اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رایزنی «رحمان» و «عمران‌خان» برای برگزاری مذاکرات طالبان و تاجیک‌ها در «دوشنبه»

رئیس جمهور تاجیکستان و نخست وزیر پاکستان توافق کردند برای برگزاری مذاکرات بین طالبان و تاجیک‌های افغانستان در شهر دوشنبه مساعدت کنند.

رایزنی «رحمان» و «عمران‌خان» برای برگزاری مذاکرات طالبان و تاجیک‌ها در «دوشنبه»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان از توافق این کشور و پاکستان جهت مساعدت به برگزاری مذاکرات طالبان و تاجیکان افغانستان در شهر دوشنبه خبر داد.

وی در این مورد در جریان نشست مطبوعاتی مشترک خود با «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در پایان مذاکرات سران دو کشور، در پایتخت تاجیکستان، خبر داد.

رئیس جمهور تاجیکستان با بیان این که مذاکرات به طور سنتی در فضای دوستی و درک متقابل انجام شد، از نتایج آن ابراز رضایت کرد.

وی افزود: ما از روند تماس‌های منظم سیاسی بین دو کشور از جمله در بالاترین سطح راضی هستیم.
بنابر سخنان رحمان، در جریان مذاکرات، طرفین بر امکان گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی و تجاری که یکی از اهداف مهم و مشترک طرفین است، تاکید کردند.

در این فرایند، نقش کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی مهم تلقی و بر ضرورت افزایش گردش تجارت بین دو کشور تاکید شد.

رحمان افزود: ما همچنین آمادگی خود را برای گسترش همکاری در زمینه حمل و نقل، به ویژه در مورد دسترسی تاجیکستان به بنادر دریایی پاکستان – کراچی و گوادر اعلام کردیم. در این راستا، تاجیکستان علاقه مند به پیوستن به کریدورهای منطقه ای و پروژه‌های حمل و نقل است.

در جریان این مذاکرات بر اهمیت تقویت همکاری بین تاجیکستان و پاکستان در زمینه صنعت اشاره و بر لزوم  ادامه همکاری در مبارزه با تهدیدهای جهانی – تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و جنایت سازمان یافته فراملی تأکید شد.

بنابر سخنان رحمان، در جریان بحث در مورد وضعیت کنونی منطقه، مسئله افغانستان در مرکز توجه طرفین قرار گرفت و وضعیت در آن کشور نگران کننده تلقی شد.

 رئیس جمهور تاجیکستان گفت: ما همسایگان افغانستان، بیشترین علاقه را به احیای صلح و ثبات در این کشور داشته توجه ویژه‌ای به احیای اقتصاد ملی افغانستان داریم.

رحمان افزود: ما معتقدیم که تثبیت وضعیت افغانستان، به عنوان کشوری که شبکه‌های حمل و نقل منطقه‌ای و بین المللی را به هم متصل می‌کند، برای کشورهای همسایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: در عین حال ابراز امیدواری شد که صلح و ثبات در این کشور همسایه در اسرع وقت احیا شود و منافع همه گروه‌های سیاسی و قومی در افغانستان مورد توجه قرار گیرد. ما از یک دولت فراگیر در آن کشور با مشارکت همه گروه‌های اجتماعی حمایت می‌کنیم.

رحمان تصریح کرد:  ما تأکید کردیم که تاجیک‌ها و سایر اقوام در دولت فراگیر افغانستان باید جایگاه شایسته‌ای داشته باشند.

رئیس جمهور تاجیکستان خاطرنشان کرد: ما متقاعد شدیم که صلح و ثبات در افغانستان تنها از این طریق تأمین می‌شود.

رحمان از رفع درگیری‌ها و تنش‌ها در ولایت پنجشیر در اسرع وقت با اعلام آتش بس و باز شدن جاده‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم منطقه، یکی از مهمترین وظایف امروز عنوان کرد و گفت: تاجیکستان و پاکستان توافق کردند که تمام تلاش خود را برای دستیابی به این اهداف انجام دهند.
وی همچنین اعلام کرد: ما  توافق کردیم که برای مذاکرات بین طالبان و تاجیک‌ها در دوشنبه مساعدت می‌کنیم.

رئیس جمهور تاجیکستان در بخش دیگری با اشاره به سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین تاجیکستان و پاکستان در سال آینده میلادی در مورد توافق دو طرف برای تجلیل این تاریخ مهم با برگزاری رویدادهای سیاسی مناسب خبر داد.

در نتیجه این مذاکرات بیانیه مشترک سران دو کشور و 10 سند همکاری بین تاجیکستان و پاکستان به امضا رسید.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول