اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان در مسیر تنش‌زدایی با همسایگان؛ ملاقات با نخست وزیر یونان

رئیس جمهور ترکیه در آستانه عزیمت به نیویورک اعلام کرد که در اقدامی تنش‌زدا با نخست وزیر یونان ملاقات خواهد کرد.

اردوغان در مسیر تنش‌زدایی با همسایگان؛ ملاقات با نخست وزیر یونان

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت که قصد دارد در جریان سفر خود به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «کریاکاس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نشست مطبوعاتی قبل از عزیمت به نیویورک گفت: «در ایالات متحده، من به درخواست میتسوتاکیس با او ملاقات می‌کنم.»

وی گفت که در این نشست درباره مهاجرت‌های غیرقانونی و اعلامیه آتن درباره قبرس که به تازگی تصویب شده است، گفت‌وگو می‌شود.

روز جمعه، دراجلاس سران  اتحادیه اروپا 9 کشور اروپایی، از جمله یونان  بیانیه‌ای را امضا  و بر تعهد خود به حل و فصل مسالمت آمیز تنش بابت قبرس تاکید کردند. از سوی دیگر ،روز شنبه وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که مفاد این بیانیه مغرضانه و کوته بینانه است.

ترکیه، کشوری با طولانی ترین خط ساحلی در دریای مدیترانه شرقی، کشتی‌هایی با اسکورت نظامی برای جستجوی انرژی در فلات قاره خود اعزام و اعلام کرده که با جمهوری ترک قبرس شمالی در این منطقه دارای حقوق است.

ترکیه برای کاهش تنش‌ها، خواستار گفت‌وگو  با یونان شده است. رئیس جمهور ترکیه اخیرا گفت که ترکیه از یونان می‌خواهدبه حقوق و منافع خود احترام بگذارد و از اقدامات و تلاش‌های یک جانبه خودداری کند، زیرا آنکارا می خواهد منطقه اژه مرکز روابط دوستانه  حکمفرما باشد.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه  نیز در همان مراسم گفت که یونان نباید هزینه سنگینی را که یک قرن پیش پرداخت، فراموش کند و از ماجراجویی‌های جدیدی که به ناامیدی ختم می‌شود خودداری کند.

وی گفت که مقامات یونانی بر لفاظی اصرار دارند در حالیکه ترکیه سعی می‌کند راه حل‌هایی برای این مشکلات در چارچوب قوانین بین المللی و روابط همسایگی بیابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول