اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  سواد رسانه

ویدئو | شبکه‌های اجتماعی و چالش نظر به‌جای خبر

بسیاری از مخاطبان فضای مجازی مطالب اینترنتی را بدون اینکه بخوانند در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند که این کار باعث سرازیر شدن موج شدید شایعات و جایگزین شدن نظر به‌جای خبر در جامعه می‌شود.

ویدئو | شبکه‌های اجتماعی و چالش نظر به‌جای خبر

به گزارش گروه سوادرسانه خبرگزاری فارس، در قرن 21 با گسترش نرم‌افزارهای پیام‌رسان اجتماعی در اینترنت و ایجاد بسترهای اشتراک‌گذاری فیلم و عکس، مکالمات از تماس تلفنی ساده به اشتراک چندرسانه‌ای تغییر کرد. شبکه‌های اجتماعی با آسان کردن تولید محتوا و انتشار آن توسط کاربران، تأثیر زیادی در انتقال پیام داشتند. واتس‌آپ، اینستاگرام و توییتر از نمونه‌های این شبکه‌ها هستند که با اضافه کردن امکانات جدید و جذابیت‌های خاص برای کاربران تا جایی پیش رفتند که تعداد کاربران ثبت‌نام شده در این شبکه‌ها از جمعیت فعلی دنیا بیشتر است.

این رسانه‌ها با تأثیر مستقیم بر افکار عمومی، زندگی و فرهنگ مردم را به‌مرور زمان دستخوش تغییر کردند و کم‌کم باعث به وجود آمدن آسیب‌هایی مانند از بین رفتن حریم خصوصی، نمایشی شدن زندگی روزمره و تجمل‌گرایی شدند. بسیاری از مخاطبان فضای مجازی، مطالب اینترنتی را بدون اینکه بخوانند در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند که این کار باعث سرازیر شدن موج شدید شایعات و جایگزین شدن نظر به‌جای خبر در جامعه می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است از باز ارسال اخباری که از صحتش اطمینان نداریم، خودداری کنیم و بدانیم که این کار نقش تعیین‌کننده‌ای در کنترل اخبار کذب و بی‌اساس دارد. ما می‌توانیم با افزایش دانش سواد رسانه‌ای، خود را از این چالش‌ها ایمن نگه‌داریم.  

در ادامه این ویدئو را ببینید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول