اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

بوی ماه مهر در بازار قزوین/ نوشت‌افزار داخلی بیشتر از لوازم التحریر خارجی گران شد

با زمزمهٔ بازگشایی حضوری مدارس پس از واکسیناسیون دانش‌آموزان، بازار قزوین تا حدودی رنگ و بوی ماه مهر را به خود گرفته است. در این میان، فروشندگان لوازم‌التحریر از افزایش قیمت‌های لحظه‌ای کالاها گلایه دارند و عنوان می‌کنند افزایش قیمت کالاهای داخلی چندین برابر افزایش قیمت کالاهای خارجی است.

بوی ماه مهر در بازار قزوین/ نوشت‌افزار داخلی بیشتر از لوازم التحریر خارجی گران شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با زمزمهٔ بازگشایی حضوری مدارس پس از واکسیناسیون دانش‌آموزان، بازار قزوین تا حدودی رنگ و بوی ماه مهر را به خود گرفته است و در کنار مغازه‌های فروش لوازم‌التحریر، دست‌فروشان نیز بساط فروش لوازم‌التحریر را در بازار قزوین گسترده‌ و به کاسبی روزهای آخر شهریور پرداخته‌اند.

نکتهٔ جالب این است که این دست‌فروشان هیچ کالایی را به‌صورت تک نمی‌فروشند و فقط در شرایطی که از اغلب کالاهای موجود خریداری شود، به مشتری جنس می‌فروشند. یعنی برای مثال اگر کسی بخواهد یک مداد و یک دفتر خریداری کند، این امکان وجود ندارد و الزاماً باید یک پلاستیک خرید داشته باشد تا به او جنس بفروشند. که این امر به‌عنوان فروش اجباری تخلف محسوب شده و نظارت جدی در بازار را می‌طلبد.

یکی دیگر از نکات مورد توجه در این روزها، این است که مغازه‌های فروش البسه یا دیگر کالاها برای جبران کاسبی‌های به‌هم ریخته در ایام کرونا، اقدام به فروش لوازم‌التحریر در کنار کاسبی خود می‌کنند، که لازم است این مسئله نیز از سوی بازرسان سازمان صمت مورد توجه قرار گیرد، زیرا هر مغازه تنها مجوز فروش کالاهای خاصی را داراست و این موضوع هم مصداق مزاحمت شغلی است.

 

دولت در ایام کرونا، از لوازم‌التحریر فروشان حمایت نکرد

سید محمد تقوی، یکی از مغازه‌داران لوازم‌التحریر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: در ایام شیوع کرونا، لوازم‌التحریر فروشان ضررهای زیادی را متحمل شدند، چون مدارس به‌صورت آنلاین بود و بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دادند برخی از وسایل را برای فرزندانشان خریداری نکنند، به همین دلیل بسیاری از وسایل از قبیل گواش، رنگ‌انگشتی، آبرنگ یا خمیر بازی که دارای تاریخ انقضا هستند، روی دست مغازه‌داران ماند و تاریخش گذشت. در این میان، حمایت دولت از مغازه‌داران لوازم‌التحریر صفر بود و در همهٔ پیک‌های کرونا نیز جزو اصناف تعطیل بودیم که همین امر موجب شد بسیاری از هم‌صنفی‌های ما ورشکست شوند و مغازه‌های خود را تعطیل کنند. وی ادامه می‌دهد: متأسفانه امسال لوازم‌التحریر هم به تبع دیگر کالاها، دچار افزایش قیمت لحظه‌ای شده است و لوازمی که از عمده‌فروشان خریداری می‌کنیم، تا به دست ما برسند قیمتشان تغییر کرده و بالاتر می‌رود.

افزایش قیمت کالاهای داخلی بیش از کالاهای خارجی است

این فروشنده در ادامه اظهار می‌کند: متأسفانه افزایش قیمت کالاهای داخلی بسیار بیشتر از افزایش قیمت کالاهای خارجی است و کالاهای داخلی افزایش قیمت 3 الی 4 برابری داشته‌اند. برای نمونه، ما سال گذشته مدادهایی با برند خوب را 2 هزار تومان می‌فروختیم که امسال باید همان مدادها را 7 هزار تومان بفروشیم. هم‌چنین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنف ما این است که به‌دلیل تنوع زیاد کالاها، نرخ مصوبی برای فروش لوازم‌التحریر وجود ندارد، برخی کالاها ظاهر مشابهی داشته اما برندهای متفاوتی دارند و همین باعث سردرگمی مشتریان می‌شود و مشکلاتی را پدید می‌آور‌د. نظارت زیادی هم متأسفانه بر بازار نیست و اجناس تقلبی بسیاری وارد بازار می‌شود که برخی خانواده‌ها به‌دلیل شرایط نامناسب اقتصادی مجبور به خرید آن‌ها می‌شوند، اما در حقیقت این کالاها به‌دلیل بی‌کیفیت بودن، دوام چندانی ندارند و در نهایت به ضرر مشتری تمام می‌شوند.

 

قیمت کیف و کفش‌های دانش‌آموزی

یکی از کالاهایی که سال گذشته با توجه به تعطیل بودن مدارس، والدین برای دانش‌آموزان خریداری نکردند کیف یا کوله‌پشتی بود. در این میان مغازه‌داران فروش این کالا متضرر شده و امسال ناچار شدند با توجه به این‌که کالای آن‌ها به‌عبارتی از مد افتاده بود و دیگر مورد پسند دانش‌آموزان نبود، این کیف یا کوله‌ها را با قیمت‌های پایین‌تری به مشتریان عرضه کنند. کالاهای جدید نیز با قیمت‌های گزاف به مشتریان عرضه می‌شود. البته هنوز با توجه به این‌که تکلیف مدارس آن‌گونه که باید و شاید مشخص نیست و فعلاً تا اطلاع ثانوی و تا واکسیناسیون دانش‌آموزان، مدارس کماکان به‌صورت آنلاین و غیرحضوری خواهد بود، هنوز بازار خرید کیف و کفش دانش‌آموزان داغ نشده است. کوله‌های مدارس از 150 هزار تومان الی 400 هزار تومان در بازار قزین وجود دارد. البته نکتهٔ واضح این است که قیمت‌های ذکر شده قیمت‌های متوسط کوله‌پشتی است و طبیعی است که ممکن است در برخی مغازه‌ها قیمت‌های پایین‌تر یا بالاتری از این ارقام نیز با توجه به کیفیت اجناس موجود باشد. هم‌چنین در رابطه با کتانی‌های موجود در بازار قزوین برای دانش‌آموزان نیز محدودهٔ قیمت‌‌ها 120 الی 380 هزار تومان است.

 

دست‌فروشان لوازم‌التحریر در بازار قزوین

هر ساله با نزدیک شدن مهر ماه، دست‌فروشان زیادی در بازار قزوین بساط پهن کرده و اقدام به فروش انواع لوازم‌التحریر می‌کنند و حتی مغازه‌های زیادی نیز برای سود بیشتر، در کنار فروش کالاهای خود، اقدام به فروش لوازم‌التحریر می‌کنند. نکتهٔ قابل تأمل این است که دست‌فروشان بازار قزوین مدام تأکید دارند که به مشتریان جنس تکی نمی‌دهند، به این معنا که همهٔ اجناس مورد نیاز دانش‌آموز خود را باید از یک مکان تهیه کنید و نمی‌توانید برای مثال دفتر و مداد را از یک‌جا خریداری کنید و تراش و پاک‌کن و مدادرنگی را از جای دیگری تهیه کنید، بلکه همهٔ کالاهای موردنیاز را باید از یک فروشنده تهیه کنید که این موضوع نیز جای بحث و بررسی دارد.

قیمت برخی لوازم‌التحریر و کالاهای مربوط به مدرسه با توجه به قیمت‌های دست‌فروشان در بازار قزوین به شرح زیر است: خودکار 2 الی 8 هزار تومان، مداد 2 الی 5 هزار تومان، اتود( مداد نوکی) 5 الی 30 هزار تومان، پاک‌کن 2 الی 13 هزار تومان، مداد تراش 5 الی 10 هزار تومان، مدادرنگی 15 الی 45 هزار تومان، چسب‌نواری 4 الی 7 هزار تومان، خط‌کش 3 الی 5 هزار تومان، چسب ماتیکی 8 هزار تومان، ماژیک وایت‌برد 5 هزار تومان، جامدادی 20 الی 45 هزار تومان، لیوان پلاستیکی 15 الی 30 هزار تومان، دفتر 40 برگ تعاونی 4 الی 5 هزار تومان، دفتر 60 برگ تعاونی 6 هزار و 500 الی 7 تومان، دفتر 50 برگ فانتزی 9 هزار تومان، دفتر 80 برگ سیمی و فانتزی 15 هزار تومان و دفتر 100 برگ سیمی و فانتزی 20 هزار تومان.


قیمت لوازم‌التحریر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سر به فلک کشیده است

فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در کنار فروش اقلام خوراکی، لوازم‌التحریر نیز به مشتریان عرضه می‌کنند، عموماً قیمت‌های سرسام‌آوری برای این کالاها در نظر گرفته‌اند. به‌دلیل این‌که اغلب خانواده‌هایی که از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید می‌کنند، خریدهای کلی از این فروشگاه‌ها انجام می‌دهند، معمولاً به قیمت‌ها توجه چندانی ندارند و به‌عبارتی، در داخل فروشگاه در یک جو روانی قرار می‌گیرند، همین امر موجب سوءاستفادهٔ صاحبان فروشگاه‌‌ها می‌شود و اجناس مغازه‌ها را در برخی موارد حتی با قیمت‌های حدوداً دو برابری به مشتریان عرضه می‌کنند. برای مثال اگر قیمت دفاتر 50 برگ فانتزی در مغازه‌ها 9 هزار تومان باشد، قیمت این دفاتر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای 18 هزار تومان است، اگر قیمت مدادرنگی 12 رنگ در مغازه‌ها 60 هزار تومان باشد، قیمت این کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای 90 هزار تومان است. البته عنوان کردن این نکته نیز حائز اهمیت است که اغلب لوازم‌التحریرهای موجود در فروشگاه‌ها اجناس خوب و باکیفیت هستند و به‌ندرت پیش می‌آید که در میان کالاهای آنان، کالای بی‌کیفیت وجود داشته باشد، این در حالی است که در اجناس دست‌فروشان کالاهای بی‌کیفیت به وفور یافت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، قیمت لوازم‌التحریر در سال جاری به‌شدت افزایش یافته است و والدین ناچارند به‌دلیل وضعیت اقتصادی نابه‌سامان موجود، به خرید کالاهای بی‌کیفیت روی بیاورند که البته این کار در طولانی‌مدت از منظر اقتصادی به ضرر آن‌ها است. لازم است در این ایام بازرسان مربوطه نظارت دقیق‌تری به بازار فروش لوازم‌التحریر داشته باشند تا دست سودجویان و دلالان از این حوزه کوتاه شود.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول