اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

اقبالی: استقلال 50 درصد ظرفیت خودش را دارد/ انتقاد به نقش دلالیسم در حضور بازیکنان عمانی در ایران

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: بازیکنی که از عمان آمده را باشگاه نیاورده، دلال آورده و دلالیسم حاکم بر فوتبال ذره ذره آن را از بین می‌برد.

اقبالی: استقلال 50 درصد ظرفیت خودش را دارد/ انتقاد به  نقش دلالیسم در حضور بازیکنان عمانی در ایران

مسعود اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد شکست استقلال مقابل الهلال در لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: فوتبال ایران سنتی است و پیشرفت محسوسی نداشته. هر سال که می‌گذرد، کشورهای آسیایی روی تخصص و تیم‌های پایه کار می‌کنند. به همین دلیل به تدریج از فوتبال پیشرفته آسیا فاصله می‌گیریم. حتی کشورهای عربی در ابعاد مختلف و زیرساخت‌ها کار می‌کنند اما ما اینطور نیستیم.

تیم مجیدی نیازمند آرامش است

وی افزود: فرهاد مجیدی یک‌ مربی جوان و تازه کار است و تاثیر چندانی در پیشرفت استقلال ندارد. اما با توجه به مشکلات عدیده و تنش‌های مدیریتی، بالاخره این جوان‌ها هم نیازمند آرامش هستند تا فوتبالشان را به نحو احسن به نمایش بگذارند. وقتی حاشیه وجود دارد، بازیکن از پتانسیل خودش نمی‌تواند به خوبی استفاده کند. بنابراین استقلال وقتی مقابل این تیم‌ها قرار می‌گیرد، تنها ۵۰ درصد ظرفیت خودش را در اختیار دارد. نتیجه را واگذار می‌کند و جای تعجب هم ندارد.

کارشناس فوتبال تصریح کرد: همینطور در مورد پرسپولیس که بازی خوبی را انجام داد. این تیم، منطقی و براساس برنامه‌های تاکتیکی در دفاع و حمله بازی منسجمی را ارائه کرد و برنده شد اما چه استقلال و چه پرسپولیس؛ در مراحل بالاتر دچار‌ مشکل می‌شوند. وقتی‌ مقابل تیم‌های شرقی قرار می‌گیریم، به خاطر سرمایه گذاری و تفکر عمیقی که در فوتبال دارند، جایگاه خاصی نداریم. سال‌هاست برای قهرمانی می‌جنگیم اما به جایی نمی‌رسیم. وقتی در ابعاد مختلف سرمایه‌گذاری نشود، فقط بازی می‌کنیم؛ بدون اینکه در‌ مقایسه با تیم‌های بزرگ قاره پیشرفت محسوسی داشته باشیم.

استقلال به جز جذب این بازیکنان کار دیگری نمی‌توانست انجام بدهد

اقبالی در مورد نفرات جدید استقلال و ارزیابی آن‌ها مقابل الهلال که باعث شد پس از بازی بسیاری عنوان کنند این خریدها در حد استقلال نیستند، گفت: پشتوانه فوتبال ما همین‌ها هستند. تمام باشگاه‌ها را هم بگردیم، استقلال به جز جذب این بایکنان کار دیگری نمی‌توانست انجام بدهد. مهره‌های درشت را تیم‌هایی مانند سپاهان که سرمایه بیشتری دارند، جذب می‌کنند. بازیکنان‌ هم به دنبال قرارداد بهتر هستند. متاسفانه استقلال و‌ پرسپولیس مشکلات عدیده اقتصادی دارند. به همین خاطر بازیکنان خوب به این دو تیم نمی‌روند. در نتیجه به دنبال بازیکنان متوسط می‌روند که بعضا در اندازه اسم استقلال و پرسپولیس نیستند.

وی افزود: هواداران طاقت ندارند که استقلال یا پرسپولیس ببازد. آن‌ها برد می‌خواهند. همیشه بهترین بازیکنان را جذب می‌کردند و راه تیم ملی از این دو تیم می‌گذشت اما الان به دلیل مشکلات و تنش‌های موجود در دو تیم، بازیکن خوب جذب نمی‌شود. استقلال آن تیم سابق نیست که برایش سر و دست بشکنند چون جاذبه و پول ندارد. البته بازیکنانی که استقلال گرفته، جوان و بسیار مستعد هستند اما برای رسیدن به بلوغ تاکتیکی و کامل شدن نیاز به زمان دارند که متاسفانه حامیان دو تیم‌ نمی‌‌توانند منتظر بنشینند تا تیمشان در چند بازی شکست بخورد اما مثلا سرمربی حفظ شود. در نتیجه برای او هم‌ مشکلاتی به وجود می‌آید.

بازیکن عمانی، اردنی یا سوری به درد فوتبال ما نمی‌خورد

کارشناس فوتبال در مورد اینکه علاوه بر این مسائل، در بحث ورود بازیکنان خارجی مانند جذب دو بازیکن عمانی در مس رفسنجان نیز علامت سوال وجود دارد و آیا اینگونه بازیکنان می‌توانند به پیشرفت فوتبال کشور کمک کند، گفت: ما در سطح آسیا باید از ژاپن، کره جنوبی یا استرالیا بازیکن بیاوریم. هرچند امکان پرداخت دلار و یورو نداریم و جذب بازیکنی که مثلا در عربستان بازی می‌کند و پول‌های آنچنانی می‌گیرد، کار سختی است. استقلال یا پرسپولیس هم برای جذب یک بازیکن خوب خارجی، آن هم بازنشسته و سی‌وچند ساله، باید پول هنگفت بدهند. من تعجب می‌کنم که باشگاه‌های ما این همه بدهی دارند اما بازهم صحبت بازیکن خارجی می‌کنیم.

وی افزود: بازیکن از عمان، اردن، سوریه و... به درد فوتبال ما نمی‌خورد و پیشرفتی به وجود نمی‌آید. اگر به دنبال پیشرفت هستیم، باید به دنبال بازیکنان بزرگ و با سابقه خوب باشیم که این هم پول و سرمایه بیشتری می‌خواهد اما ما چنین توانی را نداریم.

اقبالی در‌مورد اینکه آیا ورود چنین بازیکنانی این نگرانی را به وجود نمی‌آورد که سطح فوتبال ایران پایین آمده و از طرفی هم فرصت از بازیکنان داخلی گرفته می‌شود، گفت: صددرصد همینطور است. این همه جوان و مستعد داریم، آن‌ها را بسازند. بازیکنی که از عمان آمده را باشگاه نیاورده، دلال آورده است. دلالیسم حاکم بر فوتبال، متاسفانه ذره ذره آن را از بین می‌برد چون به دنبال منافع شخصی خودشان با این گونه جابه‌جایی‌ها و  آوردن بازیکنان بی کیفیت و بعضا پا به سن گذاشته، هستند.

وی با اشاره به آینده فوتبال کشور افزود: متاسفانه نسل پویایی را هم در فوتبالمان نمی‌بینیم. خیلی از بازیکنانی که وارد لیگ برتر می‌شوند، اصول اولیه را هم نمی‌دانند. برای اینکه ما فوتبال پایه، آکادمی، مدارس فوتبال استاندارد و علمی نداریم. بنابراین به جای پیشرفت، رو به پسرفت هستیم و در حالیکه دنیا مانند موشک رو به جلو می‌رود، ما لاک پشت وار حرکت می‌کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول