اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

60 درصد واگن‌های مترو نیازمند بازسازی است/وضعیت اتوبوسرانی خوب نیست

رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت مترو، اتوبوس، برخی پروژه های نیمه تمام و ...توضیحاتی ارائه کرد.

60 درصد واگن‌های مترو نیازمند بازسازی است/وضعیت اتوبوسرانی خوب نیست

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، وضعیت اتوبوس‌های تهران بحرانی است. بیش از 2 هزار دستگاه اتوبوس در پارکینگ خوابیده است که باید برای نوسازی و اورهال آنها فکری کرد. بخش عمده‌ای از اتوبوس‌های فرسوده مربوط به بخش خصوصی است. 

در صورتی که این اتوبوس‌ها اورهال و بازسازی شوند، میزان جابجایی  مسافر بیش از یک میلیون نفر افزایش می‌یابد. 

همچنین تعداد زیادی از واگن‌های مترو نیاز به اورهال دارند. قرار بود که مدیریت قبلی شهری 630 دستگاه واگن وارد کند مانورهای زیادی در این زمینه داده شد و در نهایت این امر صورت نگرفت. باید برای اورهال واگن‌ها بودجه لازم در نظر گرفته شود تا بتوانند این واگن‌ها را تعمیر دوباره وارد خطوط کنند.  البته مدیران قبلی شهری مدام تاکید داشتند که پول لازم برای این کار وجود نداردو شرایط کرونا هم در آمدهای مترو را به شدت کاهش داده است و هزینه ها هم از سوی دیگر بالا رفته است.

پروژه باغ‌راه حضرت زهرا(س) در مناطق جنوبی تهران در ماه‌های پایانی دوران مدیریت پنجم شهری کلید خورد بخشی از پروژه اجرا شد، حال باید دیدید این پروژه که سالیان سال بلاتکلیف مانده بود در این دوره مدیریت شهری به اتمام می‌رسد یا خیر.

همچنین موانعی بر سر راه احداث برخی پروژه‌های شهری از جمله بزرگراه شهید بروجردی وجود دارد. در صورتی که این پروژه‌ها به اتمام برسد، بار ترافیکی کاهش می‌یابد.

در خصوص آخرین وضعیت اورهال اتوبوس‌ها، واگن‌های مترو، تکمیل خطوط، آخرین وضعیت بزرگراه شهید شوشتری، بروجردی و... با سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک و عمران شورای شهر به گفت‌وگو نشستیم. 

وضعیت اتوبوسرانی تهران خوب نیست. تعدادی از اتوبوس‌ها در پارکینگ خوابیده‌اند. اخیراً بازدیدی از اتوبوسرانی داشته‌اید. در خصوص آخرین وضعیت اتوبوس‌های فرسوده در تهران و برنامه‌های مدیریت جدید شهری برای رفع این مشکل را توضیح دهید. 

80 تا 90 درصد اتوبوس‌ها سن فرسودگی را گذرانده‌اند/ اتوبوسرانی در شرایط بحرانی است 

بحث‌هایی مربوط به شبکه اتوبوسرانی شهر تهران داریم. چندین جلسه با اتوبوسرانی، معاونت حمل و نقل ترافیک و شرکت‌های خصوصی مرتبط در این زمینه داشته‌ایم. ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران به شدت فرسوده است. 80 تا 90 درصد اتوبوس‌ها سن فرسودگی را گذرانده‌اند. اتوبوسرانی در شرایط بحرانی است و باید کارهای اضطراری برای آن انجام دهیم.

بازسازی در دستور کار است/  اتوبوس‌های تک‌کابین حدود 4 میلیارد و اتوبوس‌های دو کابین که حدود 8 میلیارد تومان است

بازسازی اتوبوس‌های قدیمی در دستورکار است. با توجه به  افزایش قیمت ها ، قیمت خرید  اتوبوس‌های تک‌کابین حدود 4 میلیارد و اتوبوس‌های دو کابین که حدود 8 میلیارد تومان است با توجه به منابع محدود بهتر است که به سمت بازسازی اتوبوس‌های قدیمی برویم.

با نو شدن اتاق اتوبوس‌ها و تعمیرات اصلی می‌توان ناوگان را تقویت کرد/جلساتی با سازندگان اتوبوس داشته‌ایم

جلساتی با سازندگان اتوبوس داشته‌ایم، پیشنهاداتی ارائه شده است و قرار است در یک مدل همکاری مناسبی با سازندگان و شرکت اتوبوسرانی ایجاد شود تا بتوانیم اتوبوس‌ها را در خط بازسازی قرار دهیم. با نو شدن اتاق اتوبوس‌ها و تعمیرات اصلی می‌توان ناوگان را تقویت کرد. 

کمیته‌ای تشکیل شد/بررسی  راهکارهای بازسازی ناوگان 

در حال حاضر کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم، این کمیته شامل معاونت حمل و نقلل اتوبوسرانی، کمیسیون حمل و نقل شورا، نماینده بخش خصوصی و... هستند. قرار است در این کمیته راهکارها برای بازسازی ناوگان بررسی شود تا بتوانیم حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم. 

در چه بازه زمانی اتوبوس‌های فرسوده نوسازی می‌شوند؟

محدودیت منابع و زمان داریم/شناسایی  سازندگان اتوبوس برای بازسازی

ما دو محدودیت منابع و زمان را داریم. برای بازسازی نیازمند زمان هستیم. همچنین باید منابع هم برای این کار تأمین شود. باید سازندگان اتوبوس برای بازسازی شناسایی شوند. هزینه‌ها را باید برآورد کنیم.

هزینه بازسازی هر اتوبوس چقدر است؟

 2 هزار و 700 دستگاه اتوبوس داریم که درپارکینگ خوابیده است/250 تا 300 میلیون تومان هزینه برای بازسازی هزینه بازسازی است

حداقل هر اتوبوس بین 250 تا 300 میلیون تومان هزینه برای بازسازی می‌خواهد. در حال حاضر 2 هزار و 700 دستگاه اتوبوس داریم که درپارکینگ خوابیده است و در انتظار تعمیرات و بازسازی است.

چه تعداد از اتوبوس ها مربوط به شرکت واحد است؟

2 هزار و 200 دستگاه از این اتوبوس‌ها برای بخش خصوصی و 500 دستگاه برای شرکت واحد است که در صف تعمیرات قرار دارند.

در صورت بازسازی 2700 دستگاه اتوبوس خوابیده در پارکینگ‌ها و ورود آنها به خطوط، میزان جابجایی چقدر افزایش می‌یابد. 

به طور متوسط هر اتوبوس تک‌ کابین 700 نفر را در روز جابجا می‌کند/در صورت بازسازی تمام اتوبوس ها بیش از یک میلیون و 600 نفر به ظرفیت اضافه می شود

میزان جابجایی بستگی به خطوط هم دارد. به طور متوسط هر اتوبوس تک‌ کابین 700 نفر را در روز جابجا می‌کند، البته در خط‌هایی تا یک‌هزار نفر هم جابجا می‌شوند و برخی خط‌ها زیر 500 نفر، اما به طور متوسط 700 نفر هر اتوبوس جابجایی انجام می‌دهد. با توجه به اینکه 2700 دستگاه اتوبوس خوابیده شده، در صورت ورود به خطوط، حدود یک‌میلیون و 600 تا 700 هزار جابجایی به ظرفیت اضافه می‌شود. 

200 دستگاه اتوبوس جدید وارد خطوط می شود

تا پایان سال جاری 200 دستگاه اتوبوس جدید وارد خطوط شده و 300 دستگاه اتوبوس هم نوسازی خواهد شد.

در خصوص آخرین وضعیت ایستگاه‌های آماده بهره‌برداری مترو توضیح دهید. آیا تامین منابع صورت گرفته است؟

بهره برداری از 4 ایستگاه مترو تا پایان سال جاری/ افتتاح 2 ایستگاه تا 2 ماه آینده

بازدیدی از مراحل ساخت و ساز و تکمیل ابنیه داشته‌ایم. دو ایستگاه مترو ظرف یک‌و نیم تا دو ماه آینده آماده بهره‌برداری می‌شود. تقریباً کارهای عمرانی به اتمام و تجهیزات نصب و در حال عملیات فینیشینگ هستند و به زودی این دو ایستگاه در سرویس قرار می‌گیرند.

همین جا جا دارد که بگوییم دو ایستگاه دیگر هم تا پایان سال در صورت تأمین منابع وارد خطوط می‌شود. 

تعدادی از واگن‌های مترو، فرسوده و نیاز به اورهال دارند. مدیران بارها اعلام کرده‌اند که پولی برای انجام این کار ندارند. مدیریت جدید شهری برای رفع این مشکل در مترو چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

 هر واگن مترو بعد از 800 هزار کیلومتر پیمایش نیازمند اورهال است/ 60 درصد واگن‌های مترو نیازمند بازسازی و اورهال است/مسئله تأمین منابع هم وجود دارد

براساس دستورالعمل‌هایی که وجود دارد، هر واگن مترو در صورتی که 700 تا 800 هزار کیلومتر پیمایش داشته باشد، نیازمند اورهال است. 60 درصد واگن‌های مترو نیازمند بازسازی و اورهال هستند. باز هم مسئله تأمین منابع در اینجا هم وجود دارد و البته زمان برای بازسازی.

 در چند سال گذشته تأمین قطعات انجام نشده/تأمین قطعات و بازسازی واگن‌ها  در دستور کار

باید قطعات تهیه شود. در چند سال گذشته تأمین قطعات انجام نشده و از موجودی انبارها عمدتاً استفاده شده است. به دنبال تأمین قطعات و بازسازی واگن‌ها هستیم. بخشی از قطعات در داخل تأمین و بخشی از خارج باید وارد شود. البته تیم کارشناسی گذاشته ایم تا آمار دقیق را احصاء کرده و ببینیم که باید برای بازسازی چه کنیم؟

 هزینه بازسازی هر واگن مترو 3 میلیارد تومان است/تعدادی از واگن‌های مترو که نیازمند اورهال هستند، همچنان در حال فعالیت اند

بررسی‌ها نشان داده که بازسازی هر واگن مترو 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. تعدادی از واگن‌های مترو که نیاز به اورهال دارند، همچنان در حال فعالیت هستند و در پارکینگ نخوابیده‌اند. برای کم شدن استهلاک و کم شدن خسارت، باید فکری برای واگن‌ها کرد.

خروج بخشی از واگن‌ها از خط برای اورهال/آماده شدن طرحی در شورا

بخشی از واگن‌ها برای اورهال باید از خط خارج شوند. باید منابع را مشخص و واگن‌ها را نوسازی کنیم. قطعاً برای تعمیرات، تعدادی از قطارها از خط خارج می‌شوند. برای همین منظور طرحی را در شورا آماده کرده‌ایم، چرا که در دوران بعد از کرونا (بعد از اتمام واکسیناسیون) شرایط به گونه‌ای خواهد شد که مردم از سیستم حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده خواهند کرد. در صورت بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و... قطعاض میزان مسافران مترو بالاتر می‌رود. در حال تدوین طرحی در این زمینه هستیم و قطعا تکالیفی پیش‌بینی می‌شوند.

برای گرفتن مطالبات از دولت چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

شهرداری در حال پیگیری مطالبات از دولت است. در سنوات قبل دولت خیلی خوب کمک نکرده است. البته  شهرداری ها بر اساس قانون 60 درصد  باید از محل اخذ جرائم راهنمایی وصولی داشته باشد. به گفته برخی، سال گذشته 1600 میلیارد از محل اخذ جرائم وصولی داشته اند و سهم شهرداری یک‌هزار میلیارد تومان بوده، اما مقدار کمی پرداخت کرده‌اند. به هر شکل باید مطالبات را از دولت پیگیری کنیم و شهرداری در حال انجام این کار است.

یکی دیگر از پروژه‌های شهری، پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) در منطقه 17 و 18 شهرداری تهران است. در گذشته ریل قطار از وسط منازل مسکونی عبور می‌کرد. چند سالی است که قطار به زیر زمین منتقل شده و فضای سابق همچنان بلاتکلیف مانده بود. شهرداری تصمیم گرفت باغ‌راهی در آنجا ایجاد کند. بخشی از کار انجام شده. آیا در دوره جدید شهری این پروژه ادامه پیدا می‌کند؟

سرانه فضای سبز در مناطق 17 و 18 کم است/ایجاد باغ‌راه در بحث کاهش آلودگی هوا هم کمک می‌کند/ باغ راه یکی از پروژه‌های اولویت‌دار است

بازدیدی از پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) داشته‌ایم. بخشی از پروژه که در منطقه 17 است انجام شده. سرانه فضای سبز در این محلات کم است. جلساتی در کمیسیون عمران در خصوص المان و مبلمان شهری در این محدوده داشته‌ایم. البته ایجاد باغ‌راه در بحث کاهش آلودگی هوا هم کمک می‌کند. قرار است مسیری برای قدم زدن و دوچرخه ایجاد شود. یکی از پروژه‌های اولویت‌دار است و فازبندی شده. بخش اول آن یا بهتر است بگویم پایلوت آن انجام شده. کلیات در کمیسیون تصویب شده و قطعا این کار با سرعت انجام می‌شود. حدود 4 تا 5 کیلومتر این پروژه در منطقه 17 است که ا ولویت  دارد و انجام می‌شود، الباقی پروژه هم بعد از آن اجرایی می‌شود. عرض معبر در این پروژه متفاوت است و از 10 متر تا 40 متر است. 

موانعی بر سر تکمیل پروژه بزرگراه شهید بروجردی وجود دارد. این پروژه سالهاست که بلاتکلیف مانده است. چه برنامه‌ای برای اتمام پروژه شهید بروجردی دارید؟

در شورا پیگیر هستیم/ باید موضوع در کمیسیون ماده 5 بررسی شود 

عملیات احداث این پروژه کامل شده است. در بخشی از کار باید تملکی انجام شود تا پروژه تکمیل شود. افرادی که از طرف جاده ساوه و چهار دنگه می‌آیند باید برای آنها دسترسی ایجاد شود. قبلاً موضوعات این پروژه در کمیسیون ماده 5 بررسی شده و با پیشنهادات اولیه موافقت نکرده‌اند و قرار شد که پیشنهادات دیگری ارائه شود تا این پروژه تکمیل و اتصال چهاردانگه و جاده ساوه به پروژه شهید بروجردی هم تکمیل شود. البته این موضوع باید در کمیسیون ماده 5 بررسی شود و مباحث آن چکش‌کاری شده و درنهایت تصمیم‌گیری شود. اما ما در شورا هم پیگیر هستیم تا موانع برطرف شود. 

در خصوص آخرین وضعیت بزرگراه شهید رستگار و شهید شوشتری هم توضیح دهید. چه برنامه‌ای برای  آنها دارید؟

 پل تقاطعی با بزرگراه شهید شوشتری باقی مانده است/تملک تا ابتدای بلوار هجرت انجام شده است/قرار بود در محدوده خجیر تونلی عبور کند/موضوع را در کمیسیون عمران پیگیری می کنیم

بزرگراه شهید رستگار مقدم تکمیل شده، به جز برخی از دیواره‌سازی‌ها. پل تقاطعی با بزرگراه شهید شوشتری باقی مانده که هنوز احداث نشده است. البته این پروژه اولویت‌دار است. دسترسی افرادی که از بزرگراه امام رضا(ع) می‌آیند تکمیل می‌شود و تقریباً با اتمام بزرگراه شهید شوشتری، رینگ پایتخت تکمیل می‌شود. انجام این پروژه‌ها روی بار ترافیکی تأثیرگذار است. در بزرگراه شهید شوشتری بخش‌هایی ساخته شده است. در برخی قسمت‌ها هم تملک انجام شده است و باید آزادسازی انجام شود تا بتوانیم از محل بزرگراه شهید رستگار تا خیابان هجرت را زیر بار ترافیکی ببریم. تملک تا ابتدای بلوار هجرت انجام شده است. بحث‌های توسعه‌ای این بزرگراه مطرح است. در گذشته قرار بود که در محدوده خجیر تونلی عبور کند، البته محیط‌زیست ایراداتی گرفت و قرار است که این موضوع را در کمیسیون عمران پیگیری کرده و با هماهنگی شهرداری و محیط‌زیست این تونل را بسازیم. البته تأکید می‌کنم که لطمه‌ای نباید به محیط زیست وارد شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول