اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تاکید وزیر صنعت بر الزام سیمانی‌ها به ثبت معاملات در سامانه افق

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر الزام فعالان صنعت سیمان به ثبت اطلاعات معاملات خود در سامانه افق تاکید کرد.

تاکید وزیر صنعت بر الزام سیمانی‌ها به ثبت معاملات در سامانه افق

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کنترل قیمت سیمان و کاهش نرخ‌ها در بورس و بازار جزء وعده‌هایی بود که وزیر صنعت در زمان اخذ رأی اعتماد به نمایندگان مجلس داد. در این راستا برنامه‌هایی در صنعت و بازار سیمان مطرح و اجرایی شده است.

رضا فاطمی امین وزیر صنعت در جدیدترین اظهارنظر خود در این مورد، بر الزام فعالان صنعت سیمان به ثبت اطلاعات خرید و فروش خود در سامانه جامع تجارت و ثبت اطلاعات معاملات در سامانه طرح افق تاکید کرد.

وی در توئیتر نوشت:

‏تمامی فعالان صنعت سیمان مکلف به ثبت نام در سامانه جامع تجارت و ثبت اطلاعات خرید و فروش در ⁧‫سامانه افق‬⁩ هستند.

‏به صورت کلان برای تعدیل قیمت ⁧‫سیمان‬⁩ به موفقیت‌های خوبی رسیده‌ایم، استان‌ها باید بیشتر از این پای کار بیایند و کار به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

* ممنوعیت فروش سیمان خارج از بورس

در مورد ساماندهی بازار سیمان، اسدالله کشاورز، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نیز گفت: طبق برنامه وزارت صمت فروش سیمان خارج بورس ممنوع است و اگر موردی مشاهد شود به شدت برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه عرضه محصولات سیمان از طریق بورس انجام می‌شود، افزود: هم‌اکنون به غیر از ۵ واحد تولیدی که نیمه فعال و یا غیر فعال هستند، مابقی کارخانجات کد بورسی دریافت کرده‌اند و عرضه سیمان از طریق بورس صورت می‌گیرد.

وی توضیح داد: مصرف کنندگان سیمان به ۳ بخش شامل طرح‌های بزرگ عمرانی، صنایع سیمان‌بر و عاملان فروش  تقسیم می‌شوند که بیشتر آنها در بورس ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کرده‌اند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت افزود: با توجه به ظرفیت تولید هر واحد تولیدکننده، کف عرضه‌ مشخص و برای اجرا به واحدهای تولیدکننده ابلاغ شده است. در این برنامه تمام مراحل تولید و عرضه به صورت مکانیزه و فیزیکی با همکاری سازمان حمایت رصد و پایش می‌شود.

وی ادامه داد: با اقدامات وزارت صمت و وزارت نیرو حدود ۸۰ درصد سیمان مصرفی کشور تأمین شده است.

* ارزیابی نیاز کشور به سیمان

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان نیز در این مورد گفت: هر هفته در بورس بیش از یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان عرضه می‌شود، البته نیاز کشور در بهترین حالت حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در ماه است.

سید جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بورس کالا نیز اظهار داشت: بورس کالا یک پلت فرم معاملاتی است و در افزایش و یا کاهش قیمت کالاها مداخله‌ای ندارد، بلکه صرفاً گزارشگر فعالیت عرضه و تقاضا در بازار است.

مردم در کنار درخواست ادامه مدیریت بازار و قیمت سیمان، خواستار توجه دولتی به بازار کالاهای دیگر از جمله لبنیات، خودرو و لوازم خانگی نیز هستند. 

برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «درخواست کاهش قیمت سیمان و مصالح ساختمانی» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول