اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

واکنش متهمان پرونده « اقدام به کودتا» در قرقیزستان

عضو پارلمان و نماینده دولت در استان باتکن از دیگر متهمان پرونده «اقدام به کودتا» در قرقیزستان به این اتهام واکنش نشان دادند.

واکنش متهمان پرونده « اقدام به کودتا» در قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «فلیکس قولوف» نخست وزیر و رئیس سابق وزارت کشور و وزارت امنیت ملی در مورد بازداشت «کورسان آسانوف» معاون سابق وزیر کشور گفت: اعتقاد ندارم که آسانوف برای ایجاد کودتا تلاشی کرده باشد. برای چنین اتهامی باید دلایل بسیار موجهی وجود داشته باشد. دیر یا زود موضوع روشن می‌شود. شاید مجریان قانون بر اساس شهادت افراد ناشناس به وی تهمت زده باشند.

وی ادامه داد: یک روز قبل از بازداشت آسانوف، وی از من برای مشورت حقوقی وقت ملاقات خواست و تاکید کرد که نمی‌خواهم درگیر سیاست شوم و قدرت را به دست بگیرم. وی قسم خورد که تنها ناراحتی‌اش سلامتی همسرش است.

«ژانار آکایف» نماینده پارلمان، متهم دیگر پرونده در ویدئویی در صفحه فیس بوک خود در این مورد گفت: من هرگز سعی نکردم قدرت را به دست بگیرم و مقامات مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اند و می‌خواهند با دستگیری برخی مقامات، سیاستمداران را بترسانند.

وی در پیام خود افزود که یک ویدئوی جعلی در اینترنت پخش می‌شود که گفته می‌شود برخی از نیروهای سیاسی برای تصرف خشونت آمیز قدرت آماده می‌شوند. نام من نیز در آنجا ذکر شده، بنابراین به طور مختصر در مورد آن توضیح خواهم داد.

آکایف در پیام خود بیان کرد که حتی یک دانش آموز کلاس اول نیز می‌تواند چنین ویدئویی ضعیف را ویرایش کند. من هرگز با هیچ سیاستمداری درباره تصرف قدرت یا سازماندهی شورش‌های جمعی صحبتی نکرده‌ام. من در فوریه در «کوران اوکوتو» با «کورسان آسانوف» ملاقات کردم تا آن زمان، ما حتی با یکدیگر هم تماس نداشتیم. اطلاعاتی که منتشر شده است که «آتومبایف» «آکایف» و «آسانوف» قصد دارند قدرت را به دست بگیرند، قابل قبول نیست.

وی افزود: من به عنوان یک دانشجو، روزنامه نگار و نماینده پارلمان، همیشه گفته‌ام که ما باید جامعه‌ای عادلانه بسازیم. افسران انتظامی، قضات و دادستان‌ها باید وظیفه شناس باشند و خودم نیز همیشه با نیت خالص کار کردم.

نماینده پارلمان ادامه داد: اگر مردم را به دلیل ویدئویی در شبکه مجازی بازداشت کنند، مقامات مرتکب اشتباه بزرگی می‌شوند. کسانی که این راه را انتخاب کردند با عاقبت بدی روبرو شدند. ما باید به عنوان نماینده افکار و مقاصد خود را در پارلمان یا از طریق مطبوعات بیان کنیم. ساختارهای قدرت که می‌خواهند ما را با زندان بترسانند، با توجه به وقایع تاریخی، راه اشتباه می‌روند. چنین رویدادهایی ما را نمی‌ترساند و ما را فقط قوی‌تر می‌کند.

«آمور بیک سوان علیف» نماینده دولت در استان باتکن نیز بیان داشت: من طرفدار «سادیر جباراف» هستم اما آنها می‌خواهند مرا در سازماندهی کودتا به عنوان همدست معرفی کنند.

وی خاطرنشان کرد که صوت منتشر شده در فضای اینترنت، 100 درصد جعلی است که شخصی آن را در آستانه فصل جدید سیاسی انتخابات ویرایش کرده است.

سوان علیف ادامه داد که امیدوارم که سازمان‌های قضایی آن را حل کرده و شخصی را که ویرایش صوتی را انجام داده است، پیدا کنند.

وی بیان کرد که من در 8 اکتبر با «کورسان آسانوف» ملاقات کردم و از آن زمان وی را ندیدم و در مورد چنین موضوعاتی صحبت نکردیم. کاملا هویدا است که ضبط صدا در حال ویرایش و جعلی است. بنابراین، پلیس توجه خود را به این امر متمرکز کرده و تحقیق خواهد کرد. برای همه واضح و آشکار است که ضبط صدا نتیجه ویرایش است و باید مشخص شود چه کسی این کار را انجام داده است.

وی افزود: بنا به دلایلی زمان انتشار این فیلم همزمان با روز تولد «الماس بیک آتامبایف» بود. نمی‌دانم، احتمالاً برخی افراد هستند که می‌خواهد اغتشاش به پا کنند.

سووان علیف گفت که تنها در صورتی که صوتی از حکم دادگاه به دست آمده باشد، می‌تواند شاهد باشد و مابقی اثبات کننده نیستند.

نماینده دولت در استان باتکن ادامه داد که «کورسان آسانوف» چندین پرونده جنایی دارد که به خط پایان رسیده است. نمی‌دانم چرا آنها از چنین محدودیتی به عنوان دستگیری علیه وی استفاده می‌کنند.

همچنین «الماس ساری بایف» عضو سابق هیئت مدیره شرکت سهامی بسته به اتهام همکاری در این پرونده بازداشت شده است.

به گفته «چناره یعقوب بیکوا» وکیل پرونده، دادستانی به دلایل نامعلوم از دادگاه می‌خواهد تا «کورسان آسانوف» را در بازداشتگاه شماره 50 که مخصوص جنایتکاران خطرناک است، بازداشت کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول