اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

کاهش ۵۰ درصدی تولیدات عشایر خراسان‌جنوبی/ ۱۹ هزار و ۷۳۰ تن نهاده دامی توزیع شد

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه از ابتدای سال تاکنون به‌دلیل شرایط سخت اقلیمی و خشکسالی بی‌سابقه میزان تولیدات عشایر در زمینه گوشت قرمز، شیر و فرآورده‌های لبنی، تولید کرک، مو و پشم، گیاهان دارویی، تولیدات زراعی و باغی حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۵۰ درصدی تولیدات عشایر خراسان‌جنوبی/ ۱۹ هزار و ۷۳۰ تن نهاده دامی توزیع شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عشایر از زحمتکش‌ترین اقشار جامعه هستند که بخشی از کالاهای مورد نیاز در سبدغذایی و زندگی مردم جامعه را تأمین می‌کنند.

رسیدگی به عشایر به عنوان گروه تولیدکننده در کشور بسیار اهمیت دارد بنابراین باید دولت‌ها تلاش نمایند تا مشکلاتی که بر سر راه این گروه وجود دارد را رفع کنند.

مشکلاتی از جمله کمبود علوفه و چراگاه، مشکلات معیشتی، کمبود آب شرب برای عشایر و دام‌هایشان، نبود جاده‌های مناسب برای ییلاق و قشلاق و غیره از دیگر مشکلات پیش روی عشایر استان است.

خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های گرم و خشک ایران بوده که چند سال پیاپی با معضل خشکسالی روبرو است این امر خسارت فراوانی به عشایر این استان وارد کرده به طوری که نبود چراگاه مناسب برای دام‌های عشایر هر روز باعث کاهش جمعیت دامی عشایر شده و این موضوع به اقتصاد این قشر ضربه مهلکی زده است.

«مهدی عصمتی‌پور» مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: برای سومین مرتبه متوالی، اداره‌کل امور عشایری خراسان‌جنوبی در بین تمامی ادارات عشایر کشور موفق به کسب رتبه دوم شده است.

وی کسب موفقیت‌های پیاپی را مدیون تلاش و همکاری تمامی کارکنان برشمرد و افزود: این رتبه‌بندی براساس اعلام کمیته ارزیابی عملکرد مدیران استان سازمان امور عشایر کشور انجام گرفته است .

خسارت ۸۰ درصدی به بخشی از مراتع خراسان‌جنوبی

مدیرکل امور عشایر خراسان ‌جنوبی یادآور شد: همچنین این اداره‌کل توانسته در جشنواره شهید رجایی در شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد و محور پیشرفت و ارتقاء توسعه دولت الکترونیک به عنوان دستگاه برتر انتخاب گردد.

عصمتی‌پور با بیان اینکه در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۶۲ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۶ درصد کاهش بارندگی‌ها در خراسان‌جنوبی اتفاق افتاده، اضافه کرد: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی از مجموع ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مراتع استان ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در اختیار عشایر است که خسارات ۸۰ درصدی به آن وارد شده و مابقی مراتع به‌دلیل گرد و خاک و همچنین نشست ماسه‌ها بر روی علوفه مرتع، کیفیت خود را از دست داده است.

وی با اشاره به خسارت ۸۵۰ میلیارد تومانی خشکسالی به جامعه عشایری، گفت: در سال‌های گذشته ۷۵ تا ۸۰ درصد علوفه دام عشایر از مراتع تأمین می‌شد اما در سال جاری به دلیل فقر شدید مراتع و عدم رویش علوفه، دام عشایر ۱۰۰ درصد به صورت دستی تغذیه می‌شود که این موضوع هزینه‌های سنگینی بر روی دست عشایر گذاشته است.

نزول ۵۰ درصدی تولیدات عشایر خراسان‌جنوبی

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عشایر استان حتی در چنین شرایط سختی در حال تولید، کار و تلاش هستند، عنوان کرد: متأسفانه از ابتدای سال تاکنون به‌دلیل شرایط سخت اقلیمی و خشکسالی بی‌سابقه میزان تولیدات عشایر در زمینه گوشت قرمز، شیر و فرآورده‌های لبنی، تولید کرک، مو و پشم، گیاهان دارویی، تولیدات زراعی و باغی حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

عصمتی‌پور اعطای تسهیلات بانکی بلند مدت و ارزان‌قیمت را یکی از راهکارهای کمکی اداره‌کل به عشایر برای عبور از شرایط موجود دانست و افزود: تاکنون بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بین عشایر استان توزیع شده که از این مبلغ ۴۶ میلیارد و ۵۹۸ میلیون تومان تسهیلات زنجیره گوشت قرمز و ۷ میلیارد و ۱۸۷ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از دیگر خدمات ارائه شده برای عشایر استان تعداد یک هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی برای تأمین برق بوده که تاکنون در حدود یک هزار پنل در استان تحویل عشایر شده و مابقی در حال تحویل است.

پروژه‌های آبرسانی به محلات عشایری خراسان‌جنوبی

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی یادآور شد: هزینه تأمین این تعداد پنل خورشیدی، ۱۱ میلیارد و ۷۷۲ میلیون تومان است که یک میلیارد و ۱۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معادل ۱۰ درصد آن آورده نقدی خانوارهای عشایری و ۱۰ میلیارد و ۵۹۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معادل ۹۰ درصد آن توسط شرکت توزیع نیروی برق استان در وجه تولیدکننده پنل‌های خورشیدی واریز شده است.

عصمتی‌پور در تشریح پروژه‌های عمرانی اداره‌کل امور عشایر خراسان‌جنوبی گفت: پروژه آبرسانی چاه‌مسافر که برای تأمین آب و آبرسانی به محلات عشایری عشق‌آباد طبس برنامه‌ریزی شده با حفاری و لوله‌گذاری ۲۶ کیلومتری و با اعتبار مصوب ۹۳ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریالی، به مرحله تکمیلی رسیده و به‌زودی افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به موضوع تأمین آب پایدار برای عشایر، افزود: در زمینه آبرسانی پایدار به عشایر هدف تأمین آب پایدار و دائم با کیفیت و بهداشتی و ایجاد اشتغال دائم است.

۳ طرح مطالعه و طراحی تأمین آب شرب

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی یادآور شد: تا پایان شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۳ طرح مطالعه و طراحی تأمین آب شرب و انتقال آب با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال برای ۳ شهرستان سربیشه، سرایان و طبس و یک طرح پژوهشی با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال در دستور کار و پیگیری واحد مطالعات قرار گرفت که مطالعه و طراحی تأمین آب شرب و انتقال آب محلات عشایری سه‌قلعه در شهرستان سرایان، مطالعه و طراحی تأمین آب شرب و انتقال آب محلات عشایری درح در شهرستان سربیشه، مطالعه و طراحی تأمین آب شرب و انتقال آب محلات عشایری چاه‌مسافر شهرستان طبس(فاز دوم) به اتمام رسیده و به محض تأمین اعتبارات عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی افزود: همچنین طرح پژوهشی ارائه را‌هکارهای توانمندسازی و ظرفیت سازی اشتغال جوانان عشایر با رویکرد افزایش ماندگاری آنان در کانون‌های عشایری توسط اساتید مجرب دانشگاه بیرجند انجام شده که از اهداف این طرح می‌توان به تهیه برنامه راهبردی و عملیاتی برای استان به تفکیک شهرستان‌ها، گسترش و توسعه بازاریابی تولیدات عشایری، تنوع‌بخشی به بازارهای فروش محصولات عشایری و توسعه زیرساخت‌های لازم برای زیست و اشتغال در کانون‌های عشایری اشاره کرد.

عصمتی‌پور همچنین در خصوص آبرسانی سیار به جامعه عشایری خراسان‌جنوبی، گفت: امسال به دلیل خشکسالی و گرمای هوا، آبرسانی سیار به عشایر استان افزایش ۲ برابری داشته است.

۲ برابر شدن آبرسانی سیار به عشایر خراسان‌جنوبی

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی اضافه کرد: سال گذشته آبرسانی سیار به حدود ۴ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری انجام می‌شد که به دلیل خشک شدن قنوات، چاه‌های مالداری و چشمه‌ها در محلات عشایری این تعداد در سال جاری به حدود ۷ هزار و ۶۰۰ خانوار افزایش یافته است.

عصمتی‌پور با اشاره به اینکه کار آبرسانی سیار به خانوارهای عشایری با ۲۳ دستگاه تانکر دولتی و خصوصی انجام می‌شود، یادآور شد: برای اینکه آبرسانی به عشایر در سریع‌ترین زمان و بدون نیاز به حضور فیزیکی صورت پذیرد، سامانه‌ای طراحی شده که با ثبت درخواست توسط عشایر، حداکثر تا ۲۴ ساعت برای محله مورد نظر آبرسانی انجام می‌شود.

وی در ادامه به افتتاح چندین پروژه مرمت و بهسازی در حوزه آبرسانی در هفته دولت اشاره کرد و گفت: مرمت و بهسازی چاه دامداری رهوار ، مرمت و بهسازی چاه دامداری و تعمیر توربین بادی چاه‌شیرین، مرمت و بهسازی آب انبار چاه گنبد بالا در محله عشایری خور، مرمت و بهسازی استخر و لایروبی قنات محله عشایری نودر و همچنین احداث منبع دفنی با سقف تیرچه بلوک در محله عشایری نوکاج از پروژه‌های انجام شده در شهرستان خوسف بوده که در مجموع با اعتبار ۶۶۱ میلیون ریالی به بهره‌برداری رسیده که این پروژه‌ها در مجموع برای ۱۱۵ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

رشد بیمه دام عشایر استان

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی همچنین به چندین پروژه افتتاح شده در حوزه عشایری استان در هفته جهاد اشاره کرد و افزود: احداث بند خاکی چاه محمودک در سربیشه با اعتبار هزینه شده ۴۴۰ میلیون ریالی از محل مالیات بر ارزش افزوده، احداث ۲ منبع دفنی ذخیره آب شرب در خوسف با اعتبار هزینه شده ۴۶۰ میلیون ریالی از محل مالیات بر ارزش افزوده و خودیاری از پروژه‌های انجام شده در حوزه عشایری در هفته جهاد است.

عصمتی‌پور ادامه داد: در هفته جهاد در شهرستان طبس در حوزه گیاهان دارویی یک باب کارگاه بسته‌بندی با اعتبار ۳۰۰۰ میلیون ریالی از محل تسهیلات بانکی احداث شده که در حال انجام مراحل ابتدایی تولید است.

وی تصریح کرد: در مورد بیمه دام عشایر از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون تعداد ۲۹۱ هزار و ۷۸۹ رأس دام عشایر بیمه شدند که این رقم در مجموع در طی سال زراعی ۹۹ براساس آمار ۲۸۵ هزار و ۱۷۹ راس دام بوده و باید عشایر آگاه باشند که طبق قانون براساس تعداد بیمه دام خود خدمات دریافت می‌کنند.

عشایر اقدام به اخذ کارت تردد کنند

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی ادامه داد: عشایر باید در اولین فرصت اقدام به اخذ کارت تردد خود نمایند زیرا با بررسی‌هایی که برای مشخص شدن عشایر واقعی درحال انجام است نام آن‌ها در لیست عشایر قرار گرفته و بتوانند از خدمات آن بهره‌مند گردند.

عصمتی‌پور افزود: تعداد ۲ هزار و ۶۶۷ فقره کارت تردد برای عشایر و همچنین ۴۰۹ هزار و ۵۵۵ عدد پلاک هویت از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون برای دام صادر شده که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

توزیع ۱۹ هزار و ۷۳۰ تن نهاده دامی

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی توزیع نهاده های دامی را یکی دیگر از خدمات اداره‌کل امور عشایر استان در شرایط خشکی مراتع عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال مقدار ۱۹ هزار و ۷۳۰ تن نهاده دامی بین دام‌های عشایر استان توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا ۲ برابر شده است.

عصمتی‌پور در رابطه با توزیع کالاهای اساسی اضافه کرد: توسط شرکت‌های تعاونی عشایری استان از ابتدای سال جاری تاکنون مقدار ۳ هزار و ۴۱۲ تن آرد در بین عشایر استان توزیع شده است.

وی یادآور شد: در چند ماهه سال ۱۴۰۰ تاکنون ۷۰۹ خانوار عشایری تحت بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند و طبق آمار به ثبت رسیده ۴۵ درصد از عشایر خراسان‌جنوبی تحت پوشش بیمه روستائیان و عشایر قرار دارند.

خریداری بیش از ۱۵ هزار رأس دام از عشایر خراسان جنوبی

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی خرید دام را یکی دیگر از خدمات مهم به عشایر در این شرایط خاص و سخت عنوان کرد و گفت: از ۲۴ خرداد امسال خرید دام عشایر استان شروع شده که تا تاریخ ۸ شهریور تعداد ۱۵ هزار و ۳۹۵ راس دأم خریداری شده که خوشبختانه با وجود تمام سختی‌ها و نبود زیرساخت‌های لازم، خراسان‌جنوبی یکی از استان‌هایی است که بیشترین خرید دام را از عشایر در کشور انجام داده است.

عصمتی‌پور تصریح کرد: در راستای سوخت‌رسانی به عشایر در نیمه نخست سال تاکنون ۳ میلیون و ۵۵۶ هزار لیتر نفت و ۶۰ هزار و ۱۵ سیلندر گاز در بین عشایر استان توزیع شده است.

وی در رابطه با میزان تولیدات صنایع‌دستی عشایری، خاطرنشان کرد: تعداد ۴۵۸ خانوار در تولید ۶ هزار و ۳۰۵ مورد سوزن‌دوزی، تراش‌سنگ، دستکش، کلاه، جوراب، عروسک و کیف‌دوزی و همچنین ۳ هزار و ۳۶۵ خانوار در تولید ۱۱ هزار و ۲۲۰ مترمربع قالی و قالیچه، تابلوفرش، گلیم، جاجیم، پلاس، حوله و خورجین فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول