اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

پس‌لرزه‌های اقدام وزیر راه و شهرسازی/ هیئت مدیره نظام مهندسی کردستان به شورای انتظامی معرفی شدند

اداره کل راه و شهرسازی کردستان اسامی هئیت مدیره نظام مهندسی استان را در راستای بخشنامه وزیر راه و شهرسازی برای رسیدگی به تعارض منافع به شورای نظام مهندسی معرفی کرده است.

پس‌لرزه‌های اقدام وزیر راه و شهرسازی/ هیئت مدیره نظام مهندسی کردستان به شورای انتظامی معرفی شدند

خبرگزاری فارس استان کردستان؛ رستم قاسمی وزیر راه‌وشهرسازی هفدهم ماه جاری با صدور بخشنامه‌ای خواستار تشدید نظارت مدیران کل استان‌ها بر اجرای موضوع «تعارض منافع» در انتخابات نظام‌مهندسی ساختمان شد.

در بخشنامه صادر شده توسط قاسمی، بخشنامه قبلی که در دوم همین ماه باعنوان «برخی مصادیق تخلفات حرفه‌ای و انتظامی جهت وحدت رویه» صادر کرده بود، مورد تأکید قرار گرفته است.

در بخشنامه قبلی مواردی مانند استفاده از پروانه شخصی در زمان عضویت در هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی، بهره‌مندی از وام، تسهیلات یا پاداش‌های نامتعارف را از جمله موارد این تخلفات عنوان کرده بود.

هم‌چنین این بخشنامه خواستار ارسال پرونده تخلفات هریک از اعضای هیأت‌مدیره یا رؤسای سازمان به شورای انتظامی شده بود که در دوران مسوؤلیت برای مقابله با این دست تخلفات، «اقدام مؤثری» انجام نداده باشند.

در بخشنامه هم‌چنین تأکید شده بود شورای انتظامی می‌باید پرونده متخلفان احتمالی را که دچار «تعارض منافع» در هیأت‌مدیره سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان شده‌اند، «بدون نوبت» بررسی و اعمال رأی شود.

مفاد نظام‌نامه رفتار حرفه‌ای و اخلاقی در مهندسی ساختمان 

ابلاغ به دستگاه نظارت استان‌ها برای اعمال مفاد «نظام‌نامه رفتار حرفه‌ای و اخلاقی در مهندسی ساختمان» در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان موضوع دیگری است که در بخشنامه  وزیر راه‌وشهرسازی به آن اشاره شده است.

محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی اوایل تیرماه امسال با ابلاغ بخشنامه‌ای به شرح زیر به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها تاکید کرده بود:‌ داوطلبان انتخابات هیات مدیره که برخلاف تعهدنامه کارکرد داشته‌اند، ردصلاحیت می‌شوند.

بخشنامه؛ «در جهت ارتقای سلامت اداری و بر اساس اختیار ناشی از ماده 123 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 1375 اعلام می‌شود به دلیل اینکه تمام داوطلبان عضویت در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها در زمان ثبت‌نام برای انتخابات دوره فعلی به صراحت تعهد به رعایت عدم تعارض منافع را تقبل و امضا کرده‌اند، لذا طبق تعهدنامه موصوف و مفاد نظام‌نامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در نظام مهندسی ابلاغی به شماره 15288/100/02 مورخ 9 تیر 1395 توسط وزیر وقت راه و شهرسازی که در تاریخ 25 خرداد 1400 در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است، هر یک از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها که در دوره تصدی علیرغم وظایف هیات مدیره آن سازمان مندرج در بندهای 5 و 8 ماده 15 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و بندهای 5 و 8 ماده 73 آیین‌نامه اجرایی قانون موصوف و بر خلاف تعهدنامه و نظام‌نامه فوق‌الاشاره هر نوع ارجاع کار از طریق سازمان استان از کارشناسی موضوع ماده 27 نظارت کنترل نقشه داشته‌اند و همچنین مسئولین ارجاع خدمات در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از جمله ریاست سازمان مذکور مرتکب تخلف حرفه‌ای شده‌اند می‌بایست به قید فوریت و برای برخورد قانونی حداکثر ظرف مدت یک هفته به مراجع انتظامی موضوع ماده 101 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اصلاحی سال 94 برای برخورد قانونی معرفی شوند و شورای مذکور موظفند خارج از نوبت به تخلفات مذکور رسیدگی کنند.»

اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان 16 شهریور ماه امسال طی مکاتبه‌ای با شماره 4815/1400/100 از شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی استان درخواست کرده به موضوع تخلف هیئت مدیره نظام مهندسی استان رسیدگی کند و طی این مکاتبه تمام اعضا بدون استثنا معرفی شده است.

معرفی اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی کردستان به شورای انتظامی 

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان اظهار کرد: براساس تعهد اعضای هئیت رئیسه نظام مهندسی استان قبل شروع فعالیت به عنوان هئیت رئیسه و همچنین دستورالعمل ابلاغی وزارتخانه، این اعضا حق فعالیت نداشته‌اند.

عرفان مرادی افزود: هیئت مدیره نظام مهندسی استان کردستان قبل از شروع فعالیت تعهد محضری داده‌اند که کار نکنند چرا که فعالیت آنها در زمان عضویت در هئیت مدیره، تعارض در منافع است اما با وجود این تعهد، آنها فعالیت داشته‌اند و تعارض در منافع آنها مشهود است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان عنوان کرد: عدم پایبندی به تعهد و فعالیت آنها از نظر اداره‌کل راه و شهرسازی تخلف است و برهمین اساس آنها را به شورای انتظامی معرفی کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که اعضای هیئت رئیسه نظام مهندسی استان کردستان مدعی هستند که نامه تعارض منافع اصلا به دست آنها نرسیده است تا بخواهند بر اساس آن عمل کنند، گفت: لزومی ندارد ما اعلام کنیم، سامانه وجود دارد و  آنها سامانه را مشاهده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اعضای هیئت مدیره در زمان انتخابات متعهد شده‌اند کار نکنند ولی عملا کار کرده و این موضوع در سامانه مشهود است پس همه اعضا را بدون استثنا به شورای انتظامی معرفی کرده‌ایم که به تخلفاتشان رسیدگی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان افزود: از سوی دیگر در بحث انتخابات هیئت مدیریه جدید نظام مهندسی استان هیچ مدرک و مستندی دال بر اینکه چهار مرجع تائید صلاحیت این افراد را تائید نکرده باشد در دست نداشتیم به همین خاطر این افراد را تائید صلاحیت کرده‌ایم.

وی گفت: منتظر جواب شورای انتظامی خواهیم ماند اگر شورای انتظامی این تعارض منافع را تایید کرد این افراد از انتخابات هیئت مدیره جدید حذف خواهند شد.

مرادی تصریح کرد: چهار مرجع متولی صلاحیت این افراد را تائید کرده‌اند و از سوی دیگر حسب دستور دستگاه قضا که کتبا ابلاغ شده ما این افراد را تائید صلاحیت کرده‌ایم ولی این تایید صلاحیت به معنی عدم انجام تخلف نیست.

وی افزود: این افراد تنها برای شرکت در انتخابات تایید شده‌اند ما معتقد هستیم که تخلف انجام شده و این موضوع را با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان تصریح کرد: اگر شورای انتظامی به جد این موضوع را رسیدگی کند این تخلف محرض خواهد شد و در انتخابات هیئت رئیسه حذف خواهند شد.

تعارض منافع یک سوءتفاهم است

رئیس سازمان نظام مهندسی کردستان هم اظهار کرد: محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی در اواخر مدیریتش موضوع تعارض منافع را کلید زد، در شروع دولت آقای رئیسی و وزیر جدید به جد در دستور کار قرار گرفت، این در حالی است که موضوع تعارض منافع به هیچکدام از استان‌ها ابلاغ نشده بود.

فریبرز خلیل‌اللهی گفت: تعهد ما در زمان برگزاری انتخابات، یک موضوع شغلی است و تعهد مبنی بر عدم فعالیت نیست.

وی عنوان کرد: این موضوع یک سوءتفاهم است هر چند احتمال دارد وزارت راه و شهرسازی و یا دولت فعلی و یا هرجای دیگری در تلاش هستند که تمام هیئت مدیره نظام مهندسی را حذف کنند و اعضای جدید سرکار بیارند.

خلیل‌اللهی تصریح کرد: ما تابع وزارت راه و شهرسازی هستیم، وزیر به راحتی می‌توانست طی این سه چهار سال به این تخلفات رسیدگی کند اما اینکه دقیقه 90 و روز آخر به این موضوع رسیدگی می‌کنند، جای سوال دارد؟

رئیس سازمان نظام مهندسی کردستان اضافه کرد: اگر طی این چهار سال ما تخلفی کرده باشیم و وزارتخانه دولت آقای روحانی به آن رسیدگی نکرده، خودشان متخلف هستند و باید به تخلف آنها رسیدگی شود.

خلیل‌اللهی افزود: بر اساس موضوع تعارض منافع، اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی نباید کار طراحی، نظارت و خدمات مهندسی انجام دهند، ولی در قانون مقرارت ملی ساختمان کسانی که  در طول سه سال خدمات مهندسی انجام نداده باشند نمی‌توانند در انتخابات هئیت رئیسه شرکت کنند.

 وی افزود: بارها و بارها مقدار کارکرد هیئت مدیره نظام مهندسی استان طی این چند سال را ارسال کرده‌ایم و کارکرد همه اعضا در چهارچوب مجاز است و در کردستان کسی تخلف ندارد اما چیزی که وزارتخانه روی آن اصرار دارد، تعارض منافع است.

 رئیس سازمان نظام مهندسی کردستان عنوان کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی استان به عنوان ساختار نظارت بر انتخابات دوره نهم اذعان دارند که اعضای هیئت مدیره استان از لحاظ کارکرد منافع تخلف نداریم و تعارض منافعی که از آن حرف می‌زند هنوز محرز نشده است.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول