اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

عاقبت کوه‌ریگ مهریز به کجا رسید؟ / کوه‌ریگ در حال نابودی است

مدتی است که مشاهده می شود ازحجم کوه ریگ مهریز، این تپه شنی که مردم از آن به عنوان مطب رایگان برای درمان دردهای مفاصلی خود استفاده می کردند کاسته می شود و علی رغم پیگیری های انجام هنوز پاسخ مشخصی در خصوص دلیل یا دلایل آن بدست نیامده است.

عاقبت کوه‌ریگ مهریز به کجا رسید؟ / کوه‌ریگ در حال نابودی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مهریز، کوه‌ریگ یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان مهریز است که سالیان طولانی نه تنها یک تفرجگاه بلکه یک مطب رایگان برای درمان دردهای مفصلی بود اما با بی تدبیری های مردم و مسئولان از این جاذبه دیگر چیزی باقی نگذاشته است.

مردم معتقدند راه رفتن روی ریگ‌ها و رمل‌های کوه ریگ که براثر تابش مستقیم نور خورشید داغ می‌شود دردهای عضلانی پا و کمر را از بین می‌برد. این عمل که در طب به شن درمانی معروف است موجب ایجاد نشاط و ورزش نیز می‌شود.

بزرگترین و نخستین تپه شنی ایران، که شامل تلی از ماسه‌های تمیز و بدون خاک به‌ صورت تپه بزرگی میان کوهی در اطراف باغشهر تاریخی مهریز قرارگرفته و در اصطلاح عامینه به کوه ریگ معروف است.

کوه ریگ مهریز به دلیل دارا بودن آثارمتعدد از جمله برج کبوترخانه، آب انبار تاریخی، مناظر بکر طبیعی و وجود تپه شنی طبیعی تبدیل به تفرجگاه و محل طب درمانی برای گردشگران و مسافران شده است

در طی چندین سال پیش از روی تپه کوه ریگِ شهرستان مهریز می توانستیم به راحتی مناظر زیبایی این شهرستان از جمله باغات سرسبز را تماشا کرد و از آن لذت برد، شبهای زیبایی کوه ریگ جایگاهی برای مشاهده ستاره گان بود زمانی که در بالاترین نقطه این تپه ماسه شنی خنک در هنگام شب خوابیده ای به نظر می رسید فرشی از ستارگان لحافی برایمان است. و هرکدام از ستارگان با نورانیت خاص خود برای شما چشمک خواهند زد، اما اکنون حال و روز این تپه شنی خوب نیست مردم بدون توجه اقدام به نابودی این کوهِ ریگ کرده‌اند.

با برداشت‌های نادرست از این تپه ماسه چیزی ازآن باقی نمانده نسل آینده همشهریان مهریزی دیگر نمی‌داند که باغشهر مهریز تپه ماسه شنی برای درمان بیماری ها داشته است. با پراکنده شدن ریگ‌ها، این تپه اکنون به سطح سنگی خود رسیده و اکنون به جز یک تپه سنگی از کوه‌ریگ چیزی باقی نماده است.

آمدند ابرویش را درست کنند، چشمش را هم کور کردند

مسئولان شهرستان مهریز اکنون با حصارکشی غیراصولی، باعث شدند این چرخه به هم ریخته و ریگ‌ها دیگر امکان بازگشت به تپه شنی را ندارند و این امر سبب شده تا از کوه‌ریگ چیزی باقی نماند.

این تپه ماسه شنی بیشتر شبیه پارکی جهت بازی کودکان در آمده تا کوه ریگ قدیمی که مردم از آن با تلاش فراوان بالا می رفتند.  دیگر وجود خارجی نداشته و به فراموش سپرده شود.  

به گزارش فارس از مهریز، کوه ریگ شهرستان مهریز از جاذبه‌های خاص ژئوتوریسمی جهان بوده که در طول صدها سال ، بر اثر وزش باد و طوفان ریگ‌های را به اطراف پخش می‌کرد اما دوباره با وزش بادی مخالف، ریگ‌ها به تپه شنی هدایت می‌شدند و این چرخه طبیعی سالیان سال ادامه داشت و جمع شدن توده‌های عظیمی از شن‌های نرم را به وجود آورده است.

از مهمترین تفاوت کوهریگ ها با دیگر تلماسه های بادی فاقد رسوبات دیگری است و تنها از رسوبات بادی تشکیل شده است.

کوهریگ مهریز بازمانده‌ای از زمان‌های گذشته یعنی تقریباً بین ۱۷۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قبل هستند، در نواحی که مسیر جابجای ماسه توسط باد با ناهمواری ها برخورد می کند، ماسه ها ممکن است در جهت باد یا پشت به باد متراکم شوند.

انتهای پیام/چ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول