اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تأکید امیرعبداللهیان بر ضرورت همفکری ایران و پاکستان برای بازیابی ثبات و صلح پایدار در افغانستان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار همتای پاکستانی خود در دوشنبه بر ضرورت همفکری ایران و پاکستان در خصوص چگونگی بازیابی ثبات و صلح پایدار در افغانستان تأکید کرد.

تأکید امیرعبداللهیان  بر ضرورت همفکری ایران و پاکستان برای بازیابی ثبات و صلح پایدار در افغانستان

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری سالامی ایران در ادامه رایزنی‌های دوجانبه با همتایان حاضر در بیست و یکمین نشست سران اعضای سازمان همکاری شانگهای، امروز (جمعه) با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان دیدار و در خصوص وضعیت منطقه و افغانستان گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن ابراز نگرانی از وضعیت مردم افغانستان و اوضاع امنیتی - سیاسی این کشور، این وضعیت نامطلوب را نتیجه مداخلات و اقدامات غیرمسئولانه آمریکا در قبال افغانستان خواند.

وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری اینکه ایران و پاکستان به عنوان همسایگان افغانستان بیشترین تبعات وضعیت افغانستان را متحمل می‌شوند، بر ضرورت همفکری تهران - اسلام آباد در خصوص چگونگی بازیابی ثبات و صلح پایدار در افغانستان تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار، ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان را در سایه ایجاد دولت فراگیر با مشارکت نمایندگان همه اقوام دانست.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان از همتای پاکستانی خود برای مشارکت در نشست آتی وزرای خارجه همسایگان افغانستان در تهران، دعوت به عمل آورد.

* قدردانی وزیر خارجه پاکستان از تلاش‌ها و ابتکارات ایران درباره افغانستان

وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این دیدار ضمن با اهمیت خواندن نقش همسایگان در مساعدت به افغانستان جهت رسیدن به وضعیت مطلوب، از تلاش‌ها و ابتکارات ایران در این رابطه، قدردانی کرد.

گفتنی است بر اساس توافق وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و پاکستان، قرار است امروز (جمعه) بیانیه مشترک وزرای خارجه این چهار کشور در خصوص وضعیت افغانستان صادر شود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره این نشست عنوان کرد که توافقات خوبی در نشست چهارجانبه صورت گرفته و بیانیه وزرا تا ساعاتی دیگر منتشر می‌شود.

وی افزود: طی روزهای گذشته گفت‌وگوهای مفصلی بین نمایندگان این چهار کشور در جریان بوده که قبل و بعد نشست کوتاه چهارجانبه دیروز وزرای خارجه در جریان بوده است. البته مفاد توافقات طی ملاقات‌های دوجانبه امیرعبداللهیان در حاشیه اجلاس شانگهای با همتایان روس، چینی و پاکستانی با جزییات بحث شده که طبق توافق، جمع بندی‌ها اعلام خواهد شد.

خطیب‌زاده تأکید کرد: موضوعات و توافقات صورت گرفته از جمله در طی این نشست توسط هر چهار وزیر تایید شده که در بیانیه منعکس خواهد شد.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان دیروز نیز با وزرای خارجه چین و هند دیدار و گفت‌وگو کرد. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول