اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره وقوع جنگ سرد میان آمریکا و چین

دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ای گفت، باید به هر قیمتی از وقوع جنگ سرد میان چین و آمریکا که می‌تواند از جنگ سرد قبلی خطرناک‌تر باشد، جلوگیری شود.

هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره وقوع جنگ سرد میان آمریکا و چین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه درخصوص وقوع جنگ سرد میان آمریکا و چین هشدار داد.

گوترش در مصاحبه با خبرگزاری «آسوشیتد پرس» درباره روابط پکن و واشنگتن گفت: «متأسفانه امروز فقط تقابل را شاهد هستیم. باید مجدداً روابطی میان این دو قدرت شکل گیرد که دارای کارکرد باشد».

دبیرکل سازمان ملل افزود: «برای رسیدگی به مشکلات مروبط به واکسن کرونا، تغییرات اقلیمی و بسیاری دیگر از چالش‌های جهانی که بدون روابط سازنده میان جامعه جهانی و اصولاً میان ابرقدرت‌ها قابل حل نیستند، [شکل‌گیری چنین روابطی] ضروری است».

گوترش بدون اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا علیه چین در حوزه‌ اقیانوس هند و آرام و دریای جنوبی چین گفت، راهبردهای ژئوپولتیک و نظامی این دو رقیب، جهان را در معرض خطر تفرقه قرار می‌دهد و اساس روابط این دو کشور باید هرچه سریع‌تر ترمیم شود.

دبیرکل سازمان ملل در آستانه مجمع عمومی این نهاد متذکر شد: «باید به هر قیمتی از وقوع جنگی سرد جلوگیری کنیم که می‌تواند در مقایسه با نوع قبلی آن (میان آمریکا و شوروی) به شکلی متفاوت و شاید خطرناک‌تر و غیر قابل مهارتر باشد».

او در ادامه گفت، جنگ سرد جدید می‌تواند خطرناک‌تر باشد زیرا تقابل آمریکا و شوروی قوانین مشخصی داشت و دو طرف درخصوص خطرات نابودی اتمی هشیار بودند. آن‌ها کانال‌هایی مخفی داشتند تا «این تضمین ایجاد شود که اوضاع از کنترل خارج نمی‌شود».

گوترش افزود: «امروز، همه‌چیز سیال‌تر است و حتی تجربه‌ای در گذشته برای مدیریت بحران ایجاد شده بود، دیگر وجود ندارد».

از زمان شروع جنگ تجاری میان پکن و واشنگتن در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» که به دیگر حوزه‌ها نیز کشیده شده است، دولت چین بارها درخصوص ایجاد ذهنیت جنگ سرد در میان کشورهای غربی هشدار داده است.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه، قرارداد آمریکا و انگلیس با استرالیا درخصوص ساخت زیردریایی‌های اتمی که می‌توانند بدون ردیابی شدن در آسیا فعالیت کنند، «تکه‌ای کوچک از یک پازل پیچیده‌تر، [یعنی] روابط ناکارآمد میان چین و ایالات متحده است».

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

پکن هشدار داده است که این همکاری نظامی موجب کاهش صلح و ثبات و امنیت در حوزه اقیانوس هند و آرام خواهد شد.

گوترش در ادامه این مصاحبه گفت، سه مسئله عمده‌ای که این هفته رهبران جهان به آن می‌پردازند، مقابله با شیوع ویروس کرونا، تشدید بحران اقلیمی و آینده نامشخص افغانستان است.

گوترش با اشاره به اینکه تصور حل فوری مسائل افغانستان توسط سازمان ملل «خیال‌پردازی» است گفت، آمریکا و متحدانش هزاران سرباز به افغانستان فرستادند و میلیاردها دلار پول در آنجا خرج کردند اما نتوانستند مشکلات این کشور را حل کنند و حتی به گفته برخی، وخامت اوضاع را بدتر کردند.

وی متذکر شد با ایکه سازمان ملل «ظرفیت و اهرم فشار محدودی» دارد، نقشی اساسی در رساندن کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بازی می‌کند و این نهاد توجه طالبان را به لزوم تشکیل دولتی فراگیر که به حقوق بشر احترام بگذارد معطوف می‌کند.

گوترش با اشاره به نابرابری در توزیع جهانی واکسن کرونا گفت، در نیمه زمین از جمله آفریقا، عدم واکسیناسیون به ظهور گونه‌های جدیدی از ویروس کرونا منجر می‌سود که قابلیت انتقال بالاتری داشته و خطرناک‌تر هستند.

دبیرکل سازمان ملل در این‌باره گفت، جدایی میان کشورهای توسعه یافته در شمال و کشورهای در حال توسعه در جنوب «برای امنیت جهانی بسیار خطرناک است» و همچنین «خطرات زیادی برای ظرفیت ایجاد همبستگی در مبارزه با تغییرات اقلیمی دارد».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول