اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

دولت می تواند 47 درصد از سهام عدالت قبلی را به جاماندگان اختصاص دهد

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: دولت می‌تواند 47 درصد از سهام عدالت که دولت قبلی به نفع خود مصادره کرد را برای تخصیص به جاماندگان سهام عدالت پرداخت کند.

دولت می تواند 47 درصد از سهام عدالت قبلی را به جاماندگان اختصاص دهد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اولین‌بار محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد که دولت سیزدهم موافقت کلی خود را با اختصاص سهام عدالت به جاماندگان اعلام کرده، بعد از آن حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم این مسئله را تأئید کرد و گفت تلاش بر این است تا آخر امسال سهام عدالت به جاماندگان تخصیص پیدا کند.

امروز هم سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی ودارایی خبر داده است که رئیس‌جمهور به دو وزیر اقتصاد و تعاون دستور داده است که برنامه‌های پوشش اختصاص سهام عدالت به جاماندگان تدوین کنند.

در این زمینه خبرنگار فارس با اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تماس گرفت و گفت: مراد از جاماندگان سهام عدالت چه کسانی و چه تعداد از جمعیت است، گفت: جاماندگان سهام عدالت به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند که یکی افرادی که دارای حقوق مکتسبه هستند و دارای کارتکس سهام عدالت و کارت پرس‌شده و یا دعوتنامه سهام عدالت هستند که سهام به آنها تخصیص یافته اما در دولت قبلی گفته شد آنها سهام ندارند و دیگر عده‌ای از افرادی که در 6 دهک کم‌درآمد جامعه حضور دارند ولی سهام عدالت به آنها تخصیص نیافته است. 

وی تأکید کرد: در گروه اول افرادی که حقوق مکتسبه دارند و در طول سالهای اجرای سهام عدالت شناسایی شده و کارت دعوت برای آنها ارسال شده و حتی کارتکس کامل یا همان کارت پرس‌شده سهام عدالت برایشان صادر شده که این افراد حدود 2 میلیون نفر هستند که در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی نیستند. همچنین حدود 2 میلیون نفر دیگر افرادی هستند که مراحل دعوتنامه کارت سهام عدالت برای آنها انجام شده اما به مرحله پایانی نرسیده اما برای آنها هم سهامی درنظر گرفته شده بود و مجموعه این جاماندگان به 4 میلیون نفر می‌رسند. 

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی همچنین گفت: چون سیستم ثبت‌نام و ارتباط دبیرخانه مرکزی سهام عدالت با شرکت‌های تعاونی شهرستانی در یک مقطع دچار اختلال شده بود، بنابراین اطلاعات این افراد وارد نشده و اکنون این افراد دارای سهام عدالت نیستند. 

حیدری همچنین گفت: دسته دوم کسانی هستند که جزو 6 دهک پائین درآمدی جامعه هستند، اما به هر دلیلی مورد شناسایی دولت قرار نگرفته و هرگز سهام عدالت نگرفته‌اند، در حالی که قانونگذار اعلام کرده بود سهام عدالت برای تقویت ثروت و درآمد 6 دهک پائین درآمدی جامعه اختصاص می‌یابد. باین افراد حدود 16 میلیون‌نفر در کشور برآورد می‌شوند. 

حیدری گفت: با توجه به اینکه از ارزش اسمی یک‌میلیون تومانی سهام عدالت، دولت قبل 47 درصد را به نفع خود مصادره کرد و اعلام کرد در طی 10 سال از محل سودهای دریافتی شرکت‌های سرمایه‌پذیر به میزان 532 هزار تومان پرداخت شده و سهامداران عدالت مالک 53 درصد این برگه سهام عدالت هستند، بنابراین 47 درصد باقی‌مانده سهام به دولت برگشت و از نظر شرعی و قانونی، این سهام باید به 6 دهک کم‌درآمد جامعه اختصاص یابد.

وی گفت: الان که رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم می‌خواهند سهام عدالت به جاماندگان اختصاص پیدا کند، به راحتی می‌توانند 47 درصد سهام عدالت به دولت برگشته را به این جاماندگان سهام عدالت و افراد مشمول در 6 دهک پائین درآمد جامعه اختصاص دهند. 

حیدری در مورد آزادسازی سهام عدالت و اثر آن بر کاهش قیمت این دارایی و اثر آن در بازار سرمایه گفت: سهام عدالت باید از کانال شرکت‌های تعاونی سهام عدالت مدیریت شود، در آن صورت مشکل فروش سهام عدالت اثر منفی در بازار ندارد، اما وقتی این سهام عدالت آزاد شده و توسط افراد به فروش رسد، اثر منفی در بازار بورس می‌گذارد و قیمت آن هم افت می‌کند. 

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: ما در مورد نحوه اداره سهام عدالت و همچنین شناسایی جاماندگان نامه‌هایی به سازمان بورس، وزارت اقتصاد، معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور نوشته‌ایم و اگر می‌خواهند از نظرات کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مرتبط با سهام عدالت استفاده کنند ما در خدمت دولت هستیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول