اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

عشق خرید طلا و راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه/ دوخت مشکلات زندگی با چرخ‌های خیاطی

بانویی که به عشق خرید طلا در شهرستان جلفا سایر بانوان را به تشکیل صندوق قرض‌الحسنه تشویق کرده بود، حالا با پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه گره‌گشای مشکلات همشهریان خود است.

عشق خرید طلا و راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه/ دوخت مشکلات زندگی با  چرخ‌های خیاطی

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان- حضور در یک همایش و دوره آموزشی در مشهد مقدس و آشنایی با کارکردهای مثبت صندوق قرض‌الحسنه در جهت اشتغال،کارآفرینی و گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی خانم فاطمه خدادادی را به صرافت می‌اندازد تا بعد از برگشت به شهرستان جلفا این طرح را اجرایی کند.

فاطمه خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در مورد آشنایی با صندوق‌های قرض‌الحسنه اظهار داشت: برای شرکت در یک همایش و اردوی آموزشی در شهر مقدس مشهد بودم، یکی از اساتید دوره طرح راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه و تاثیر آن در محرومیت‌زدایی منطقه مثال‌هایی مطرح کرد. با شنیدن صحبت‌های استاد به این فکر افتادم واقعا وام‌های قرض‌الحسنه در یک لحظه که انسان گرفتاری و حادثه‌ای برایش رخ می‌دهد، چقدر می‌تواند گره‌گشا باشد.

وقتی از مشهد برگشتم به راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه مصمم بودم، اولین اقدام اطلاع‌رسانی و توجیه افراد بود،در جلسات مختلف پایگاه در مورد ویژگی‌های مثبت و کارکردهای آن حرف زده  و توضیح می‌دادم که چگونه می‌توانیم کارآفرینی کنیم.

 

در ابتدا خانم‌ها می‌گفتند؛ « خانم را چه به کارآفرینی» من هم جواب می‌دادم من می‌خواهم با پول وام قرض‌الحسنه طلا بخرم، شما هم می‌توانید هر کاری دوست دارید بکنید. آنها هم به عشق خرید طلا برای عضویت در صندوق ترغیب شده و مشارکت کردند و به این ترتیب «صندوق قرض الحسنه محله شهاب» راه‌اندازی شد.

فاطمه خدادادی،حالا مسوول صندوق قرض‌الحسنه محله شهاب شهرستان جلفا بخش هادی شهر است که در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: البته  برای تشکیل صندوق قرض‌الحسنه بخشنامه‌ای از سوی بسیج سازندگی نیز ابلاغ شده بود که مورد استقبال قرار گرفت و به همت اهالی و اعضای پایگاه صندوق قرض‌الحسنه محله شهاب راه‌اندازی شد.

این منطقه دارای ۲ صندوق قرض‌الحسنه است. اول صندوق محله شهاب که دارای ۹۷عضو است. دوم صندوق قرض‌الحسنه نور پایگاه سمیه که دارای ۶۶ نفر عضو است. ثابت صندوق قرض‌الحسنه محله شهاب ۲میلیون و ۶۷۰ هزار تومان  است که ۹۷ نفر عضو صندوق ماهانه مبلغ ۳۰ هزار تومان به حساب صندوق واریز می‌کنند.

وی افزود: در طی این مدت مبلغ ۱۶۲ میلیون تومان به 63 نفر وام پرداخت شده و  گردش ماهانه حساب صندوق هشت میلیون تومان است.

 


کارگاه‌های  ۲ میلیونی

راه‌اندازی کارگاه‌های فرش و قالیبافی در منزل یکی از مهم‌ترین کارکردهای صندوق قرض‌الحسنه است آنطور که خانم خدادادی، توضیح می‌دهد: با همین وام‌های اندک اما پربرکت کار و کاسبی چندین خانواده رونق گرفته، خانم‌هایی که دار قالی برپا کرده‌اند و به کمک وام‌های ۲ میلیون تومانی تجهیزات قالیبافی خریداری کرده و مشغول به کار شده‌اند.

خیلی از افراد خیال می‌کنند با  ۲ میلیون تومان سرمایه اولیه نمی‌شود کاری کرد ولی در این شهرستان خانواده‌های زیادی هستند که با سرمایه  ۲ میلیون تومانی قالی بافته  و حالا آن را به چهار میلیون می‌فروشند و با سود آن دوباره دار قالی دیگری برپا کرده و به اقتصاد خانواده خود رونق می‌دهند.

وی با اشاره به برخی مشاغل خانگی که با کمک تسهیلات یک تا پنج میلیونی به راه افتاده است، خاطرنشان کرد:در طی این مدت به چهار نفر وام قالیبافی،  ۲ نفر وام تجهیز و توسعه آرایشگری، چهار نفر وام کمک تحصیلی، پنج نفر نیز وام راه‌اندازی کارگاه خیاطی، وام درمانی برای پنج نفر، وام برای کار آشپزی به ۲ نفر، ۲ فقره وام وام کمک خرید سیسمونی نوزاد و ۲ فقره وام برای کمک هزینه خرید جهیزیه  وام تعمیر مسکن برای ۶ نفر، وام برای تجهیز دفتر وکالت و وام برای دیه به ۲ نفر پرداخت شده است.

همچنین به سه نفر از اعضای یک خانواده وام اشتغال داده شده است، آنها با این وام توانستند مغازه لبنیاتی باز کرده و تولیدات خود را به فروش برسانند با این کار برای سه نفر اشتغال مستقیم و پنج نفر نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

 

چرخ‌های خیاطی خانم‌ها می‌چرخد

حالا خانم‌های خیاط با کمک صندوق کارگاه خیاطی خود را با خرید چرخ خیاطی تجهیز کرده و با آموزش رایگان خیاطی زمینه اشتغال چند نفر دیگر از خانم‌ها را نیز فراهم می‌کنند.

متقاضیان وام صندوق قرض‌الحسنه اکثرا خانم‌ها هستند و سقف وام‌های پرداختی از یک میلیون تا پنج میلیون است و وام‌ها با ۲  درصد سود بازپرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: باید اشاره کنم، صندوق قرض‌الحسنه نور شهرستان جلفا بخش هادی شهر یک سال بعد در سال ۹۸ تاسیس شد. صندوق محله شهاب دارای هفت گروه و صندوق ۶۶ نفری نور دارای ۶ گروه است.

هر گروه به سرپرستی یک سرگروه اداره می‌شود، سرگروه‌ها ماهانه حق عضویت افراد را جمع کرده و به حساب صندوق واریز می‌کند و اگر در هر گروه افرادی بودند که اعلام کردند، نمی‌توانند حق عضویت خود را بپردازند منعی برایشان وجود ندارد. این شخص می‌تواند تا سه ماه بعد قسطش را پرداخت کند.

 

وامی که کام خانواده‌ای را شیرین می‌کند

وی با ذکر مثال در مورد گره‌گشایی وام قرض‌الحسنه تصریح کرد: چندی پیش یکی از آقایان عضو صندوق برای کمک هزینه خرید خودرو وام گرفته بود، بعد از خرید خودرو و کار کردن گیربکس خودرو روی پایش افتاده بود و کارش به عمل جراحی و بیمارستان کشید و یک ماه نمی‌توانست راه برود، در نتیجه اقتصاد خانواده به شدت دچار رکود شده بود.

همسر این فرد به دفتر صندوق مراجعه کرد و گفت، « من در شیرینی‌پزی مهارت دارم و می‌توانم شیرینی‌های مجلسی درست کنم، آمده‌ام با پرداخت وام مرا حمایت کنید تا مواد اولیه خریده و کار کنم و چرخ زندگی را بچرخانم» ما نیز بعد از تائید موضوع برای خرید مواد اولیه شیرینی‌پزی  وام پرداخت کردیم و او کارش را شروع کرد. اکنون نیز سفارش گرفته و کیک و شیرینی درست می‌کند.

همچنین یکی از دختران  عضو صندوق به خیاطی علاقه‌مند بود ولی توان مالی برای شرکت در کلاس آموزشی خیاطی را نداشت، او در کنار خواهر خودم خیاطی را یاد گرفت، بعد از آموزش به او وام پرداخت کردیم حالا در کارگاه خیاطی خود بهترین لباس‌ها را می‌دوزد.

 

اولین وام، خانه‌ای را تعمیر کرد

خانم خدادادی اولین  وام پرداخت شده را وام تعمیر مسکن اعلام کرد و گفت: در اولین ماه‌های راه‌اندازی صندوق اولین وام پرداخت شده برای تعمیر مسکن بود که به مبلغ یک میلیون تومان به یکی از خانم‌ها پرداخت شد و شوهر این خانم به قدری از این وام رضایت داشت که می‌گفت این وام خیلی پربرکت است و اگر دوباره از این صندوق وام بگیریم کل ساختمان را تمام می‌کنیم.

 

دریافت وام بدون ضامن

بنا به گفته وی، سقف وام از یک میلیون تا هشت میلیون است و وام‌ها بدون ضامن و بی دردسر است.

افرادی که وام درخواست می‌کنند معمولا زمان آن را نیز تعیین می‌کنند، مثلا فردی می‌گوید برای مهرماه وام نیاز دارم ما نیز وام او را برای همان ماه در نظر می‌گیریم همچنین برخی افراد وام ضروری درخواست می‌کنند، وام ضروری از اعتبار صندوق پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت اعضای صندوق در ایام کرونا یادآور شد: در ایام کرونا ۵۰۰ هزار عدد ماسک توسط خواهران دوخته شد.

مسوول صندوق قرض‌الحسنه محله شهاب جلفا  با اشاره به اینکه این صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیار مفید هستند، تاکید کرد: لطفا صدای مرا به خیران برسانید و بگویید این صندوق‌های قرض‌الحسنه آبروداری می‌کنند. شما هم با حمایت کردن از این صندوق‌ها آبروی مومنین را حفظ کنید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ترویج سنت خوب و پسندیده قرض‌الحسنه گفت:  قرض دادن به خلق خدا، قرض دادن به خداست. با توجه به زمینه بیان قرض‌الحسنه در قرآن و سنت می‌توان گفت، قرض‌الحسنه در نظام اخلاقی مکتب اسلام از جایگاه والایی برخوردار است.در واقع روح حاکم بر قرض‌الحسنه بیش از آنکه متاثر از مسائل اقتصادی باشد، متاثر از مسائل اخلاقی است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت، قرض‌الحسنه یک عمل اخلاقی  است که دارای تاثیرات اقتصادی و فردی اجتماعی و نیز اخروی است، شاید بتوان قرض‌الحسنه را نیز مانند انفاق  یک سنت به یادگار مانده اخلاقی از قرآن کریم و نیز معصومین (علیهم السلام) برشمرد سنتی که در فرد و جامعه می‌تواند منشأ بسیاری از آثار و برکات خوب و شایسته باشد.

خدادادی ادامه داد: در دین مبین اسلام که دین اخلاق و انسانیت است توجه به نیازها و مشکلات یکدیگر و تلاش برای رفع آنها شرط لازم و لاینفک مسلمانی شمرده شده است. عدم توجه به نیازهای یکدیگر و بی‌تفاوت بودن نسبت به مشکلات همنوعان هرگز نمی‌تواند از ویژگی‌های یک انسان مکتبی باشد.

وی اضافه کرد: آن کس که تربیت شده مکتب اسلام است  و خود را مَؤمن به این مکتب می‌داند، هرگز نمی‌تواند نسبت به توصیه‌های سفارش شده آن بی‌تفاوت باشد و البته  چنین انسانی می‌داند عمل به تک تک توصیه‌های اسلام  باعث تابیده شدن نوری به قلب و وجود سرشار از نیاز او خواهد شد و این نور خود هدایتگر او در تار یکی‌های زندگی خواهد بود.

انتهای پیام/60020/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول