اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

جریان موسیقی در اشعار استاد شهریار / مقبره الشعرای تبریز نمایانگر یک تمدن

شاعر برجسته تبریزی گفت: استاد شهریار در بین مردم از جایگاه و عزت خاصی برخوردار است.

جریان موسیقی در اشعار استاد شهریار / مقبره الشعرای تبریز نمایانگر یک تمدن

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب شهبازی از شاگردان استاد شهریار و یکی از شعرای برجسته تبریزی با بیان اینکه شهریار جایگاه ویژه‌ای در ادبیات ایران دیگر کشورها دارد، اظهار کرد: اشعار استاد شهریار در جان و دل مخاطبان وی از اقصی نقاط ایران و جهان جای دارد و نه تنها مردم ایران اشعار این شاعر شهیر را زمزمه می کنند بلکه مردمان دیگر کشوها نیز اشعار شهریار را گرامی می‌دارند و  در کشورهای دیگر احترام زیادی به استاد شهریار قائل هستند و گاه حتی هنگام مراجعه به مقبره الشعرا با کفش برای بازدید از این مکان فرهنگی و تاریخی وارد نمی‌شوند .

شهبازی با بیان اینکه دوران مشروطه  یکی از بهترین و درخشان‌ترین دوره‌های ادبیات به شمار می‌رود، گفت: استاد شهریار در دوره مشروطه با بسیاری از بزرگمردان ادبی مانند اقبال هم عصر شده است در این دوره شعر تحول یافته و انقلابی‌تر و مردمی‌تر شده و  شعر جایگاهی ویژه در این دوران یافته است.

مقبره‌الشعرای تبریز نمایانگر یک تمدن  است

وی با اشاره به فخامت شعر شهریار از ابعاد مختلف افزود: جریان موسیقی در اشعار استاد شهریار معلوم و مشهود است و آقای کریم‌نژاد کتابی با عنوان‌ساز سخن شهریار به زیور طبع آراسته و در تن جا به این مطلب اشاره کرده است که استاد شهریار در حد یک موسیقی‌دان با عرصه موسیقی آشنا بود و این امر در بیت بیت اشعار وی دیده می شود.

وی با بیان اینکه استاد شهریار برای عشق حقیقی شعر نوشته است، ادامه داد: شهریار زندگی خود و تمام رویدادهایی که برای خودش در زندگی اتفاق می‌افتاد را به تصویر کشیده است و شعر وی چون از دل برمی‌خاست بر دل می‌نشیند.

این شاعر تبریزی متذکر شد: استاد شهریار بارها به من گفته بود که هنگام سرودن، اشعار بر ذهن و زبانم جاری می‌شود و به اندازه‌ای شعر به ذهنم هجوم می‌آورد که تا اشعار را بنویسم شعرها از یادم می‌رود، چنین حالتی برای هر شاعری به وجود نمی‌آید، بنابراین برای این موضوع باید تنها شهریار باشی.

شهبازی یکی از ویژگی‌های اشعار شهریار را وجود عاطفه و احساس در اشعار استاد دانست و گفت: اگر در تاریخ ادبیات ایران اشعار شعرای مختلف را از نظر عاطفی و احساسی بررسی کنیم، شهریار جزو شعرایی است که بار عاطفی شعر بالایی داشته و از این رو اشعار وی در دل ها و ذهن ها ماندگار شده است.

وی تاکید کرد: شهریار در اشعار خود به ضرب المثل‌ها، رسم و رسوم و آیین‌های اجتماعی اشاره می‌کرد به‌طوریکه تمام مردم در هر سطح فکری که حیدربابا را می‌خوانند این اشعار را با تمام وجود درک می‌کنند.

وی افزود: بنا به گفته خود استاد، وی با قرآن زیسته و بزرگ شده بود و  پای به پای انقلاب آمده و اشعاری در این زمینه می‌سرود؛ شهریار هیچ وقت از مردم جدا نشد برای همین شهریار در بین مردم عزت خاصی دارد.

مقبره‌الشعرای تبریز نمایانگر یک تمدن  است

شهبازی افزود: مقبره‌الشعرای تبریز نمایانگر یک تمدن  است، چراکه علاوه بر شهریار، مزار بزرگمردانی همچون خاقانی شروانی، همام تبریزی، حکیم اسدی توسی و قطران تبریزی در این مقبره قرار دارد و این مکان می تواند مرکزی برای شناساندن فرهنگ و هنر به دنیا باشد.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر که تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات در دنیا انتخاب شده جایگاه مقبره‌الشعرا بسیار اهمیت یافته است، امیدواریم پروژه 40 ساله مقبره شاعران تبریز به زودی به اتمام برسد.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول