اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

روایتی از جهادگران شب‌ زنده‌دار داراب/ جایی که همبستگی التیام دردها می‌شود

قرارگاه جهادی و فرهنگی راه سرخ با حضور گروهی از اعضای بسیج دانشجویی و دیگر فعالان جهادی داراب، طی سالهای اخیر با اقدامات جهادی خود، مردم محروم شهرستان را به روشنایی و امید دعوت کرده‌اند.

روایتی از جهادگران شب‌ زنده‌دار داراب/ جایی که همبستگی التیام دردها می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، انعکاس جوانمردی و همتشان، کوچه پس کوچه‌های جنوب شهر داراب را پر کرده است. دستانشان پر از سخاوت و برکت و نگاهشان آکنده از مهری بی‌دریغ است.

اخلاص را چاشنی کار کردند تا به محرومان و درماندگان، توان باز ایستادن ببخشند. گاه سربزنگاه سر می‌رسند تا سرنوشت یک خانواده را تغییر دهند.

به دنبال مطرح شدن نام و نشان گروهشان نیستند اما از آنجا که همواره پیشتاز عرصه جهاد بوده‌اند، اخبار اقدامات گسترده و موثرشان تیتر رسانه‌ها شده است.

حمایت مردم داراب، پرچم قرارگاه راه سرخ را در سطح کشور برافراشت

اعضای قرارگاه جهادی و فرهنگی راه سرخ و منتظران خورشید، با قامتی برافراشته مجاهدت خود را تداوم بخشیدند تا آنجا که آوازه محرومیت‌زدایی آنها از شهر و استان فراتر رفته و در سطح کشور مطرح شد و پس از ۱۰ سال در استان فارس، تندیس فداکاری گروه‌های جهادی به قرارگاه راه سرخ اختصاص یافت.

سال گذشته نیز به عنوان الگوی محرومیت‌زدایی در میان گروه‌های جهادی، جایگاه نخست را در کشور به خود اختصاص داد. این موقعیت بی‌دلیل و اتفاقی ایجاد نشده و مدیر این گروه جهادی، موفقیت موجود را مرهون حمایت‌های مردم داراب می داند.

قرارگاه راه سرخ، سال گذشته به عنوان الگوی محرومیت‌زدایی در میان گروه‌های جهادی، جایگاه نخست را در کشور به خود اختصاص داد

قرارگاه جهادی راه سرخ، متشکل از ۱۰۰ نفر از جهادگران شهرستان داراب است. همان‌ها که هم‌پیمان شده‌اند تا مرهم دردهای محرومان و تیمارگر زخمهای دل شکستگان باشند. فعالیتهای فرهنگی و مذهبی این قرارگاه توسط هیئت سفینة النجاة و امور خیریه و عام المنفعه نیز توسط  مرکز نیکوکاری صاحبدلان هدایت می‌شود.

در کوچه پس‌کوچه‌های محله‌های دریمی، هجرت و کارگر، آثار اقدامات جهادی گروه راه سرخ هویدا است و در روستاهای دهستان بالش به ویژه روستای شکرویه و اطراف آن، هر جا ورود کردند، لبخندی بر لب نشانده و مسیرهای دشوار را هموار نمودند.

روزی که با مفهوم گروه جهادی آشنا شدم

این نخستین بار نیست که با مظفر حیدری مصاحبه می‌کنم اما این‌بار از زوایای تنگناهایی که برای مردم محروم رخ داده، چیزهایی می‌گوید که بی‌اختیار بغض می‌کنم.

آنچه این جهادگر در خانه‌های محرومین با آن مواجه شده را نمی‌توان به راحتی انعکاس داد اما می‌توان دری گشود بر بن‌‌بست‌هایی که مردم محروم را در چنبره خود می‌فشارد.

سالهایی که در شیراز به فعالیت رسانه‌ای می‌پرداختم هنوز مقوله‌ای به عنوان "گروه جهادی" شکل نگرفته بود. سال 96، آغاز کارم در داراب که برای تهیه لیستی از کارآفرینان طرح اقتصاد مقاومتی به سپاه این شهرستان مراجعه نمودم، توسط روابط عمومی با مدیر گروه جهادی راه سرخ آشنا شدم و همان جا بدون تصمیم قبلی و به طور اتفاقی، مصاحبه‌ای راجع به فعالیتهای این گروه انجام گرفت.

آن روز برای نخستین بار با مفهوم گروه جهادی آشنا شدم و پس از آن دریافتم، آنچه این گروه را توانمند و موفق نگه داشته، مدیریت قوی و همت شبانه‌روزی اعضای آن است.

مدیر این قرارگاه جهادی، دغدغه‌های متعددی در حیطه عمرانی، آموزشی، مشاوره، فرهنگ‌سازی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و خدمات‌رسانی معیشتی دارد. با نگاهی تیزبین، گوشه گوشه شهر را رصد می‌کند و هر جا دردمندی ببیند، به دنبال راهی برای درمان می‌گردد.

مطالبه جدی داریم؛ شهرداری و شورای ششم پای کار بیایند

مظفر حیدری از افزایش تعداد معتادان متجاهر گرفته تا ازدواج دختران جنوب شهر با مردان افغان سخن می‌گوید.

 از سال ۹۵ تاکنون معضلات موجود در سطح شهرستان را شناسایی کرده و اکنون انتظار دارد که شورا و شهرداری پای کار بیایند.

از شورای جدید مطالبه داریم که در حاشیه شهر حضور یافته و به مشکلات و گرفتاری‌های مردم رسیدگی کنند

می گوید: از شورای جدید مطالبه داریم که در حاشیه شهر حضور یافته و به مشکلات و گرفتاری‌های مردم رسیدگی کنند.

وضعیت نامطلوب آب شرب در منطقه جنوب شهر داراب، از معضلات دیگری  است که این جهادگر مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد: این موضوع را با نماینده شهرستان مطرح کردیم که در این زمینه نماینده، وزیر نیرو را برای این موضوع و مشکلات دیگر حوزه آبرسانی در شهرستان داراب، به صحن علنی مجلس فرا خواند.

شکرویه داراب؛ بشاگرد استان فارس

اقدامات جهادی قرارگاه راه سرخ در شکرویه از توابع دهستان بالش، مدتی است به اهالی روستاهای این منطقه امید بخشیده است. این منطقه پس از ورود جهادگران راه سرخ، با عنوان بشاگرد فارس شناخته می‌شود.

 یکی از اقداماتی که از سال گذشته تاکنون، توسط گروه جهادی راه سرخ در این روستاها انجام گرفت، بازسازی یا ساخت ۱۵ منزل مسکونی، سرویس بهداشتی و حمام است.

در این روستاها، مشاهده شده که ۶ خانوار یک حمام یا یک سرویس بهداشتی مشترک دارند و ما بر آن شدیم که با اقدامات عمرانی، حداقل‌ها را برای آنها فراهم کنیم

به گفته حیدری، در این روستا مشاهده شده که ۶ خانوار یک حمام یا یک سرویس بهداشتی مشترک دارند و ما بر آن شدیم که با اقدامات عمرانی، حداقل‌ها را برای آنها فراهم کنیم.

قرارگاه راه سرخ، در آستانه سال تحصیلی جدید، ۳۰۰ پک لوازم التحریر هر یک به ارزش ۳۰۰ هزار تومان تهیه کرده و بین دانش آموزان طبقه محروم توزیع می‌کند.

سال گذشته نیز ۱۳۲ مورد اهداء تبلت و گوشی به دانش آموزان بازمانده از تحصیل انجام شده است که ۷۰ درصد این کمک ها در نواحی جنوب شهر داراب بوده است.

آموزگاران جهادگر

این گروه همچنین سال گذشته با اعلام فراخوان، ۲۰ معلم را در منطقه جنوب شهر مستقر کرده تا به تدریس یا رفع اشکال دانش‌آموزان این محلات بپردازند.

حیدری به وضعیت سیستم آموزشی در حاشیه شهر اعتراض دارد و می‌گوید: چرا معلم های باتجربه و برجسته به محلات جنوب شهر اختصاص نمی یابند این در حالی است که بسیاری از نخبه‌های فرهنگی داراب نظیر رضا نیک فرجام، اکبر زاده، درستکار، کشاورز و پاکار در حاشیه شهر زندگی کرده و بزرگ شدند اما با وجود استعدادهای ارزنده، این محلات از کیفیت آموزشی مناسبی برخوردار نیستند.

حیدری که خود از ۱۸ سال پیش تاکنون ساکن دریمی است، مشکلات موجود را از نزدیک دیده و همواره با اقدام جهادی، به دنبال رفع مشکلات بوده است.

برپایی کلاس‌های زندگی موفق و خانواده از دیگر اقدامات قرارگاه راه سرخ است که پیش از این پررنگ‌تر بود و اکنون یک سال است که به دلیل شیوع کرونا به صورت حضوری کمرنگ شده اما در فضای مجازی با حضور چهار مشاور به اهالی این محلات مشاوره‌هایی ارائه می‌شود.

به گفته این جهادگر، خانواده‌ای بوده که به دلیل مشکلات معیشتی و نداری، در آستانه اقدام به خودکشی، با همین مشاوره‌ها به زندگی بازگشتند.

حیدری تاکید می‌کند: از مسئولین می‌خواهیم پای کار بیایند، ما تاکنون با حمایت مردم پیش رفته‌ایم و مسئولین، حمایتی از گروه جهادی و فعالیت‌های ما نداشتند.

جهادگران راه سرخ، با اعلام فراخوان، ۲۰ معلم را در منطقه جنوب شهر مستقر کرده تا به تدریس یا رفع اشکال دروس برای دانش آموزان این محلات بپردازند

این گروه جهادی در طرح سفره اطعام رمضان، با توزیع ۲۵ هزار پرس غذا در محلات پایین شهر، در سطح استان، جایگاه نخست را به خود اختصاص داد و در عید غدیر امسال نیز ۱۰ هزار پرس غذا بین طبقه محروم توزیع کرد.

توزیع ۸ هزار و ۵۰۰ بسته‌ معیشتی، راه‌اندازی پنج کارگاه تولید ماسک، اهدای بیش از ۳۰۰ هزار ماسک، ذبح ۳۰ گوسفند و توزیع گوشت بین نیازمندان، اهدای ۲۰ سری جهیزیه، اهدای ۱۰ هزار پک بهداشتی و ۲ هزار پک لوازم التحریر همچنین اعزام تیم‌های پزشکی و دامپزشکی به مناطق محروم و روستاها، پرداخت اجاره منزل، مغازه و بدهی خانواده ها به مبلغ بیش از ۱۵۰ میلیون، توزیع ۱۰ تن مرغ، پرداخت هزینه درمان افراد محروم به مبلغ ۵۰ میلیون، آزادی ۳۰ زندانی جرائم غیرعمد در قالب طرح "من به یاد حاج قاسم" و به خاطر امام رضا، طبخ و توزیع ۳۵ هزار پرس غذا و اهدای بیش ۲۰۰ هزار قرص نان از دیگر اقدامات قرارگاه جهادی راه سرخ و منتظران خورشید است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول