اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

قدم‌های زائران اربعین به نیابت از ایرانیان/ خدمت به زوار با پای ناقص +عکس و فیلم

میلیون‌ها عاشق امام حسین (ع) از شهرها و کشورهای مختلف به سوی کربلا در حرکت هستند و موکب‌هایی در مسیرهای منتهی به کربلا راه‌اندازی شده است. اینجا دیگر خبری از کرونا نیست و کمتر کسی با ماسک در پیاده‌روی اربعین حضور دارد.

قدم‌های زائران اربعین به نیابت از ایرانیان/ خدمت به زوار با پای ناقص +عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، کاروان زائران پیاده‌روی اربعین هر روز به کربلا نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و مردم شهرهای عراق که در مسیر زائران اربعین قرار دارند، با برپایی موکب از زوار حسینی پذیرایی می‌کنند؛ به طوری که یکی خانه‌اش را میهمانسرای زوار می‌کند و دیگری فضایی برای حضور زائران تدارک می‌بیند و از زائران می‌خواهد تا دقایقی را میهمان آنها باشند.

عشق به ارباب کوچک و بزرگ نمی‌شناسد

در این مسیر همه از دل و جان به فکر پذیرایی از زوار هستند و حتی آنهایی که وضعیت مالی چندان مناسبی ندارند، در این ایام قرض می‌گیرند تا بتوانند در زمره خادمان امام حسین (ع) قرار گیرند. اینجا دیگر بزرگ و کوچک،  پیر و جوان ندارد و همه به زائران ارباب خدمت می‌کنند. کودکی در مسیر، دستمال به زوار می‌دهد. آن طرف‌تر دختر بچه‌ای آب به زائران پیاده‌روی اربعین تعارف می‌کند و از آنها می‌خواهد که حتی لحظه‌ای در کنار موکب آنها درنگ کنند تا پذیرای زائران باشد.

شفای موکب‌دار عراقی در مسیر اربعین

پیرمردی که پس از سرنگونی صدام موکب راه‌اندازی کرده است، در حالی که اشک از چشمانش سرازیر شده از زائران می‌خواهد که هر جوری شده به موکب آنها هم سری بزنند تا مبادا توفیق خدمت به زائران اربعین از او سلب شود. ابوحبیب که در مسیر زائران اربعین به آنها خوش آمد می‌گوید، خدمت به زائران اربعین را توفیقی بی‌وصف می‌داند و می‌گوید: در این مسیر معجزه‌های زیادی رخ داده است. من در دوره‌ای کمردرد داشتم؛ تا جایی که توان ایستادن نداشتم و سینه‌خیز می‌رفتم. اما به لطف امام حسین (ع) در موکب اربعین سرپا شدم و شفا گرفتم.

 

معجزه حسینی در مسیر کربلا از زبان یکی از موکب‌داران عراقی

مسیر زیارت اربعین پر از شور و عشق است و هر کسی در این مسیر قدم گذاشته باشد، نمی‌تواند خاطرات و لحظات مسیر را فراموش کند. برای همین است که هر ساله میلیون‌ها عاشق از کشورهای مختلف در راهپیمایی عظیم اربعین حضور می‌یابند و بر گِرد پرچم امام حسین (ع) که موجب وحدت شیعیان شده است، می‌چرخند.

هیچ چیزی مانع از حضور عاشقان حسینی در پیاده‌روی اربعین نمی‌شود

در مسیر کربلا هر کسی را که می‌بینی با هر چه در توانش است، از زائران پذیرایی می‌کند. مشاهده زائرانی که شاید از نگاه ما برای پیاده‌روی اربعین آمادگی نداشته باشند، تصاویر جالبی را رقم زده است. زائران با جان و دل در این مسیر حضور یافته و دیگر معلول بودن، نداشتن پا و مشکلات حرکتی مفهومی نداشته و همه با عشق به سیدالشهدا (ع) در این مسیر به سوی کربلا در حال حرکت هستند. یکی از زائران عراقی که با وجود نداشتن یک پا در مسیر پیاده‌روی اربعین آمده است، می‌گوید: هیچ چیزی مانع نمی‌شود که من هم خودم را در بین زائران اربعین قرار دهم. نیت کردم با همه وجود و توان امسال با همین پای ناقص به کربلا بروم.

 

 

حضور پرشور بانوان و کودکان در مسیر پیاده‌روی اربعین امسال

حضور بانوان در مسیر پیاده‌روی اربعین امسال پررنگ‌تر از سال‌ها گذشته است و مادران همراه با فرزندان خود به سوی کربلا می‌روند. کودکی در آغوش مادرش است و دیگری سوار بر کالسکه. حتی برخی از زائران، کودکان خود را در سبدی قرار داده و با نخی آن‌ها را همراه با خود می‌کشند. شاید شنیدن صدای خش خش سبدی که در حال کشیدن روی زمین است، برای خیلی از عاشقان حسینی به ویژه جاماندگان اربعین که امسال هم توفیق حرکت در این مسیر را نداشته، یادآور خاطرات شیرین پیاده‌وی اربعین باشد و با شنیدن این صدایی که شاید در آنجا گوش خراش تلقی شود، آرام گیرد و نوای «من ایرانم و تو عراقی، چه فراقی چه فراقی» سر دهد یا با بغضی در گلو «نجف تا کربلا جای ما خالی» بخواند.

موکب‌های اربعینی در مسیرهای منتهی به کربلا فقط به مسیر نجف ـ کربلا ختم نمی‌شود. بلکه از سمت کاظمین به کربلا یا حتی دیوانیه به کربلا هم موکب‌های بسیاری راه‌اندازی شده و هزاران زائر از آن مسیرها در حال حرکت به کربلا هستند. در هر مسیری از موکب تغذیه و اسکان گرفته تا حتی موکب میوه و ماساژ دیده می‌شود.

خانه‌هایی که موکب می‌شوند

برخی از مردم شهرهایی که زائران از آنها می‌گذرند، نه تنها خانه بلکه همه امکانات و تجهیزات خود را در اختیار زوار قرار می‌دهند. پیرزنی که شاید بیش از ۷۰ سال داشته باشد، برای زائران در خانه‌اش غذا پخته و نه تنها بین میهمانان خانه بلکه به سایر زائران هم توزیع می‌کند. حتی از زائران می‌خواهد که ساعاتی را در خانه‌اش اسکان داشته باشند تا بتواند لباس‌های آنها را بشوید و اتو بکشد. فرزندانش هم در بخش دیگری از خانه مشغول واکس زدن کفش‌ها و مرتب کردن وسایل زائران هستند.

 

میز میوه در مسیر پیاده‌روی اربعین

حرکت عراقی‌ها به نیابت از ایرانیان در مسیر پیاده‌روی اربعین

در این مسیر همه با هم به عشق حسین (ع) به یکدیگر کمک می‌کنند. علاوه بر این، با توجه به کاهش تعداد زائران ایرانی در ایام اربعین امسال به دلیل شرایط و سهمیه‌بندی عراق، بسیاری از مردم این کشور دلتنگ دوستان ایرانی خود شده و به یاد ایرانیان و به نیابت از آنها قدم برمی‌دارند.

حتی در مسیر پیاده‌روی اربعین پرچم‌های ایران به چشم می‌خورد که عاشقان حسینی روی آن نوشته‌اند که به نیابت از ایرانیان در مسیر مشایه حرکت خواهند کرد و به زیارت امام حسین (ع) می‌روند.

البته برخی از زائران ایرانی نیز که در روزهای اخیر با همه مشقت و گرفتاری‌ها مجوز تشرف به زیارت اربعین گرفتند، پس از صدور ویزا که البته چندان به موقع هم به دستشان نرسید، بلیت هواپیما با قیمت بالا خریدند و به سوی حرم ارباب رفتند. 

 

عاشقان حسینی در آستانه اربعین 

عمودهای ابتدایی مسیر نجف ـ کربلا هنوز خلوت هستند

از نکات قابل توجه در زیارت اربعین امسال، حضور زائرانی از کشورهای مختلف با تصاویری از شهید قاسم سلیمانی است. همچنین با توجه به اینکه هنوز بسیاری از زائران حسینی که از شهرهای جنوبی عراق حرکت کردند، به نجف اشرف نرسیدند، مسیر نجف ـ کربلا به ویژه تا عمود ۵۰۰ نسبت به سال‌های گذشته خلوت‌تر است و از عمود ۱۰۰۰ خیل عاشقان حسینی بیشتر و بیشتر می‌شود و خیل عاشقان حسینی به سوی کربلا روانه هستند.

موکب حضرت معصومه (س) هم هنوز راه‌اندازی نشده است

با این وجود، موکب‌های ایرانی که در این مسیر در سال‌های گذشته حضور پررنگی داشتند، بسیار محدود بوده و حتی موکب حضرت معصومه (س) در عمود ۱۰۸۰ در حالی که چهار روز تا اربعین حسینی باقی است، فعالیت خود را آغاز نکرده است.

البته موکب‌های عراقی بسیاری در مسیر زائران راه‌اندازی شده است؛ به طوری که هر قدمی که برمی‌داری موکبی وجود دارد که خادمان آن در حال تلاش برای کمک به زائران هستند. کودکان هم در میان مسیر سینی‌هایی پر از میوه و خرما بر سر گذاشتند و از زائران می‌خواهند که از برکات حسینی استفاده کنند.

اینجا خبری از کرونا نیست/ همه به نیت شفا به سوی کربلا حرکت می‌کنند

از دیگر نکات قابل توجه در مسیر پیاده‌روی اربعین، استفاده نکردن زوار از ماسک است. در این مسیر شاید از بین هزاران و یا حتی میلیون‌ها عاشق حسینی تعداد انگشت‌شماری ماسک بر صورت داشته باشند. چرا که بسیاری از خادمان و زائران اربعین معتقدند حرم و مسیر حرم امام حسین (ع) شفاست. حتی برخی موکب‌داران سیدالشهدا (ع) که سال گذشته هم با وجود اینکه برخی از شیوع کرونا واهمه داشتند، بدون نگرانی از این ویروس منحوس به عشق ارباب به زوار خدمت می‌کرد، می‌گوید: مسیر امام حسین (ع) شفاست. همانطور که بسیاری از تجمعات عراق برای اباعبدالله (ع) این امر را ثابت کرد. امسال هم این حضور میلیونی در مسیر اربعین به طور حتم موجب فروکش شدن کرونا خواهد شد.

به گزارش فارس، میلیون‌ها عاشق حسینی از مسیرهای مختلف منتهی به کربلا در حال حرکت به سوی حرم ارباب هستند تا در روز اربعین به زیارت شهدای دشت کربلا به ویژه امام حسین (ع) مشرف شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول