اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رایزنی امیرعبداللهیان و وانگ یی در دوشنبه/ حمایت چین از عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای

وزیر خارجه چین در دیدار با همتای ایرانی در تاجیکستان حمایت این کشور از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای را مورد تأکید قرار داد و امیرعبداللهیان نیز گفت:‌ کاخ سفید باید یاد بگیرد در مقابل ملت ایران، از لحن تهدیدآمیز استفاده نکند.

رایزنی امیرعبداللهیان و وانگ یی در دوشنبه/ حمایت چین از عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه برگزاری بیست و یکمین اجلاس سران شانگهای در تاجیکستان امروز (پنجشنبه) با «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان را در سفر به تاجیکستان همراهی می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن تاکید بر آسیا محور بودن سیاست خارجی دولت سیزدهم، بر عزم جمهوری اسلامی ایران بر پیشبرد روابط با چین بر اساس برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله به عنوان نقشه راه دو کشور تأکید کرد.

*  آمریکا متهم اصلی تضعیف برجام 

امیرعبداللهیان با اشاره به موضوعات چندجانبه همکاری جمهوری اسلامی ایران با چین، ضمن قدردانی از مواضع حمایت کننده دولت چین از رویکرد کشورمان، آمریکا را متهم اصلی تضعیف برجام و همکاری‌های هسته‌ای کشورمان خواند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مواضع غیرسازنده آمریکا در قبال موضوع هسته‌ای کشورمان تأکید کرد: کاخ سفید باید یاد بگیرد در مقابل ملت ایران، از لحن تهدیدآمیز استفاده نکند.

امیرعبداللهیان خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان به دنبال اشغال چندین ساله این کشور را نمونه‌ای دیگر از یکجانبه گرایی غیرسازنده آمریکا خواند که اثرات نامطلوب آن متوجه همسایگان افغانستان شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان ایجاد دولت فراگیر در افغانستان با مشارکت همه اقوام را تنها شکل مطلوب آینده سیاسی این کشور اعلام کرد.

امیرعبداللهیان در پایان با اشاره به همکاری‌های ارزشمند دو کشور در مبارزه با کرونا، از همکاری‌های گسترده دولت چین با کشورمان در ارسال محموله‌های واکسن که در پی گفت‌وگوهای روسای جمهور دو کشور صورت پذیرفت، قدردانی کرد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه چین ۱۲ شهریور ماه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان از ارسال حجم بالای واکسن سینوفارم در سپتامبر خبر داده بود. (اینجا بخوانید)

* حمایت چین از عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای

وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار بر همکاری‌های دو کشور در موضوعات بین‌المللی و از جمله حمایت چین از عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای تأکید کرد.

وی اجرای برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور را به عنوان نقشه راه مهم روابط دو کشور خواند و بر عزم چین در توسعه همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

وزیر امور خارجه چین استمرار رایزنی دو کشور در خصوص آینده سیاسی افغانستان را خواستار شد.

گفتنی است نشست مجازی وزرای امور خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان شامل ایران، چین، پاکستان، ازبکستان و تاجیکستان و ترکمنستان به منظور بررسی تحولات افغانستان ۱۷ شهریور ماه برگزار و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «وانگ یی» وزیر خارجه چین، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان، «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان، «سراج الدین مهرالدین» وزیر خارجه تاجیکستان و «عبدالعزیز کامل اف» وزیر خارجه ازبکستان در این نشست مجازی حضور داشتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول