اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

نادیده گرفتن حقوق موقوفه در اجرای پروژه خیّرساز تجاری ـ ورزشی کاشمر/ پروژه‌ای که با گذشت ۷ ماه در حد کلنگ مانده است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با انتقاد از عدم هماهنگی برای ساخت‌وساز در ملک موقوفه گفت: اگر قرار است قسمتی از ورزشگاه آزادی کاشمر به واحدهای تجاری تبدیل شود باید حقوق موقوفه پرداخت شود.

نادیده گرفتن حقوق موقوفه در اجرای پروژه خیّرساز تجاری ـ ورزشی کاشمر/ پروژه‌ای که با گذشت ۷ ماه در حد کلنگ مانده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، اواسط بهمن سال گذشته بود که با حضور  مسئولان استانی و شهرستانی کلنگ ساخت نخستین پروژه تجاری ـ ورزشی خیّرساز در خراسان رضوی در کاشمر به زمین زده شد، اگرچه در همان ابتدا رایزنی‌ها و پیگیری‌ها منجر به اخذ موافقت مدیران استانی و ملی شد و شورای شهر و شهرداری کاشمر برای تحقق این پروژه قول همراهی و مساعدت دادند، اما با گذشت بیش از هفت ماه از کلنگ‌زنی انجام‌شده عملاً اتفاقی رخ نداده است، پیگیری خبرنگار فارس در کاشمر حاکی است که با توجه به موقوفه بودن زمین استادیوم آزادی کاشمر باید از اداره اوقاف نیز کسب مجوز می‌شد که گویا این مهم انجام‌نشده تا پروژه وارد فاز اجرایی شود.

پروژه به دلیل موقوفه بودن زمین متوقف شد

رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر با اشاره به اقدامات و پیگیری‌های انجام‌شده برای تبدیل قسمتی از استادیوم آزادی کاشمر به واحدهای تجاری، گفت: اگرچه تمام مراحل قانونی این پروژه اعم از کسب مجوز از وزارت ورزش و جوانان و صدور پروانه از شهرداری انجام‌ شده است، اما به دلیل موقوفه بودن زمین، اجرای این پروژه متوقف‌ شده است.

رضا شهنازی با اشاره به اینکه پیگیری برای اجرای این پروژه تنها به این دلیل است که برای هیأت‌های ورزشی شهرستان درآمدی پایدار ایجاد شود، خاطرنشان کرد:  اداره ورزش و جوانان کاشمر به لحاظ اعتبار و درآمد وضعیت خوبی ندارد، بنابراین اجرای این پروژه ورزشی ـ تجاری می‌تواند بخش عمده‌ای از هزینه‌های ورزشی ورزشکاران و هیأت‌ها را تأمین کند.

درآمد ناشی از این پروژه در اختیار هیأت‌های ورزشی قرار می‌گیرد

وی اذعان کرد:  در اجرای این پروژه قرار است ضلع شرقی مجموعه استادیوم آزادی شهر کاشمر تبدیل به واحدهای تجاری شود و درآمد ناشی از محل اجاره آن در اختیار هیأت‌های ورزشی قرار گیرد.

رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ها و تهیه  نقشه‌های اجرایی این طرح ابراز کرد: از زمانی که قرار بود عملیات اجرایی پروژه را آغاز کنیم، اداره اوقاف اعلام کرد که باید قبل از انجام پروژه حق‌وحقوق موقوفه پرداخت شود.

وی با یادآوری اینکه اداره ورزش و جوانان بودجه و اعتباری برای پرداخت هزینه‌های مطالبه شده از سوی اوقاف ندارد، خاطرنشان کرد: در صورتی‌که این پروژه اجرا و به بهره‌برداری برسد، قطعاً بسیاری از مشکلات هیأت‌های ورزشی کاشمر مرتفع می‌شود.

شهنازی با اشاره به ظرفیت و توانمندی کاشمر در رشته‌های مختلف ورزشی ابراز کرد: استعدادهای ورزشی زیادی در رشته‌های ورزشی داریم، اما به دلیل کمبود اعتبار و امکانات ورزشکاران برای انجام تمرینات ورزشی با مشکلاتی مواجه هستند.

اداره ورزش و جوانان کاشمر بیش از ۱۰ سال است که اجاره ای پرداخت نکرده است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر نیز با انتقاد از بی‌توجهی اداره ورزش و جوانان در پرداخت اجارات معوق زمین‌های موقوفه‌ای که در اختیار دارد، گفت: چندین هکتار زمین موقوفه در بهترین موقعیت شهر در تصاحب اداره ورزش و جوانان است ولی تاکنون پذیره‌ای بابت آن پرداخت نکرده است.

حجت‌الاسلام نیساری با اشاره به اینکه این مجموعه طی این سال‌ها که بالغ‌بر ١٠ سال است مبلغی بابت اجاره زمین‌های موقوفه‌ای که در اختیار دارد پرداخت نکرده است، ادامه داد: اگرچه بنا به اذعان متولیان امر تمامی پیگیری‌ها و موافقت‌ها را از مسئولان مربوطه برای انجام این پروژه انجام داده‌اند تا قسمتی از مجموعه ٢/۵ هکتاری استادیوم آزادی کاشمر را با تغییر کاربری تبدیل به فضای تجاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که هیچ‌گونه مراجعه و مکاتبه‌ای با اداره اوقاف به‌عنوان مالک زمین انجام نداده‌اند و تنها سه هفته گذشته بود که رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر به اوقاف مراجعه کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر بیان کرد: در این مراجعه اعلام کردیم با توجه به اینکه ملک در تصرف شماست با این تغییر کاربری مشکلی نداریم، اما به دلیل اینکه قانون برای همه طرف‌های مقابل در موقوفات یکسان است برای رعایت قوانین انجام شود.

خواسته غیرقانونی مطالبه نکردیم

حجت الاسلام نیساری با تأکید بر اینکه از همان فردی که در محروم‌ترین نقطه شهر می‌خواهد در زمین موقوفه تغییر کاربری بدهد، پذیره دریافت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: قانون برای همه یکسان است و ما نیز در خصوص تغییر کاربری موردنظر اداره ورزش و جوانان خواسته غیرقانونی و یا فراتر از قانون مطالبه نکرده‌ایم، بلکه  اعلام کردیم باید همانند سایرین  نسبت به پرداخت پذیره و تسویه بدهی‌های معوق اقدام شود تا مجوز لازم صادر شود.

وی با اشاره به اینکه اداره ورزش و جوانان باید در خصوص بدهی‌های معوق زمین‌های موقوفه‌ای که در اختیار دارد تعیین تکلیف کند، تصریح کرد: اوقاف در مقام مدافع حقوق موقوفات به دنبال حفاظت و حراست از آن است، چرا که افرادی هم که این زمین‌ها را وقف کردند به‌دنبال خیرات هستند، اما عملاً اداره ورزش و جوانان به دلیل پرداخت نکردن اجاره جلوی این کار خیر را گرفته است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با تأکید بر اینکه تا زمانی که اداره ورزش و جوانان حق‌وحقوق موقوفه را پرداخت نکند، نباید انتظار همراهی داشته باشد، بیان کرد: اگرچه کاری  که اداره ورزش می‌خواهد انجام دهد اقدام خوبی است، اما این بدان معنی نیست که ما از حقوق موقوفه کوتاه بیاییم و یا مستثنی قائل شویم.

حجت الاسلام نیساری با اذعان به اینکه تمام ادارات و مجموعه‌هایی که در کشور کار می‌کنند هدفشان خدمت به مردم است، اظهار کرد: نمی‌توان برای مأموریت هر سازمان نسبت به سازمان دیگر اولویت تعیین کرد، چراکه هرکدام در چارچوب قوانین و مقررات در زمینهٔ مأموریت و رسالتشان سلام فعالیت می‌کنند.

وی صحبت‌های مطرح‌شده از سوی رئیس اداره ورزش و جوانان به جای اینکه به دنبال پرداخت بدهی و حق‌وحقوق موقوفه باشد، علیه موقوفات مطالبی عنوان می‌کند و این خارج از انصاف است که با بحث موقوفات چنین برخوردی شود، خاطرنشان کرد: انتظار این بود که مجموعه ورزش و جوانان قبل از اینکه اقدامی می‌خواست انجام دهد، مراجعه می‌کرد تا ما نیز راهکار، راه‌حل و پیشنهادی برای تسریع در روند اجرای پروژه ارائه می‌کردیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر بابیان اینکه راهکار قانونی برای تعیین تکلیف وضعیت بدهی‌های معوق وجود دارد، اذعان کرد: متولیان ورزش گویا بدون توجه به حقوق موقوفه می‌خواهند کار خودشان را انجام دهند، بنابراین به‌عنوان وظیفه‌ای که بر دوش داریم  شرعاً و قانونا تا آخر از حقوق موقوفه دفاع می‌کنیم.

از اجرای پروژه در زمین موقوفه بی خبر بودیم

حجت‌الاسلام نیساری با یادآوری اینکه مجموعه‌ای که به‌دنبال تغییر کاربری زمین‌های موقوفه است باید تمام هزینه‌ها را برآورد و حقوق تمام افراد و نهادها را پرداخت کند، اظهار کرد: اگرچه بهمن سال گذشته کلنگ آغاز ساخت این پروژه به زمین‌خورده است و ما نیز از آن بی‌خبر بودیم، اما مسئول اداره ورزش و جوانان حدود سه هفته قبل به اوقاف مراجعه کرده بود.

وی با تأکید بر اینکه اوقاف برای جلوگیری از پروژه کاری انجام نداده است چراکه ورزش و جوانان اقدامی نکرده است، افزود: اگر بدون در نظر گرفتن حقوق موقوفه کاری صورت پذیرد قطعاً اقدام قانونی انجام خواهیم داد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با اذعان به اینکه این آمادگی وجود دارد که در چارچوب قانون همکاری لازم را برای اجرای این پروژه را انجام دهیم، تأکید کرد: با توجه به بدهی میلیاردی ورزش و جوانان از محل زمین‌های موقوفه ضروری است  با هماهنگی ادارات کل استان نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام شود تا با حفظ حقوق موقوفه برای ادامه کار اقدام شود.

انتهای پیام/ ٧٠٠۴٢

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول