به هیأت تخلفات اداری و مراجع ذی صلاح، باید رسالت آموزشی خود را برابر قرارداد فی مابین به اتمام رسانده و در طول این مدت نیز حق الزحمه کارکنان براساس قرارداد باید پرداخت گردد.

2- کارکنان شاغل در مدارس و مراکز غیردولتی نمی توانند علیرغم داشتن قرارداد با یک مدرسه یا یک مرکز آموزشی همزمان با مدرسه یا مرکز آموزشی دیگری وارد قرارداد شده و یا قرارداد را بدون دلایل موجه یک طرفه فسخ نمایند، مگر با اطلاع قبلی و توافق و رضایت کتبی. در صورت بروز چنین وضعیتی شخص خاطی و موسس مدرسه و یا مرکز دوم طرف قرارداد، مستوجب مجازات و مطابق آیین نامه مربوطه مجازات خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول