اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

شیره‌پزی مانیزان امسال جشنواره‌ای نمی‌شود

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: با توجه به اینکه در آستانه روزهای پایانی ماه صفر قرار داریم، امسال جشنواره شیره‌پزی مانیزان برگزار نمی‌شود.

شیره‌پزی مانیزان امسال جشنواره‌ای نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، همه ساله فصل پاییز که می‌شود حال و هوای روستاهای ملایر جور دیگری است، جنب و جوش شیره‌پزی در همه جا دیده می‌شود و بوی خوش شیره فضای کوچه‌پس‌کوچه‌ها را پر می‌کند.

اواخر تابستان و اوایل پاییز همزمان با فصل برداشت انگور اهالی روستاهای ملایر روزهای پرمشغله‌ای دارند روزهایی که دیگر به رسم و رسوم آنها تبدیل شده است.

 آیین شیره‌پزی در تمام روستاهای ملایر انجام می‌شود اما مانیزان یکی از روستاهای هدف گردشگری این شهرستان است که دیگر به نماد شیره‌پزی تبدیل شده است.
 

مانیزان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملایر است که آن را پایتخت شیره انگور می‌نامند؛ روزهای پایانی تابستان و آمدن پاییز برای آن شیرین و معطر به بوی شیره‌پزی است و همه سخت مشغول کار هستند.

شیره‌پزی مانیزان هر سال در قالب جشنواره برگزار می‌شد و گردشگرانی از نقاط مختلف برای مزه کردن شیره و خرید آن به انجا سفر می‌کردند اما دو سالی است که کرونا این رویداد را نیز تعطیل کرده است هر چند شیره پزی‌ها همچنان ادامه دارد و مردم می‌توانند برای خرید به آنها مراجعه کنند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: شیره‌پزی روستای مانیزان همچون گذشته پابرجاست اما به علت کرونا و قرار گرفتن در آستانه اربعین حسینی و رحلت پیامبر(ص) جشنواره‌ای برگزار نخواهد شد.

علی خاکسار بیان کرد: آیین شیره‌پزی مانیزان یک روز به صورت مجازی از شبکه‌های اجتماعی پخش خواهد شد اما حضوری برنامه‌ای برگزار نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اهالی روستای مانیزان همچون گذشته محصولات خود را عرضه می‌کنند و مردم می‌توانند برای خرید مصولات مورد نیاز مراجعه کنند ولی مراسم رسمی وجود ندارد.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول