اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

پیشگیری از نابینایی 330 کودک با غربالگری چشم

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از اجرای طرح غربالگری بینایی در استان خبر داد و گفت: با غربالگری بینایی از نابینایی 330 کودک جلوگیری شد.

پیشگیری از نابینایی 330 کودک با غربالگری چشم

محمد محمدی قیداری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان از اجرای طرح غربالگری بینایی در استان خبر داد و اظهار کرد: تنبلی چشم اگر چه در ظاهر مشخص نیست، اما لازم است برای پیشگیری از این بیماری کودکان به طور مداوم معاینه شوند تا از بروز آن جلوگیری شود.

وی گفت: سازمان بهزیستی کشور طرح ملی غربالگری بینایی را در سراسر کشور اجرا می‌کند تا از این طریق به ارتقای سلامت بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال و کاهش شیوع و بروز تنبلی چشم در این کودکان کمک کند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: در سال‌های گذشته تنها در یک بازه زمانی مشخص طرح غربالگری بینایی به صورت همگانی اجرا می‌شد، اما با ابلاغ دستورالعمل از سازمان بهزیستی از امسال تمامی مراکز مثبت زندگی پایگاه دائمی غربالگری بینایی برای کودکان ۳ تا ۶ سال هستند و خانواده‌ها از امروز تا پایان سال می‌توانند با مراجعه به این مراکز غربالگری بینایی را انجام بدهند.

وی تصریح کرد: اگر اقدامات درمانی برای کودکان مبتلا به تنبلی چشم به موقع انجام گیرد از مشکلات بینایی آن‌ها پیشگیری می‌شود، اما در صورتی که سن طلایی تشخیص و درمان را از دست بدهیم مشکلاتی از قبیل کم بینایی و نابینایی گریبانگیر آینده فرزندانمان خواهد بود.

محمدی قیداری با اشاره به اینکه هر کودک ۳ تا ۶ سال باید حداقل سه بار طی این دوران از نظر سلامت بینایی سنجش شود، افزود: ممکن است کودک چهار ساله‌ای که سال قبل از نظر بینایی سالم تشخیص داده شده در سال بعد به عنوان فرد مبتلا به تنبلی چشم شناخته شود پس مراجعه کودک در طول سه سال الزامی است.

وی با اشاره به اینکه ۴۲ مرکز در استان طرح غربالگری بینایی را انجام می‌دهند، گفت: امسال ۳۷ هزار و ۵۰۰ زنجانی غربالگری بینایی خواهند شد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه اجرای این طرح موجب پیشگیری از نابینایی ۳۳۰ کودک شد، گفت: همچنین ۱۱۷ کودک نیز کمک هزینه خرید عینک و عمل جراحی دریافت کردند.

وی از خانواده‌های زنجانی خواست به محض خارج شدن هر شهر و روستا از وضعیت قرمز، برای اطمینان از سلامت بینایی بلافاصله کودک خود را به نزدیکترین مرکز مثبت زندگی محلشان ببرند و اطمینان  داشته باشند که پروتکل‌های بهداشتی توسط غربالگران در این مراکز رعایت می‌شود.

انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول