اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اعتصاب غذای 100 اسیر فلسطینی در زندان عوفر

مرکز اسرای فلسطینی از آغاز اعتصاب غذای 100 اسیر فلسطینی در زندان عوفر در واکنش به عهدشکنی صهیونیست‌ها خبر داد.

اعتصاب غذای 100 اسیر فلسطینی در زندان عوفر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مرکز اسرای فلسطینی «نادی الاسیر» [باشگاه اسیر] اعلام کرد که اسرای فلسطینی در زندان «عوفر»، اسامی ۱۰۰ فر را به اداره زندان‌ها داده‌ و اعلام کرده‌اند که در صورت تداوم اقدامات این اداره علیه اسرا، این افراد، اعتصاب تدریجی خود را آغاز خواهند کرد و این اقدام منوط به تصمیمات اداره زندان‌ها طی ساعات آتی است.

به نوشته پایگاه خبری «المیادین»، این مرکز اعلام کرد که این ۱۰۰ اسیر فلسطینی در زندان عوفر از تمامی گروه‌های فلسطینی هستند و در صورت عقب‌نشینی مدیریت زندان از توافق حاصله در خصوص متوقف کردن سرکوب و آزار و اذیت اسرا که پس از عملیات «به دست آوردن آزادی» از زندان جلبوع، آغاز شد، اعتصاب غذای تدریجی را آغاز خواهند کرد. 

بنا بر این گزارش، با وجود آن‌که سیاست محدود کردن اسرای فلسطینی همواره وجود داشته، اما از زمان فرار شش اسیر فلسطینی از زندان فوق امنیتی جلبوع، این محدودیت‌ها علیه اسرای فلسطینی دو چندان شده است. تدابیری که اخیراً توسط اداره زندان وضع شده است شامل سرکوب، انتقال، بازرسی، بستن تمام بخشهای اسرا در زندانها، کوتاه شدن مدت زمان استراحت آن‌ها، بسته شدن بخشهایی مانند لباسشویی، محرومیت از اعتبارات موسوم به «کانتینا» است. 

در چنین شرایطی، کمیته عالی فوریتهای ویژه اسرای جنبش جهاد اسلامی در زندانهای رژیم صهیونیستی اعلام کرد که گامهای متعددی را برای مقابله با اقدامات سرکوبگرانه اداره زندان‌ها علیه اسرای این جنبش برخواهد داشت.

این کمیته اعلام کرد که ده‌ها اسیر جنبش جهاد اسلامی از ماندن به صورت پراکنده در اتاقها و بخشهای مختلف زندانها و بازداشتگاهها خودداری می‌کنند. این در حالی است که واحدها و نیروهای سرکوب اسرائیلی در داخل زندان‌ها، آماده حمله به آن‌ها هستند.

در زندان عوفر، ۹۰۰ اسیر فلسطینی از جمله کودکان فلسطینی به سر می‌برند.

هیأت امور اسرا و آزادگان فلسطینی، دوشنبه هفته پیش (۱۳ سپتامبر)، اعلام کرده بود که جنبش اسیر تصمیم گرفته در مواجهه با اداره زندان‌های اسرائیلی که به سوء استفاده، سرکوب، انزوا و وحشیگری علیه زندانیان با استفاده از یگانهای سرکوبگر خود در زندان‌های مختلف ادامه می‌دهد، اقدامات خود را تشدید کند.

این هیأت طی بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اعلام کرد: «در سایه هجمه جنون آمیزی که سطوح عالی سیاسی در اسرائیل و اداره زندان‌ها در قبال اسرا در کلیه مراکز بازداشت آن را هدایت می‌کنند، جنبش اسیر تصمیم گرفت با آغاز اعتصاب غذای باز، از حق و کرامت خود در زندگی و آزادی دفاع کند. این اعتصاب به صورت دسته‌ای از جمعه آینده با شعار "نبرد دفاع از حق" آغاز می شود».

بر اساس این بیانیه، اولین دسته از این اعتصاب شامل ۱۳۸۰ اسیر از چندین زندان، از جمله ۴۰۰ اسیر از زندان ریمون، ۳۰۰ اسیر از زندان عوفر، ۲۰۰ اسیر از زندان نفحه ، ۲۰۰ اسیر از زندان مگیدو ، ۱۰۰ اسیر از زندان جلبوع، ۸۰ اسیر از زندان ایشل، ۵۰ اسیر از زندان شطه و ۵۰ اسیر از زندان هداریم، می‌شود.

اما این اعتصاب غذا پس از توافق اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی با جنبش اسیر فلسطینی، مبنی بر لغو کلیه محدودیت‌ها و مجازات‌های اعمالی علیه اسرای فلسطینی به حالت تعلیق درآمد. 

جنبش اسیر از طریق این کارزار، خواستار توقف سیاست سرکوب، سوء استفاده و حرکت‌های خودسرانه و پایان دادن به مجازاتهای تحمیلی علیه صدها زندانی و انتقال زندانیان حاضر در سلول‌های انفرادی به بخشهای عمومی زندان و بازگشت شرایط بازداشت به وضعیت قبل از ۵ سپتامبر بود.

جنبش اسیر همچنین پایان سیاست بازداشت خودسرانه اداری و تمدید بازداشت زندانیان اداری، بازگشت ملاقات‌های خانوادگی با اسرا از پشت فنس و ملاقات اسرای غزه با خانواده‌هایشان را خواستار خواهد شد. نصب تلفن عمومی ثابت و دائمی در زندانها، بازگرداندن مواد به غذاخوری مانند شرایط پیش از وضع «قانون شالیط» و وارد کردن اقلام غذایی، سبزیجات  گوشت و میوه‌ها به زندان‌ها، صدور مجوز ورود لباس برای اسرای فلسطینی از طریق خانواده آنها از دیگر مطالبات این جنبش در این کارزار است.

بنا بر آخرین گزارش هیأت امور اسرا و آزادگان فلسطینی، شمار اسرای فلسطینی به ۴۸۵۰ نفر از جمله ۲۲۵ کودک و ۴۱ زن رسیده و از آنها ۵۴۰ نفر تحت بازداشت اداری قرار دارند. رژیم صهیونیستی در چارچوب قانون بازداشت اداری به خود این حق را داده که فلسطینی‌ها را بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، حتی بدون طرح اتهام مشخصی تا پنج سال زندانی کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول