اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

گل‌هایی که اشتغال می‌آفرینند/ یک دورهمی شغلی با رایحه گل رز

به مهمانی همهمه عطر و رنگ دعوت شدیم تا از نزدیک‌ترین فاصله، شاهد رویش گل رز شاخه‌بریده و هدیه اشتغالش باشیم؛ گلخانه‌ سینا رز در ۱۵ هزار متر مربع و دو سالن کشت برای بانوان متخصص و تحصیلکرده رشته کشاورزی اشتغالزایی کرده و پلی شده بین صنعت و دانشگاه.

گل‌هایی که اشتغال می‌آفرینند/ یک دورهمی شغلی با رایحه گل رز

خبرگزاری فارس- همدان، به مهمانی همهمه عطر و رنگ دعوت شدیم تا از نزدیک‌ترین فاصله شاهد رویش گل رز شاخه‌بریده و هدیه اشتغالش باشیم. گلخانه‌ «سینا رز» در مساحتی بالغ بر ۱۵ هزار متر مربع و متشکل از دو سالن کشت، محوطه کارگاهی، سردخانه نگهداری گل و اتاق بسته‌بندی پلی شده بین دانشگاه و صنعت.

در این مجموعه مساحتی بالغ بر ۸ هزار هکتار به صورت اختصاصی گل رز کشت و سالانه بیش از ۸۰۰ هزار شاخه گل تولید می‌شود، ۶۰ هزار پایه گل در این گلخانه کاشته شده و با ۹ رنگ مختلف گل برداشت و به بازارهای کشور از جمله تهران و اصفهان عرضه می‌شود.

گلخانه «سینا رز» اشتغال را به فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی هدیه داده تا جایی که تمام افراد مشغول در این مجموعه تحصیلات عالی دارند و به صورت تخصصی گلخانه رز شاخه‌بریده را اداره می‌کنند.

مدیر این گلخانه با بیان اینکه پایه گل‌های این مجموعه هلندی است گفت: فعالیت این گلخانه و کشت گل رز از بهمن سال ۹۸ آغاز و برای ۲۰ نفر متخصص اشتغالزایی مستقیم ایجاد شده است.

مجید نظری گفت: تاکنون بیش از ۶ میلیارد تومان برای راه‌اندازی و تجهیز این گلخانه هزینه شده که ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن را از تسهیلات اشتغالزایی اداره کار و رفاه اجتماعی با ثبت‌نام در سامانه کارا بوده است.

وی افزود: در بازارهای مختلف کشور مشتری جذب و شرایط لازم به ویژه از لحاظ کیفی را برای صادرات و جذب بازارهای خارجی را فراهم کردیم به طوری که مذاکراتی با ترکمنستانی‌ها انجام و بازدیدی هم از سینا رز صورت گرفت اما به دلیل شیوع کرونا این مهم کان لم یکن ماند.

 فعل خواستن را در شرایط سخت و بحرانی صرف کردیم

مدیر این گلخانه با تأکید بر اینکه متاسفانه شیوع کرونا بازار گل را همچون دیگر بازارها دچار رکود کرده و ما هم در مدت همه‌گیری این ویروس متحمل ضرر و زیان شدیم خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات فراوان و ظرافت تولید در حوزه کشاورزی به خصوص گل رز جانانه به اتفاق همکاران زبده ایستادیم و فعل خواستن را در شرایط سخت و بحرانی صرف کردیم.

وی در ادامه به اداره تخصصی این مجموعه اشاره کرد و یادآور شد: مهمترین خبر خوب در این گلخانه گردهمایی تحصیلکرده‌های رشته کشاورزی است به نحوی که در سالن‌های کشت ۱۲ خانم که همگی دارای تحصیلات مرتبط هستند و با ظرافت و لطافت گل رز شاخه بریده را پرورش می‌دهند.

نظری کیفیت گل‌های «سینا رز» را جزو برترین‌های کشور دانست و بیان کرد: بوته‌های گل رز باید بین پنج تا هفت سال نگهداری شوند تا تولید آن اقتصادی شود اگرچه تولید و پرورش گل در کشور در آینده نزدیک به یک تجارت‌ پرسود بدل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به میانگین قیمت فروش هر شاخه گل رز در گلخانه پرداخت و گفت: قیمت هر شاخه گل رز ۵ هزار تومان است که همشهریان از طریق خرید اینترنتی می‌توانند مستقیما از این مجموعه رز شاخه بریده خریداری کنند.

این کارآفرین موفق با بیان اینکه تولید گل رز کار فنی است و اگر از همکاری و مشاوره افراد خبره بی‌بهره باشی قطعا با مشکلات جدی روبرو خواهید و نتیجه مطلوب میسر نخواهد شد تصریح کرد: همراهی و همکاری پرسنل متخصص در این مجموعه باعث شد سال گذشته رتبه دوم کشوری را کسب کنیم و همچنان ادامه دهیم.

منتظر مسؤولان باشم از قافله تولید عقب خواهم ماند

وی رمز موفقیت مجموعه سینا رز را ایستادگی و توانمندی نیروی کار دانست و متذکر شد: گله و گله‌گذاری مشکلی را حل نمی‌کند ضمن اینکه از مسؤولان هم انتظاری ندارم چراکه اگر قرار باشد منتظر مسؤولان باشم از قافله تولید عقب خواهم ماند از همین رو با تلاش شبانه‌روزی حتما بهترین‌ها برای این گلخانه رقم خواهد خورد.

نظری یادآور شد: اشتغال بهترین گلی است که مسؤولان می‌توانند به جامعه هدیه بدهند امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

مدیر داخلی این گلخانه با بیان اینکه اکثر فارغ‌التحصیلان به دنبال کار در فضاهای مرتبط هستند اضافه کرد: این مجموعه بستری است برای ایجاد شغل و درآمدزایی برای تحصیلکرده‌ها به ویژه در رشته‌های مرتبط؛ بنابراین راه‌اندازی مجموعه‌های تخصصی اشتغال پویا و تخصصی را به دنبال دارد.

 مرضیه هادیان با اشاره به اینکه امکان اشتغال در بخش‌های دولتی همچون گذشته فراهم نیست تصریح کرد: ایجاد بسترهای شغلی به همت بخش خصوصی دارای اهمیت است.

وی مزایای پرورش گل رز با همکاری بانوان را برشمرد و گفت: صبر و شکیبایی خانم‌ها در این حوزه ما را یاری می‌کند از همین رو بانوان توانمند و خبره با ظرافت و حوصله خاصی در پرورش این گل‌های شاخه بریده مبادرت می‌ورزند.

این کارشناس کشاورزی در پایان تأکید کرد: مشکلات زیادی بر سر راه تولید گل است اما بانوان شاغل در این مجموعه مردانه پای کار هستند بنابراین امیدوارم مسؤولان هم از حمایت‌های لازم دریغ نکنند.

انتهای پیام/89033/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول