اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ورود موج ششم کرونا به خراسان رضوی و ضرورت پوشش فراگیر واکسیناسیون

رییس کمیته علمی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت: روند کاهشی مبتلایان به کووید ۱۹ در این استان ادامه دارد اما نگران ورود موج ششم کرونا در اواخر مهر ماه امسال همگام با فصل پاییز هستیم.

ورود موج ششم کرونا به خراسان رضوی و ضرورت پوشش فراگیر واکسیناسیون

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، هنوز موج پنجم کرونا را پشت سرنگذاشته ایم باید نگران موج ششم در اواخر مهرماه باشیم؛ کرونا در مشهد و خیلی از شهرهای دیگر خراسان رضوی قرمز نیست، حالا محدودیت‌ها کمتر شده اما خطر در کمین است.

رییس کمیته علمی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی اظهار کرد: این استان در حال رسیدن به انتهای موج پنجم کرونا است اما شرایط پایدار نیست و در صورت عدم مراقبت و رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی امکان بازگشت بیماری وجود دارد.

دکتر محمود شبستری با بیان اینکه احتمال اوج گیری موج ششم کرونا از شرق کشور وجود دارد، وضعیت خراسان رضوی را با توجه به رفت و آمدها در مناطق شرقی و جنوبی و همجواری با کشور افغانستان در معرض خطر توصیف کرد.

وی گفت: عدم ورود موج ششم کرونا نیازمند مساعدت و کمک همگانی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پوشش فراگیر واکسیناسیون است.

شبستری افزود: ویروس کرونا تاکنون ۴۵ جهش داشته که در موج چهارم نوع آلفای انگلیسی و در موج پنجم نوع دلتای هندی آن در خراسان رضوی غالب بود.

طبق گفته رییس کمیته علمی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی خراسان رضوی هم اکنون از نظر کاهش تعداد مبتلایان وضعیت بهتری نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر کشور داشته و از نظر کاهش تعداد مبتلایان در رتبه هشتم کشور قرار دارد.

شبستری با بیان اینکه انجام واکسیناسیون در این استان سرعت خوبی دارد، تصریح کرد: اگر ۷۰ درصد مردم دُز اول و دوم واکسن را دریافت کنند می‌توان  کنترل ویروس کرونا و عدم ورود به موجهای بعدی را انتظار داشت.

رییس کمیته علمی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و خودداری از ترددهای غیر ضروری بویژه در دهه پایانی ماه صفر از سوی همه مردم تاکید کرد.

واکسیناسیون یک مسئولیت اجتماعی است

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم تنها راه ارتقاء ایمنی جامعه را انجام واکسیناسیون عنوان کرد و گفت:  این نکته بسیار مهم در ایام پاندمی کرونا این است که تنها راه ایمنی اکتسابی جامعه انجام واکسیناسیون بوده و این مورد شامل تمامی بیماری‌های ویروسی از آنفولانزا تا کرونا بوده است و اگر واکسیناسیون انجام نشود همه به تدریج بیمار خواهند شد و متأسفانه در طول ۱۹ ماه اخیر خانواده‌های زیادی داغدار عزیزانشان شدند و انجام واکسیناسیون می‌تواند از مرگ و میرهای کرونایی جلوگیری کند.

دکتر علیرضا صداقت با بیان اینکه صحبت‌های منفی که این روزها در خصوص واکسن می‌شود مربوط به موارد آلوده و تأیید نشده بوده است، خاطرنشان کرد: در کشور ما به جهت دقت نظر بالایی که در این خصوص وجود داشته هیچ موردی مشاهده نشده است، زیرا هیچکدام از واکسن‌های تأییدی که مورد استفاده قرار گرفته و وارد چرخه تزریق شده‌اند این معایب را نداشته‌اند.

وی اظهار کرد: به کسانی که برنامه واکسیناسیون را سیاه‌نمایی می‌کنند توصیه می‌کنیم که موارد علمی متعددی را که در این خصوص توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد تهیه و تولید شده ببینند و مطالعه کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: قطعاً اگر کوچکترین موردی از عوارض واکسن وجود داشته باشد، دغدغه جامعه پزشکی بیشتر از همگان است، پس بهتر است در موضوعات مختلف از جمله واکسن با سند و مدرک علمی و تأیید شده صحبت کنیم تا کوچکترین شائبه‌ای در جامعه ایجاد نشود.

صداقت بیان کرد: برای پیوستن به پویش مردمی همیاران سلامت تنها کافی است که مسئولیت اجتماعی خودمان را به‌خوبی انجام دهیم، این روزها در بدترین شرایط کرونایی قرار داریم و کمتر خانواده‌ای است که مصیبت‌زده کرونا نباشد، در حال حاضر وقت آن است که همه در کنار هم قرار بگیریم و با اتحاد و همدلی مثال‌زدنی خود نقش خود را در مسیر ریشه‌‎کنی کامل ویروس منحوس کرونا به بهترین شکل ممکن ایفا نماییم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که ساده‌انگاری و رها کردن دستور‌العمل‌ها و خروج از محدوده پویش همیار سلامت باعث خیز مجدد اژدهای خفته و شکل‌گیری موج ششم بحران کرونا خواهد شد، تأکید کرد: امیدوارم که همگی هوشیار باشیم و با رعایت کامل و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود شاهد کاهش روند ابتلا، بستری و فوتی کرونایی شده و مانع از شکل‌گیری موج ششم بحران کرونا بشویم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول